تحولات و اتفاقات بسیاری بر اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ تاثیرگذاشتند اما ۵ اتفاق تاثیرگذاری بیشتری داشته اند که لغو تحریم های ایران یکی از آن هاست.
کد خبر: ۸۷۹۷۱۸۲
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  پیوستگی روز افزون تحولات جهانی به یکدیگر  موجب شده تا کشورها نسبت به اتفاقاتی که در کشورهای دیگر رخ می دهد آسیب پذیر و تاثیر شوند.  اکنون که سال 2016 میلادی واپسین روزهای خود را سپری می کند با نگاهی به ماه های گذشته می توان 5 اتفاق مهم را برشمرد که از نظر اقتصادی بر تمامی کشورهای جهان به صورت مثبت یا منفی تاثیر گذار بوده است:


1-سقوط بورس چین:
در روزهای 4 و 7 ژانویه 2016 بود که بازار بورس چین شاهد سقوط 77 درصدی شاخص ها بود و موجب آشفته شدن بازارهای بورس در سراسر جهان شد. در فاصله روزهای 4 تا 15 ژانویه، بازار بورس چین شاهد افت حدودا 18 درصدی شاخص ها بود. ارزش یوان به پایین ترین سطح از مارس 2011 رسید و موجب شد تا کالاهای چینی قدرت رقابت بیشتری در بازارهای خارجی به دست بیاورند و در عین حال موجب بالا رفتن هزینه های سرمایه گذاری چین در آن سوی مرزهایش شد. این شوک بورسی بر بازارهای کل جهان از جمله بورس های اورپایی و آمریکا تاثیر گذاشت. تاثیرپذیری بازارهای جهانی از این شوک بورسی ای واقعیت را بار دیگر به اثبات رساند که چین نقشی مهم در عملکرد اقتصاد جهانی ایفا می کند.


2-توافق کاهش تولید اوپک:
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر برای اولین بار از سال 20088، تصمیم به کاهش تولید نفت خود گرفت. خیلی زود گروهی از تولید کنندگان غیر عضو اوپک نیز به این توافق پیوستند تا قیمت نفت به میزان قابل توجهی افزایش یابد. قیمت نفت خام آمریکا پس از اعلام این تصمیم بیش از 5 درصد افزایش یافت. هرچند این توافق موجب تقویت چشم انداز صنعت انرژی جهان و رشد اقتصادی کشورهای نفت خیز جهان می شود، اما برای مصرف کنندگان به معنای افزایش قیمت ها خواهد بود. کاهش قیمت نفت در طی حدود 3 سال گذشته موجب شده تا کشورهایی نظیر برزیل و ونزوئلا با رکود شدید اقتصادی مواجه شوند. حتی عربستان هم ناگزیر به کاهش هزینه های خود شده است.


3-خروج انگلیس از اتحادیه اروپا:
در ماه ژوئن مردم انگلیس رای به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا دادند. اکنون این کشور پس از 233 سال عضویت در اروپا باید مناسبات خود با سایر کشورها را مجددا تعریف کند. افزایش قابل توجه ارزش دلار در برابر یورو در نتیجه این خروج، تاثیری منفی بر بخش تولید آمریکا خواهد داشت. این اتفاق همچنین موجب کندی آهنگ رشد اقتصاد آمریکا می شود. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب خروج سرمایه ها از حوزه یورو و حرکت آن به سمت بازارهای امن از جمله اوراق خزانه داری امریکا می شود و این به معنای تقویت ارزش دلار است. دیگر بازار امنی که پذیرای سرمایه های سرگردان خواهد بود ژاپن است. افزایش ارزش دلار همچنین چین را تحت فشار قرار خواهد داد تا ارزش یوان را کاهش دهد، زیرا این کشور در میانه واگرایی بین دو بازار بزرگ صادراتی اش یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا گیر افتاده است.


4-پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا
 دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا مخالف موافقتنامه های تجاری است و ممکن است آمریکا را از این پیمان ها خارج کند. اولین قرارداد می تواند موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی باشد. کاهش ارزش یوان در برابر دلار از سوی چین نیز مورد اعتراض اوست و قول داده که پکن را بابت این اقدامات تنبیه کند. وی همچنین وعده داده که مالیات هایی بر شرکت هایی که فرصت های شغلی را به خارج از آمریکا منتقل می کنند اعمال نماید. وی همچنین در حال برنامه ریزی برای ایجاد صندوق جدیدی است که می تواند تعداد فرصت های شغلی را افزایش دهد و در عین حال نرخ تورم را بالا ببرد.


5-رها شدن ایران از تحریم:
 توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی موجب لغو تحریم ها علیه تهران شده است. لغو این تحریم ها تاثیرات گسترده ای برا اقتصاد جهانی دارد. ایران اکنون می تواند درآمد خود از فروش نفت را تا سال آینده به میزان 10 میلیارد دلار افزایش دهد. اتحادیه اروپا به محدودیت ها در زمینه تجارت، کشتیرانی و بیمه ایران پایان داده است. آمریکا نیز دیگر تحریم های چند جانبه علیه اقتصاد ایران را به ویژه در بخش بانکی اعمال نمی کند. بانک مرکزی ایران گفته که لغو تحریم ها موجب آزاد شدن 30 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور می شود.

ارسال نظرات