به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس :

تحلیل نقاشی جنایت آل سعود اثر دکتر حبیب الله صادقی

بهتر است قبل از اینکه به تابلوی جنایت آل سعود اثر دکتر حبیب الله صادقی بپردازیم، از زبان خودش کمی درباره سابقه حضورش در عرصه هنر مقاومت بدانیم
کد خبر: ۸۷۹۷۶۲۴
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، بهتر است قبل از اینکه به تابلوی جنایت آل سعود اثر دکتر حبیب الله صادقی بپردازیم، از زبان خودش کمی درباره سابقه حضورش در عرصه هنر مقاومت بدانیم :"در زمینه هنر انقلاب اسلامی پیشگام بودم و نقاشی انقلاب را از سال ۵۵ که هنرجوی دانشگاه بودم در دستور کارم داشتم. بعد از انقلاب نیز به همین شکل ادامه دادم و بعد هم که جنگ و دفاع مقدس شروع شد از کسانی بودم که در بخش نقاشی، گرافیک و کاریکاتور حضورم را در این فضای فرهنگی رقم زدم. در روزنامه اطلاعات از 
شروع حمله عراق به ایران تا پایان روزهای جنگ هر روز بخشی را در آن بر عهده داشتم و به نوعی سنگر و جبهه من فعالیت در این عرصه بود. 
در کارهای تبلیغاتی دوران جنگ با سپاه و حوزه هنری فعالیت و همکاری داشتم، هر روز شرایط به گونه ای بود که یک پوستر یا کاریکاتور خلق می کردیم، در واقع ستاد مرکزی ما خانه و آتلیه مان بود. عمده آثاری که خلق کردم در این احوالات بود. زمانی که در جبهه بودم نیز پرتره بچه های بسیج را کار کردیم. فضای مناطق جنگی فضای بیداری عاطفی در بر داشت و عمده کاری که خلق کردم در روزنامه بود. ارجاع آن فضا به علاقه مندان حوزه دفاع مقدس حاصل نقاشی هایی بود که در این زمینه خلق کردم. بر خلاف جریانی که در مواضع مختلف اتفاق می افتاد ما شکل های آرمانی و فرهنگ کربلا و عاشورا را در زمان جنگ یا دفاع یکی کردیم. نمایش اندیشه عرفانی و قرآنی یاران انقلاب بیشتری دغدغه من بود و اکثر تابلوهای من نیز در همین ارتباط است. من بچه هایی را دیدم که با دست خالی در مقابل دشمن جنگیدند البته تاریخ این دوران به پایان رسید و عمر هم نسلان من نیز به پایان می رسد، اما ما روایت کنندگان این شمع فروزان، باید به وجدانمان مراجعه و به تاریخ این سلحشوری ها اعلام کنیم و مثل یک پژوهشگر و تاریخ نگار به ایران و جهان و نسل بعدی مظلومیت این بچه ها را نشان دهیم. سعی کردم این زوایه عرفانی از دفاع مقدس در بخش نقاشی به نمایش درآید. از مضامین اشعار عرفانی و پیام های قرآنی و فرهنگ شهادت بیشترین بهره را بردم و اکثر آثارم با عناوینی عرفانی، ایثار، شهادت و حس عاشقانه یاران انقلاب به معرفت و وجدان پاک همراه هستند."
از این منظر می توان به اندیشه دکتر صادقی درباره ی خلق آثاری در راستای افشای مستکبرین عالم که در مقابل جهان مظلوم عرفان، ایثار و معرفت قد علم کردند برسیم، استاد وقتی درباره ی تابلوی " جنایت آل سعود" سخن می گوید، یکپارچه حرارت می شود، در هر گوشه از این تابلو با شیطانی روبرو هستیم که جز واژه " خناس" نمی توان مترادفی برای آنان پیدا کرد.
"خناس‌" صیغة مبالغه از ماده "خنوس‌" می‌باشد و ریشة آن "خنس‌" به معنای سرّ و پوشاندن می‌آید و خنّاس یكی از صفات شیطان وسوسه‌گر است‌. شیطان را به این جهت خناس می‌گویند، چون هنگام یاد خداوند متعال كنار رفته و پنهان می‌گردد.(۱) همچنین مطابق برخی از روایات "وسواس خناس‌" نام یكی از شیاطین نیز هست‌.(۲)
در جای جای تابلوی بزرگ ۱۵۰ در ۲۰۰ سانتیمتری دکتر صادقی با وسوسه گرانی روبرو هستیم که در صورت صهیونیست ها، یا وهابیت ظهور و بروز پیدا می کنند.
و تروریست های داعش و النصره با خشونتی بی حد سرهای مظلومین عالم را به دست گرفته اند، انگار شیطان در دل و جان آنها ریشه کرده ، آنچنانکه در ظاهر هم این نشانه ها بروز پیدا می کند.
سایت هنر مقاومت در راستای معرفی آثار جشنواره جهانی هنر مقاومت از علاقه مندان دعوت می کند تا جزییات تصویری این تابلو راکه مملو از نشانه شناسی است ببینند.
شایان ذکر است نمایشگاه این جشنواره تا بیستم دی ماه در محل موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان برادران مظفر برپاست.
منابع:
۱.مجمع البیان‌، مرحوم طبرسی‌، ج ۶، ص ۲۹۰ـ۲۹۱، منشورات دارمكتبة الحیاة‌، بیروت‌.
۲.تفسیر نمونه، آیت الله مكارم، ج ۲۷، ص ۴۷۳ - ۴۷۲.

ارسال نظرات
آخرین اخبار