متخصصان صنایع هوایی ایران از آماده شدن جنگنده «شفق» برای پرواز در سال ۲۰۱۷ و الگو گرفتن طراحی بال‌های آن از جنگنده «اف-۱۸» که به آن قابلیت مانور پذیری بهتری می‌دهد خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۹۷۹۲۷
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
به گزارش سرویس بسیج نیروی مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، «رابین جانسون» خبرنگار نشریه انگلیسی «جینز دیفنس» در گزارشی از محل برگزاری نمایشگاه هوایی که در جزیره کیش از ۱۶ تا ۱۹ نوامبر برگزار شد، از آماده شدن نسخه‌ای اولیه جنگنده «شفق» ساخت ایران خبر داد و نوشت: برنامه طولانی مدت ایران برای ساخت و توسعه یک جنگنده شکاری - آموزشی به موفقیت‌های قابل توجهی نزدیک شده است.
مقام‌های سازمان هوا-فضای ایران به خبرنگار جینز از وجود دو برنامه برای طراحی جنگنده‌های «برهان» و «شفق» خبر دادند و گفتند،این طراحی البته کار مشترک ایران و شرکت روسی «میکویان» بوده که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ زمان برده است.
یک مقام مرتبط با این مسئله گفت: «تیم روسی هشت سال با ما کار ‌کرد و هنگامی که آن‌ها فعالیت بر این پروژه را تکمیل کردند ما نیز پیکر بندی خود را ادامه دادیم. آن‌چه که اینک داریم طراحی نهایی نمونه اولیه پروازی این جنگنده است. قصد داریم آزمایش‌ بر حرکت روی باند با  سرعت بالای این جنگنده را تا خاتمه سال جاری به انجام برسانیم . اولین پرواز این جنگنده سال ۲۰۱۷ صورت می‌پذیرد.»
۱۳۹۵۰۹۱۶۰۰۰۹۹۸_photol.jpg

ماکت جنگنده شفق
بر اساس این گزارش، این جنگنده که پیکربندی آن بر مبنای دم عمودی شیب‌دار دو قلو است، سال جاری آزمایش می‌شود. این نوع طراحی دم مورد از زمانی مورد علاقه طراحان آیرودینامیک ایران قرار گرفت که که آن‌ها در مهندسی معکوس بر جنگنده «صاعقه» از جنگنده  «اف -۵» آمریکا تلاش داشتند.
یک مهندس ایرانی در این زمینه به خبرنگار جینز دیفنس گفت: «طراحان ایرانی متوجه شده‌اند که استفاده از دم دوقلوی عمودی شیب دار شبیه جنگنده «۸F/A-۱ » برتری‌های قابل توجهی را  به جنگنده تا هواپیمایی با یک دم عمودی می‌دهد. بدین سان، این جنگنده نه تنها قابلیت کنترل بهتری پیدا می‌کند بلکه مهار و هدایت آن نیز بهتر می‌شود.»
جینز دیفنس نوشت: ماکت جنگنده شفق در تلویزیون ایران نشان داده شده و در نمایشگاه هوایی قبلی ایران نیز  به نمایش گذاشته شد.
در برخی رسانه‌های ایرانی درباره مشخصات فنی این جنگنده آمده است: جنگنده رادار گریز شفق با طول ۱۰٫۴۸ و پهنای بال ۱۰٫۴۵ و با ارتفاع ۴٫۲۶ متر از لحاظ  نوع طراحی بدنه کمی به جنگنده «اف/ای-۲۲ رپتور» شبیه است.
وزن خالی شفق ۴٫۳۶۱ و حداکثر وزن برخاست آن ۴٫۹۰۰ کیلوگرم بوده و سرعت نهایی این جنگنده ۲٫۵ ماخ( ۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت) است .
بر این اساس، در طراحی شفق مساحت ریشه بال‌ها بسیار بیشتر از نوک بال است و این باعث می‌شود تا جنگنده بتواند در نبردهای رودروی هوایی سرعت زاویه حمله خود را بسوی هدف تغییر دهد.
همچنین به‌ دلیل طراحی ویژه بدنه شفق توانایی پیچش، غلط و قابلیت مانور ‌پذیری تا حد زیادی افزایش یافته است. شفق هفت جایگاه حمل تسلیحات دارد و کابین خلبان هم از نمایشگرهای «ال سی دی» و سامانه الکترونیک هوایی دیجیتال و سامانه‌های «HOTAS» و « HUD» بهره می‌برد
این نمایشگرها کنار هم قرار دارند و قابلیت‌هایی چون کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرنده‌های مشکوک، مدیریت تسلیحات ، کنترل سامانه‌های دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سامانه هدایت و کنترل شلیک انواع موشک‌ها و بمب‌های هدایت راداری یا لیزری را به جنگنده می‌دهند.
ژورنال ارتش آمریکا نیز چندی قبل  در زمینه نصب سامانه‌های راداری جدید در ایران نوشت: ارتش ایران با توجه به الزامات عملیاتی در صدد رفع نیازهای آینده و توانایی در دفاع از شهرها و نبردهای زمینی برآمده است.
در حالی‌که ایران راهبرد نبرد نامتقارن را در دریا و زمین اتخاذ کرده، اما با این وجود دفاع هوایی همواره نقطه ضعف این کشور بوده است.
 این ژورنال در ادامه با اشاره به سخنان «عبدالله رشادی» فرمانده پدافند هوایی شمال شرقی ایران (در امتداد مرزهای ترکمنستان و افغانستان) که از ارتقاء سامانه های دفاع هوایی و پاسخ گویی به متجاوزان در کمتر از یک دقیقه خبر داده بود نوشت: اینک مقام‌های ارشد نظامی ایران از سامانه راداری «نذیر» و حراست از آسمان کشورشان به ویژه در آب‌های جنوب کشور خبر می‌دهند.
ژنرال «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نیز گفته است که با سامانه راداری نذیر هیچ پرنده رادار گریزی قادر به ورود به آسمان ایران بدون اجازه نیست.
ژورنال ارتش آمریکا در خاتمه عنوان داشت: تلاش‌های ایران در ارتقاء و بروز رسانی دفاع هوایی و توسعه و بهبود توانمندی‌های بومی و ساخت پهپادها مبین امیدواری در از بین بردن یکی از آسیب پذیرترین نقاط این کشور است و حتی فرمانده کل قوای ایران نیز اخیرا اشاره نموده که در این زمینه خواهان راهبردهای نظامی گسترده‌تر است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات