دیشب در حالی برنامه نود بر روی آنتن رفت که در ادامه سیاست های خودمحورانه و پایتختی خود، در تحریفی تاریخی از مسجد سلیمان به عنوان شهر اولین ها یاد کردند در حالی که همه عالم و آدم می دانند تبریز شهر اولین هاست.
کد خبر: ۸۷۹۸۲۴۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

برنامه نود در شرایطی دیشب پخش شد که مجریان این برنامه(میثاقیان و عادل فردوسی پور) بارها از مسجد سلیمان به عنوان شهر اولین ها اسم بردند در شرایطی که هرکس کمترین سواد تاریخی و حتی رسانه ای داشته باشد، می داند این عنوان براساس مستندات تاریخی متقن و نه ساختگی، برازنده تبریز بوده، هست و خواهد بود.

این چندمین بار است که از سوی رسانه ملی کشور و البته مجریان ورزشی چنین تحریف تاریخی صورت می گیرد و متاسفانه هیچ واکنشی از سوی دستاندرکاران رسانه ملی و حتی استانی خودمان نسبت به این موضوع صورت نگرفته است.

پیش از این نیز جواد خیابانی دیگر گزارشگر ورزشی کشورمان در جريان بازي استقلال تهران و نفت مسجد سليمان(15 اسفند سال گذشته)، از شهر مسجد سليمان به عنوان شهر اولين ها ياد كرده بود که این حرکت از سوی مجریان ورزشی قابل تامل است چراکه این نشان از سهوی بودن خطا نیست بلکه موید آن است که سواد مجریان ورزشی ما نشتی دارد!

در پايان جهت اطلاع مجریان و تهیه کنندگان برنامه های ورزشی باید يادآوري کرد كه از تبريز به عنوان شهر اولين ها در كشور ياد مي كنند چراكه نخستین چاپ و چاپخانه(میرزا زین العابدین تبریزی)، روزنامه، کتابخانه، کافه تریا و رستوران، سینما(سولی)، مدرسه به سبک نوین(رشدیه)، کودکستان(فیوضات) و مدرسهٔ کر و لال‌ها(باغچه بان)، ادبیات نوین، پول کاغذی، ضرابخانه(سکهٔ ماشینی)،‌ اتاق تجارت،‌ شهربانی، شهرداری بلدیه(قاسم خان والی)، تلفن، ‌برق،‌ کارت اعتباری اتوبوس شهری،‌ آتش‌نشانی، مؤسسهٔ خیریهٔ غیردولتی،‌ نخستین سینمای خودرویی کشور،‌ رکورد دار رسم‌الخط اسلامی،‌ سامانه بلیط الکترونیکی،‌ تاکسی هوایی،‌ حسین صدقیانی اولین فوتبالیست شاغل در اروپا، کلنل محمد تقی خان پسیان نخستین خلبان ایرانی، قاسم میرزا نخستین عکاس ایرانی، قهرمان قهرمانان مسابقات جهانی ریاضی ذهنی، پارک مینیاتوری،‌ موزه فوتبال آذربایجان، دانشگاه ربع رشیدی، بیمارستان صاحب الامر، رصدخانه(مراغه)، مرکز لرزه نگاری، دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران و ... از آن تبريز است.

میرحسین بنی هاشم

ارسال نظرات