خبرهای داغ:
حجت الاسلام و المسلمین امینی در جلسه قرآنی های شاهرود گفت: مهمترین عامل بصیرت اطاعت از ولایت است که در زمان حاضر ولایت فقیه است و دشمن ما حماقت کرد و به خط قرمزها وارد شد و عاشورا را زیر سوال بُرد با حضور مردم نابود شد و این درس بزرگی است.
کد خبر: ۸۷۹۸۴۱۲
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در جلسه هفتگی قرآنی های شاهرود که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین در مسجد موسی بن جعفر(ع) شاهرود برگزار شد در سخنانی با اشاره به آیه 7 سوره آل عمران و موضوع ظلمت و نور اظهار کرد: به مناسبت حماسه 9 دی روز بصیرت و میثاق با ولایت سه واژه از قرآن که مربوط به حماسه 9 دی است شامل فتنه،غفلت و بصیرت است را بیان می کنیم.

وی افزود: فتنه از ابعاد مختلف فرهنگی اجتمای و نظامی است که مخلوط اینها ظلمت است و بصیرت نور است و بصیر و بصائر که در قرآن آمده معادل بینایی و نور هم در این تعریف قرار می گیرد.

امینی خاطر نشان کرد: آیه ای که در ابتدای سخن بیان شد آیه فتنه فرهنگی است البته باید بدانیم ما دو نوع آیه داریم، آیات محکم و ام الکتاب که پرواضح است و بخشی آیات متشابهه و دو پهلو هستند و عده ای که دل مریض دارند آیات محکم را رها و آیات متشابهه را بیان می کنند تا فتنه ایجاد کنند و با دست کاری آیات به اهداف خود برسند.

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: تاویل آیات را انسان های مریض در نمی یابند چرا که تفسیر ابهام زدایی ذهن ما از آیات قرآن است اما تاویل این است که آینده و اصل آیه را بفهمی که انسان های فتنه گر دنبال آیه های متشابهه می گردند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بشریت و ادیان و اسلام و انقلاب اسلامی فتنه گران از شبهه استفاده کردند بیان کرد: علت این امر این است که مردم اگر به شبهه نیفتند به جبهه باطل نمی آیند و مثال واضح آن جنگ صفین است که از یک شبهه آغاز و فتنه تولید شد و شبهه این بود که قرآن ها را بر نیزه کردند.

امینی ادامه داد: در فتنه معلوم می شود که بصیرت داریم یا نه وگرنه در زمان معمول که همه مشغول به کارند و همه فکر درست می کنند که بی بصیرت معلوم نمی شود و در اوضاع غبارآلود افراد با بصیرت و دین دار دارای نور هستند.

وی با اشاره به پیام شبهه بر نیزه کردن قرآن در جنگ صفین چه بود گفت: پیام این بود که مولا علی(ع) چه بجنگد و چه نجنگد شکست خورده است و هدف از بین رفتن معاویه محقق نمی شود و این شبهه فتنه تولید کرد و شمشر بر سر مولا علی قرار دادند تا مالک برگردد.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه گرفتن مراسم در سالگرد نه دی خوب است و باید زنده نگهداشت و سیره مردم بوده و رهبری تاکید دارند اضافه کرد: اما ما باید از این حوادث مانند محرم و صفر و عاشورا و فتنه درس ها و عبرت ها را برای آینده بگیریمو از گذشته برای آینده درس بگیریم که مبتلا نشویم.

وی تصریح کرد: در فتنه ها دشمنان لباس باطل را نمی پوشند بلکه لباس حق و باطل مخلوط و شبهه می شود و فتنه رخ می دهد و کار سخت می شود مگر برای اهل بصیرت.

امینی با بیان اینکه در قرآن سه معنا برای فتنه آمده است عنوان کرد: فراوان ترین معنای فتنه بحث آزمایش و امتحان است که شاید بیش از 50 کلمه فتنه برای آزمایش و امتحان آمده که از جمله می توان به سوره نور آیه 24،زمز آیه 49،انفال آیه 25،انبیاء آیه 35 و قمر آیه 25 اشاره کرد.

وی اضافه کرد: دو آیه فتنه به معنای عذاب و شکنجه آمده که آیه 10 سوره عنکبوت و آیه 85 سوره یونس است و یک آیه نیز فتنه به معنای آشوب و بلواست که آیه 39 سوره انفال می باشد.

امام جمعه شاهرود با اشاره به عوامل تولید شبهه که فتنه را ایجاد می کند بیان کرد: مهمترین عامل غفلت است و عللی که غفلت را ایجاد می کند گناه،تَرک ذکر و ترجیح دادن دنیا به آخرت است.

وی ادامه داد: مقابل غفلت ذکر است و نماز و عبادت نوعی ذکر هستند و خداوند در آیه 179 سوره اعراف غافلین را کسانی توصیف می کند که نورانیت دل و فهم ندارند و نمی توانند تشخیص دهند، چشم ظاهر دارند اما چشم دل ندارند که همان بصیرت است و گوش دارند اما نمی شنوند و اینها از چهارپایان بَدتر هستند و غفلانند.

امام جمعه شاهرود با اشاره به آیه 108 سوره نحل افزود: اهل گناه دنیا را به آخرت ترجیح می دهند و خدا مُر می زند به قلب،چشم و گوش آنها که نفهمند.

وی تاکید کرد: دشمنان با استفاده از عامل غفلت سوء استفاده کرده و شبهه و فتنه را ایجاد می کنند.

امینی افزود: بصیرت سبب می شود تا در فتنه گرفتار نشویم و روز نه دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است و بصیرت خریدنی نیست ما در دعای بعد از نمازها از خدا می خواهیم دیده نورانی بدهد و نورانیت در دل ما قرار دهد و این همان بصیرت است که شهدای کربلا داشتند و خدا به دلهای ما نورانیتی بدهد که فتنه و شبهه را بفهمیم.

وی تصریح کرد: قرآن،نماز، ذکر و ولایت نور است و بصیرت می آورد و مهمترین عامل بصیرت اطاعت از ولایت است که نورانیت و بصیرت می آورد و انسان به دام دشمن نمی افتد.

امینی با اشاره به سوره های یوسف آیه 108،اسراء آیه 102 و قصص آیه 43 گفت: این آیان در مورد بصیرت است و تفکر خود نوعی بصیرت است و تذکر همینوط و اینها بصیرت آفرین هستند و حتی نابودی تمدن ها که خدا اشاره دارد بصیرت آفرین است و حتی حادثه کربلا بصیرت آفرین است برای افراد و در آیات 104 سوره انعام و 203 سوره اعراف و 20 سوره جاثیه نیز به بصیرت اشاره شده است.

وی با اشاره به فتنه 88 و شبهه ای که ایجاد شد عنوان کرد: کمیته صیانت آراء و تقلب دو کلمه ای بود که شبهه ایجاد کرد و جمعیت زیادی در 22و23و24 خرداد ماه به میدان آمدند چون شبهه شده بود اما افراد اهل بصیرت که جمعیت قابل توجهی بودند این بصیرت نجاتشان داد و فهمیدند که این شبهه و فتنه است اما ادامه دهندگان مسیر پوچ، انقلابی نبودند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه باید عبرت و درس بگیریم از این فتنه ها گفت: مهمترین عامل بصیرت اطاعت از ولایت است که در زمان حاضر ولایت فقیه است و دشمن ما حماقت کرد و به خط قرمزها وارد شد و عاشورا را زیر سوال بُرد با حضور مردم نابود شد و این درس بزرگی است.

وی ادامه داد: درس دیگر حماسه نه دی این است که منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح ندهیم و با سلاح بصیرت می توانیم فتنه چند لایه و چند ماهه ای چون سال 88 را از بین ببریم.

امینی با تاکید بر این نکته که دشمن دست از سر ما بر نمی دارد بیان کرد: دشمن انواع و اقسام فتنه های فرهنگی و شبهات را ایجاد می کند و بصیرت می تواند ما را از فتنه ها و شبهه ها سالم بیرون ببرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها