یادداشت/ فوتباليست‌هاي سرباز، تافته جدا بافته نيستند

پرداخت دستمزد چندصد ميليوني به دو سرباز آن هم تنها به خاطر اينکه فوتباليست هستند تحت هيچ شرايطي قابل قبول نيست. ورود نهادهاي نظارتي به اين مسئله و جلوگيري از ايجاد تبعيض آشکار خواسته مردم است.
کد خبر: ۸۷۹۸۶۹۴
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
به گزارش خبرگزاري بسيج، درک قانون سربازي سخت نيست. رفتن به سربازي و گذراندن دوران خدمت قانوني است که براي آنها که مشمول هستند. فرقي هم نمي‌کند شغل‌شان چيست و چه تحصيلاتي دارند. با هر شرايطي بايد خدمت مقدس سربازي را به پايان برسانند و در اين مدت نيز حقوق تعريف شده‌اي براي سربازان در نظر گرفته شده است، اما خبري که ديروز در رسانه‌ها مطرح شده اين ذهنيت را به وجود آورد که اهالي فوتبال، سربازهاي فوتباليست را تافته جدا بافته مي‌دانند و به همين دليل است که دو بازيکن تازه يکي از تيم‌هاي نظامي 350 ميليون تومان دستمزد خواهند گرفت!
 سال‌هاي سال است که پسران ايران‌زمين به سربازي مي‌روند. در بين سربازان مشمول اقشار مختلفي حضور دارند، از تحصيلکرده، متخصص، ورزشکار و ثروتمند تا نخبه، شهري و روستايي. ديگر همه مي‌دانند حقوق سربازان چقدر است و در اين دوران سربازان چه مشقت‌هايي را تحمل مي‌کنند، به ويژه آنها که در مناطق بدآب و هوا و مرزهاي کشور خدمت مي‌کنند. در اين بين بازيکنان شاغل در فوتبال اين فرصت را دارند تا خدمت سربازي خود را در تيم‌هاي نظامي بگذرانند. 
دور نماندن از عرصه ورزش و از دست ندادن استعدادهاي فوتبال از جمله دلايل اجراي اين قانون است. مهم‌ترين مسئله اين طرح قرارداد اين بازيکنان است؛ باشگاه‌ها حق پرداخت دستمزد به فوتباليست‌هاي سرباز را ندارند و آنها نيز مثل سايرين حقوق مصوب سربازان را دريافت مي‌کنند. منتها از آنجا که قانون‌گريزي در فوتبال ايران حرف اول را مي‌زند اين قانون نيز زيرپا گذاشته شده است. بحث انتقال دو بازيکن سرباز پرسپوليس به تراکتورسازي يکي از موضوعات چالشي روزهاي اخير فوتبال کشورمان بوده و هنوز نيز صحبت‌هاي درگوشي زيادي در مورد چرايي انتقال آنها از تهران به تبريز مطرح مي‌شود. اينکه چطور دو بازيکن دانشجو به يک‌باره مشمول خدمت سربازي مي‌شوند، سؤالي است که هواداران پرسپوليس هنوز جوابي براي آن پيدا نکرده‌اند، اما بحث دستمزد 350 ميليوني اميد عاليشاه و احمد نوراللهي، سربازان تازه فوتبال به همه مردم ايران مربوط مي‌شود. واقعيت اين است که اين دو نفر سربازان جديد فوتبال ايران هستند و طبق قانون بايد به يک تيم نظامي منتقل مي‌شدند. بعد از اجراي اين قانون، اما مسئولان باشگاه قيد اجراي قوانين بعدي را زدند و تصميم گرفتند دستمزدي چندصد ميليوني به بازيکنان تازه واردشان بدهند. چرا و به چه علت اين تصميم گرفته شده موضوعي است که نه فقط هواداران فوتبال بلکه ملت ايران منتظر روشن شدن آن هستند. باشگاه دولتي که از بودجه بيت‌المال ارتزاق مي‌کند و به جاي آنکه اين بودجه را با وسواس خرج کند بي‌محابا 350 ميليون ناقابل را به دو سرباز خود مي‌بخشد! در شرايطي که حقوق دريافتي يک سرباز دپيلم 90 هزار تومان است! متأسفانه تخلفات فوتبالي روز به روز در حال افزايش است و به نظر مي‌رسد مسئولان فوتبال نيز ديگر توانايي برخورد با متخلفان را ندارند.
تصورش زياد سخت نيست. اگر تاکنون با خانواده‌هايي که فرزندانشان در مرزهاي کشور خدمت مي‌کنند روبه‌رو شده باشيد شرايط آنها درک کرده‌ايد يا اگر خاطرات مرداني که سربازيشان را در شرايط سخت پشت سرگذاشته‌اند را شنيده باشيد به خوبي درک مي‌کنيد که چنين تبعيض‌هايي از سوي مردم به هيچ وجه قابل قبول نيست. فراموش نکنيد که جوانان زيادي در دفاع از تماميت ارضي وطن‌مان با لباس مقدس سربازي به درجه رفيع شهادت رسيده‌اند. مگر چه فرقي بين آنها و فوتباليست‌ها وجود دارد؟ خدا را شکر در اين سال‌ها اوضاع بازيکنان فوتبال روز به روز بهتر شده و درآمدهاي آنها نيز سرسام‌آور افزايش يافته است. در حالي که ساير اقشار هرگز چنين افزايشي به خود نديده است. 
پرداخت دستمزد چندصد ميليوني به دو سرباز آن هم تنها به خاطر اينکه فوتباليست هستند تحت هيچ شرايطي قابل قبول نيست. ورود نهادهاي نظارتي به اين مسئله و جلوگيري از ايجاد تبعيض آشکار خواسته مردم است. تحمل بي‌تفاوتي فدراسيون فوتبال به اين موضوع و سکوت سازمان ليگ واقعاً دشوار است. همين بي‌تفاوتي‌هاست که قانون‌گريزي را در فوتبال به حد اعلا رسانده و شرايط را براي تخلفات مختلف مهيا کرده است.
ارسال نظرات