عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حمایت از کشاورزان در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست گفت: حداقل قیمتی که برای کشاورز می تواند مطلوب باشد و هزینه هایش را بر اساس هزینه های تولید و تورم سال پوشش دهد ۱۴۵۰ تا۱۵۰۰ تومان است
کد خبر: ۸۷۹۸۷۶۴
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶

سید راضی نوری در گفت وگو با خبرنگار اگری پرس، درواکنش به اظهارات  مجری طرح گندم مبنی بر اینکه تصویب نرخ ۱۳۸۰ تومانی گندم، سخاوت دولت را می‌رساند گفت:با توجه به هزینه های کشاورزان پیرامون کرایه کارگر، هزینه های تولید، کمبود آب و دشواری های متعدد در مسیر تولید محصول، هر چقدر دولت به کشاورزان یارانه تخصیص دهد باز هم کم است.

وی ادامه داد: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نیازمند حمایت همه جانبه دولت است. تعیین نرخ ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم علاوه بر اینکه مقرون به صرفه نیست، نمی تواند  هزینه های کشاورز را تأمین کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اظهار نظر ها در زمینه کشاورزی باید کارشناسانه و بر اساس اعداد و رقم باشد. حداقل قیمتی که برای کشاورز می تواند مطلوب باشد و هزینه هایش را بر اساس هزینه های تولید و تورم سال پوشش دهد ۱۴۵۰ تا۱۵۰۰ تومان است.

نوری افزود:نگاهی به کشورهای دیگر نشان می دهد، دولت هایشان برای تولید محصولات استراتژیک کشور خود  و تأمین امنیت غذایی یارانه های بسیاری را به کشاورزان پرداخت می کنند.

وی بیان کرد: کشوری مانند ژاپن برای اینکه بتواند برنج داخلی تولید کنند ۱۱ برابر قیمت جهانی هزینه می کند اما محصولات استراتژیک را خودش تولید می کنند و وابسته به واردات نمی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه برای رسیدن به خودکفایی باید از تولید کننده حمایت کنیم گفت: متأسفانه دانش کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به روز است. این در حالی است که دانش کشاورزی در کشور به روز نیست و حتی ماشینی‌هایی که برای بخش کشاورزی  در ایران از آن استفاده می شود ماشین‌های کشاورزی دهه ۴۰ و ۵۰ است.

ارسال نظرات