طرح تکثیر،پرورش و تجاری سازی زنبورهای گرده افشان برای نخستین بار در خاورمیانه دردانشگاه یاسوج به اجرا درآمد.
کد خبر: ۸۷۹۸۸۲۱
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
علیرضا منفرد عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه موفق به تولید دانش تجاری سازی زنبورهای گرده افشان شد.
این پژوهشگر نوعی زنبور گرده افشان مخملی را در محیط آزمایشگاهی تکثیر و پرورش داده است که نقش اقتصادی مهمی در توسعه کشاورزی دارد.
دکتر علیرضا منفرد عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: این زنبورها گونه بومی ایران است و جثه ای بزرگتر از زنبورعسل دارند و میزان گرده افشانی این نوع زنبورها 4 برابر بیشتر از زنبورعسل است.
دکتر علیرضا منفرد افزود:این زنبورها که همانند زنبورهای عسل به صورت گروهی زندگی می کنند پس از تکثیر انبوه در کلنی های مخصوص اسکان و در گلخانه ها بکار گرفته می شوند.
وی ادامه داد: زنبورهای مخملی با عمل گرده افشانی و انتقال شهد، باروری و تولید محصول را 30 تا 70 درصد افزایش می دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: علاوه بر افزایش محصول و کاهش مصرف سموم، حفظ تنوع گیاهی و اشتغالزایی از دیگر فواید اجرای این طرح است.
دکتر علیرضا منفرد افزود: مرحله آزمایشی طرح تجاری سازی زنبورهای گرده افشان که برای نخستین بار در کشور اجرا شده است با موفقیت به پایان رسیده است.
 این محقق و استاد دانشگاه در گام بعدی و برای تولید انبوه، شرکت دانش بنیانی با همکاری دانشگاه یاسوج تاسیس کرده و فرایند تجاری سازی را سپری می کند.
گفتنی است ایده تجاری سازی زنبورهای گرده افشان بیش از 50 سال است که در انحصار شرکت های اروپایی است و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند سالانه از محل فروش کلنی های زنبورهای گرده افشان میلیاردها یورو درآمد کسب می کنند.
ارسال نظرات