با توجه به ظرفیت بالای شهرستان نیر در تولید گیاهان دارویی لازم است تا شرایط برای ورود سرمایه‎گذار مهیا و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری در الویت قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۹۹۰۰۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

شهرستان نیر به دلیل اقلیم منحصر به فرد قابلیت پرورش گیاهان دارویی را دارا است و می تواند در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی را از آن خود کند و با توجه بهافزایش اقبال عمومی به استفاده از گیاهان دارویی این موضوع فرصت بالقوه ای است که می تواند زمینه درآمدزایی قابل توجهی را برای این شهرستان موجب شود.

گیاهان بومی شهرستان نیر نظیر کاکوتی باید به عنوان پایلوت نیمه صنعتی و یا صنعتی در صنایع تبدیلی برای عرضه به بازارهای منطقه ای و کشوری مطرح شود.

با این وجود درحالیکه کشت گیاهان دارویی و توسعه آن میتواند موجب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال شود اما مشکلاتی همچون عدم صنایع تبدیلی، مناسب نبودن بازار فروش و نبود سرمایهگذار موجب شده تا در حال حاضر زمینه مساعد و مناسبی برای گیاهان دارویی در شهرستان نیر فراهم نباشد.

گیاه دارویی کاکوتی به فور در شهرستان نیر یافت می شود و بیشتر مصرف سنتی دارد و علیرغم وجود پتانسیل قوی در شهرستان برای کشت و فراوری این گیاه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است هر چند یکی از فرهنگیان شهرستان نسبت به شناسایی،جمع آوری و فروش گیاهان دارویی در شهرستان اقدام کرده ولی با توجه به ظرفیت های موجود عرصه برای فعالیت های بیشتر و فراروی و تهیه عرقیات گیاهان دارویی به خصوص کاکوتی مهیا می باشد.

لازم به ذکر است بنابر گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره به کاشت گیاهان دارویی داده می شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان و ارائه طرح توجیهی برای دریافت چنین تسهیلاتی اقدام کنند.

گياهان دارويی از ارزش و اهميت خاصی در تأمين بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پيشگيری از بيماريها برخوردار بوده و هستند.بيش از 60% مردم آلمان و بلژيك و 74% انگليسيها تمايل به استفاده از درمانهای طبيعی گياهی دارند. ضمن اينكه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر 80% مردم جهان به ويژه در كشورهای در حال توسعه و نواحی فقير و دور افتاده عمده ترين نيازهای درمانی خود را از گياهان دارويی تأمين مي كنند.

گیاه کاکوتی که در خطه آذربایجان به کهلیک اوتی یا ککلیک اوتی (به معنای علف کبک) معروف است در مناطق کوهستانی و سنگی یافت می شود و در شهرستان نیر به وفور یافت می شود این گیاه به عنوان داروی گیاهی و همچنین ادویه مصرف می شود. از برگ های خشک شده و خرد شده کاکوتی برای طعم دادن به دوغ استفاده می شود. چوپان ها و کوهنوردان کاکوتی تازه را جمع آوری می کنند و چای آن را نوشیدنی گوارائی می دانند. در منطقه ما نیز در فصل پائیز و زمستان چای و دمنوش کهلیک اوتی مصرف زیادی دارد.

کهلیک اوتی طبیعتی گرم و خشک دارد و ضد باکتری و خلط آور سرما خوردگی و ضدعفونی کننده روده می باشد. اثرات کهلیک اوتی با گیاه آویشن خیلی شبیه هم است. کهلیک اوتی دارای نام علمی ziziphora tenuir از خانواده labiatae می باشد و thymus که نام علمی آویشن می باشد نیز از خانواده labiataeمی باشد. آویشن بیشتر در بیماری های تنفسی استفاده می گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کاربرد دارد.


"
کاکوتی (Thymus Vulgaris) یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است.

این گیاه چند ساله است وبوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی(Kəhlik oti) و یا ككلیك اوتی (Kəklik oti)(به معنای علف كبك) می‌گویند.

خواص درمانی: گرم و خشک ضد باکتری خلط آور ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده.کاکوتی که در گویش محلی خراسان به آن آنخ گفته می‌شود دارای نام علمی ziziphora tenuir از خانواده Labiatae است. Thymus که نام علمی آویشن می‌باشد نیز از خانواده Labiatae است.

هر چند اثرات این دو گیاه بسیار شبیه همدیگر می‌باشند. آویشن بیشتر در بیماریهای تنفسی استفاده می شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد.

چوپان ها و کوه نوردان تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را گوارا ترین نوشیدنی می‌دانند. کاکوتی را از آن جهت به دوغ اضافه می‌کنند که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه کاهش یابد.کاکوتی دارای گل های بنفش است"

گیاه کاکوتی مقوى معده و ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است. مقوی معده بوده و از خانواده نعنا است که براى خوش طعم کردن ماست و دوغ به کار برده می‌شود.

این گیاه ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است و خواص نعنا را داراست. گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.

اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار برده می‌شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه نیز کار برد دارد.

ارسال نظرات