خبرهای داغ:
مفسر قرآن کریم گفت: معاد مهم‌ترین مسئله است، افراد در جاهلیت بت‌ها را بدون مسؤولیت می‌پرستیدند زیرا به معاد اعتقاد نداشتند، اگر معاد نباشد مسؤولیت نیست.
کد خبر: ۸۷۹۹۴۰۶
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
مسئله معاد مسؤولیت‌پذیری را به همراه دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: ذات اقدس الهی در قران به علل و عوامل هدفمند سوگند یاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند قسم یاد می‌کند، به بادهایی که ذرات را پراکنده می‌کنند، این بادها چند کار از جمله تلقیح گیاهان، پربار کردن ابرها و هدایت ابرها را بر عهده دارند، تا به بارش بپردازند.

 این مرجع تقلید با بیان اینکه آسمان و زمین به حق خلق شده‌اند، گفت: این نظام باطل و بی‌مقصد نیست، اگر حساب و کتاب وجود نداشته باشد، فایده ندارد، خداوند از باران به عنوان رحمت یاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله معاد مهمترین مسئله است، افراد در جاهلیت بت‌ها را بدون مسؤولیت می‌پرستیدند، اگر معاد نباشد مسؤولیت نیست و همه آزاد هستند.

جوادی آملی یادآور شد: مشکل برخی متفکران این است که تصور می‌کنند انسان همین بدن است و روح ندارد در نتیجه مرگ آخر راه است با این تفکر نمی‌توانند جهان‌بین باشند.

وی عنوان کرد:‌ با این شرایط اخلاق، حقوق، فضائل و فرشته‌خویی معنایی ندارد، این معاد دارای جاذبه محض است، ‌اگر کسی از اعتقاد به معاد فاصله گرفت، باید بررسی کند چه عاملی این امر را سبب شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خدا نور السماوات و الارض است، گفت:‌ در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است کسی خدا را با چشم الهی ببیند، باید بیان کرد اگر کسی از علم حصولی گذشت و به شهود رسید، می‌تواند خداوند را مشاهده کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ عالی‌ترین مقام انسان کمال انقطاع است تا به این وسیله از جهان منقطع شود، اگر فرد بخواهد خدا را مشاهده کند، به اندازه خود مشاهده می‌کند، باید در نظر داشت خدا اندازه‌پذیر نیست.

جوادی آملی عنوان کرد: ما مکلف به برهان هستیم و این برای ما کافی است و یقین داریم بهشت و جهنم حق است.
ارسال نظرات