تمامی شهرهای استان روی خط زلزله قرار دارند و در یکی دو سال گذشته به خود لرزیده اند با این حال چنین موضوع مهمی نتوانسته مدیران را تکان بدهد تا نسبت به حوادث و بلایای طبیعی آینده نگرانه برنامه ریزی کنند.
کد خبر: ۸۷۹۹۶۴۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
اینکه استان برای رویارویی با بلایای طبیعی آماده نیست، مهمترین خروجی نشستی بود که به  مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی  و با حضور مسئولان بحران ادارات در اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

هزار کلاس درس غیر ایمن در استان

مدیر بحران اداره راه و شهرسازی می گوید: مدارس یکی از مهمترین کانونهای بحران در مواقعی مانند زلزله است و در این استان یک هزار کلاس درس در مدارس غیر انتفایی  وجود دارد که باید ظرف شش ماه آنده ایمنی آنها برررسی شود.

پل بشار یک لرزه تا فاجعه فاصله دارد

محرابی می افزاید: مشاور پل اول بشار از سال 92 اعلام کرده دوره مقاومت این پل به پایان رسیده و یک زلزله و یا حادثه کوچک در کنار این پول می تواند فاجعه به بار بیاورد.

وی تاکید می کند: پل های سوم و چهارم همچنان نیمه تمام است و عزمی برای تکمیل آنها  مشاهده نمی شود.

وی یادآور می شود: در حالی که رشد جمعیت یاسوج نسبت به کشور بسیار بالاست و کمربندی باید برای بحرانها نیز طراحی شود اما کمربندی شهر یاسوج حریم 38 متری دارد که این می تواند در آینده یک معضل برای این شهر محسوب شود.

به گفته محرابی اگر یک حادثه کوچک رخ بدهد در این شهر پارک اسکان که بتواند در فصلی سرما از آن استفاده کرد،وجود ندارد.

45 هزار خانه روستایی نیاز به ایمن سازی دارد

وی ادامه می دهد: در روستاهای اقماری چسبیده به شهر کوچه هایی وجود دارد که وقتی در عمقشان وارد می شویم عرض کمی دارند و با اینکه جمعیت زیادی در آنهاست برای بحران می تواند بحرانی جدید ایجاد کند.

وی یادآور می شود:45 هزار واحد روستایی استان نیاز به ایمن سازی دارد و یک زلزله 5 ریشتری می تواند مسکن 160 تا 200 هزار نفر روستایی را از بین ببرد.

برق برود قحطی نان می شود

وی می گوید: بارها درباره آمادگی برای رویارویی با بحرانها جلسه گذاشته ایم اما هیچ کدام از خروجی این جلسات عملی نشده است و اگر امشب زلزله بیاید نمی توانیم کاری انجام بدهیم اگر یک ساعت برق نانوایی ها قطع شود یک لقمه نان پیدا نمی شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر نیز گلایه را به خود ادارات می کشاند و می گوید: یکی از بحرانها در مواقع بحران ازدحام جمعیت در هنگام خروج است که برای خروجی های اضطراری کاری انجام نشده است.

عسکر حکمتی  با مقایسه دو زلزله بم و ورزقان می افزاید:با اینکه این دو زلزله در فاصله 10 سال رخ داد اما خساراتی که وارد شد به یک اندازه بود.

وی تاکید می کند:تنها تفاوت این دو زلزله در زمان وقوع آنها بود که همین باعث شد تلفات در ورزقان کمتر باشد اما در بم تلفاتی داشت که سالها و نسلها تاثیرش را روی این شهر خواهد گذاشت.

پیشگیری و آمادگی باید اولویت باشد

حکمتی معتقد است باید دستگاه ها همت خود را روی پیشگیری و آمادگی بگذارند چرا که در روستایی مثل کریک اگر زلزله رخ دهد اگر همه امکانات هم فراهم باشد باز هم به دلیل نوع ساختمانها کاری از کسی ساخته نیست .

وی می گوید: مسیرهای این استان به دلیل کوهستانی بودن تونلهای زیادی دارد اما حتی یک مورد از تونل ها در مواقع اضطرار مسیر خروج اضطراری ندارند.

ساختمانهای غیر اصولی قبرستان می شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با ابرز تاسف از ساخت و سازهای استان می گوید:اگر حادثه ای رخ دهد همین ساختمانهای غیر اصولی  که ساخته می شود قبرستانی می  شود و مردم را در خود دفن می کند.

همه مشکل دارد یقه چه کسی را بگیریم

احمد رضا خورشیدی می افزاید:تجهیزات،مصالح ساختمانی ،مجریان ساختمانی و سازمان مهندسی همه مشکل دارند .

وی ادامه می دهد:از تعداد 110 کارگاهی که در این استان تیرچه بلوک می سازند فقط 15 کارگاه محصولات استاندارد می سازند.

وی تاکید می کند: استان کهگیلویه و بویراحمد با 92 درصد تخلفات  ساختمانی  رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

از کاشانی تا جمهوری روی خط زلزله

در نهایت مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی می گوید: گسل شهر یاسوج از خیابان جموری تا کاشانی قرار دارد و ساخت و ساز روی آن ممنوع  است.

مهدی سهیلی ادامه می دهد: حریم کمربندیها را قانون مشخص کرده و کسی حق ندارد به این حریم تعرض کند و باید بر اساس استاندارد پیش بینی شده ساخته شود.

اگر زمین ندارند چرا درخواست تغییر کاربری می دهند

اما یکی از مسایل مطرح شده در این نشست  کمبود فضای آموزشی در شهر مادوان بود که سهیلی می گوید: چطور آموزش و پرورش با ارسال نامه ای گفته است به زمین نیاز ندارد و از اداره راه و شهرسازی خواسته اند آن را تغییر کاربری دهد.

وی ادامه داد: اگر در مادوان کمبود زمین هست نباید این زمین را پس بدهند و اگر مکان آن مناسب نیست ما برایشان آن را تعویض می کنیم.

منبع:روزنامه ابتکار جنوب

ارسال نظرات