ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان جزو سویه A این بیماری طبقه بندی می شود که از طریق تماس در زمان سربریدن، کندن پر، و در طی تهیه غذا از پرندگان اهلی به انسان منتقل می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۹۶۹۴
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،  آنفلونزای فوق حاد پرندگان چند وقتی است که در مناطق مختلف کشور شایع شده است و اگرچه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی از تحت کنترل بودن اوضاع خبر می دهند اما اخباری که از گوشه و کنار کشور به گوش می رسد نشان می دهد که وضعیت آن گونه که به نظر می رسد مساعد نیست.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از جمله کسانی است که در مورد تلفات انسانی ناشی از آنفلونزای فوق حاد در کشور هشدار می دهد.

" من به عنوان یک پرنده شناس اخطار می کنم که ما با وضعیت فعلی تلفات خواهیم داشت. در فریدونکنار بر خلاف تمام موازین بین المللی هنوز شکارچیان در حال شکار غیرمجاز یپرندگان وحشی هستند. مافیای فریدونکنار هم شکار می کند و هم می فروشد."

اسماعیل کهرم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا» با اعلام این مطلب می افزاید: سازمان دامپزشکی در اطلاعیه های خود بارها و بارها هشدار داده که از خوردن پرنده وحشی خودداری کنید ولی انگار کسی گوشش بدهکار نیست.

اگرچه گفته می شود "هنوز" راه انتقال این بیماری از انسان به انسان نیست اما ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان جزو سویه A این بیماری طبقه بندی می شود که از طریق تماس در زمان سربریدن، کندن پر، و در طی تهیه غذا از پرندگان اهلی به انسان منتقل می‌شود. انتقال آن از راه دست زدن به پرندگانی که بر اثر این بیماری مرده‌اند وهمچنین اعضای بدن آنها نظیر پر نیز ممکن است.

به گفته کهرم؛ در پاندمیک (همه گیری وسیع ) قبلی، دو بچه معصوم در مرز ایران و ترکیه در کشور همسایه در اثر دست زدن به لاشه یک پرنده مرده به این نوع آنفلوآنزا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 استان کشور درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است گفت: برای نمونه در استان مرکزی اخیرا در تالاب میقان بیش از 900 پرنده وحشی تلف شده است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها راه این است که از شکار و مصرف پرندگان شکاری خودداری کنیم هشدار داد: مردم می‌بایست از تماس با پرندگان وحشی مرده پرهیز کنند و هر موردی را به مسئولان گزارش دهند. پر کندن و کشتار پرندگان وحشی مرده به ویژه پرندگان آبزی در مناطقی که شیوع ویروس H5N1 در آنها گزارش شده و یا احتمال دارد وجود داشته باشد(نظیر مسیرهای مهاجرت پرندگان)، کار بسیار خطرناکی است.

"سازمان دامپزشکی هم بدون اغماض با مرغداری های مشکوک و مبتلا به این بیماری برخورد کند و دولت خسارت مرغدارانی را که با این مشکل روبرو می شوند تمام و کمال بپردازد تا اطلاعات در زمینه مرغداری ها آلوده راحت تر و صحیح تر در اختیار دامپزشکی قرار گیرد."
ارسال نظرات