مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن گفت: رشد ارز هرچند باعث تحریک 200 درصدی تقاضا در بازار مسکن نمی شود اما بی تاثیر در بازار مسکن نیست و تکانه های آن از نیمه نخست سال آینده مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۹۹۷۰۰
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، فردین یزدانی کارشناس مسکن و مدیرعلمی طرح جامع مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»  با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن ،گفت: معاملات مسکن نشان می دهد که رشد نسبی در بهار و تابستان امسال اتفاق افتاده اما آن رشد سرعتی که در سالهای 81 تا 91 تا 200 درصد به وقوع پیوست تکرار شدنی نیست.

وی افزود: سرعت و شرایط اقتصادی حاکم بر بازار به گونه ایست که انتظار می رود منحنی رشد مسکن با دید مثبت و درشیب منطقی از 15 درصد تجاوز نکند.

یزدانی با اشاره به کارگردانی بانک مسکن در بازار سرمایه ،گفت: در هیچ جای دنیا سیاستگذاری اقتصادی بر اساس منافع سرمایه داران تنظیم نمی شود لذا طبیعی است تعریف سبد تسهیلاتی برای انبوه سازان نیز به ذائقه بساز و بفروش ها خوش نیاید، بنابراین سبد تسهیلاتی مسکن آنچنان که انتظار میرفت مورد استقبال قرار نگرفت چون منطبق با واقعیت اقتصادی حاکم نبود.

این کارشناس مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: تعریف سبد تسهیلات متنوع هرچند شرط لازم برای تحریک بازار سرمایه بود اما شرط کافی نیست، رونق بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و رکود حا کم بر بازار به قدری عمیق است که نمی تواند تحریک تقاضا کند، مردم درآمد کافی برای حضور دربازار مسکن ندارند ،لذا رشد معاملات مسکن هم لاکپشتی حرکت می کند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن تاکیدکرد: با کاهش نرخ سود بانکی و کاهش میزان اقساط پرداخت شده در هرماه، ‌تعداد متقاضیان و سپرده گذاران افزایش می یابد اما بازار مسکن دچار تکانه نمی شود و تغییر محسوسی ایجاد نمی شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رشد قیمتی ارز می تواند "سونامی قیمتی  مسکن" را بدنبال داشته باشد، گفت: تغییرات نرخ رشد ارز به تنهایی موجب انفجار قیمت مسکن نخواهد شد اما نمی توان تاثیر آن هم صفر درنظر گرفت ،بهرحال طی سالهای طولانی رکود مسکن با انباشت تقاضا روبروست و اکنون با رشد نقدینگی اگر در مجراهای مناسب خود هدایت نشود ممکن است سر از بازار سرمایه ای مسکن دربیاورد.

یزدانی گفت: در بازار مسکن دو قشر تاثیرگذار وجود دارد مصرف کننده وسرمایه گذار، اکنون سرمایه به اندازه کافی در بازار هست اما در بخش های مختلف بلوکه شده و سر از بازارهای طلا و ارز درمی آورد ،لذا مادامیکه رکود در اقتصاد کشور حاکم است افزایش ناگهانی قیمت متصور نخواهد بود.

این کارشناس با اشاره به نقش دلار در بازار مسکن گفت: از یک سو باید دانست که دلایل رکود بازار مسکن در قیمت دلار نبود که حالا با افزایش آن رونق پیدا کند از سوی دیگر به نظر نمی رسد رشد ارز مستمر باشد به هرحال دولت دیر یا زود وارد بازار شده و انتظار میرود قیمت ارز به زیر 4000 تومان بازگردد.

به گفته این کارشناس ارشد مسکن ،افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن، ‌ کاهش نرخ سود و همچنین رشد اعتبارات بانکی دررونق نسبی بازار مسکن طی ماه های گذشته موثربوده است.

به گفته این کارشناس ارشد مسکن درصورتی که رشد اقتصادی مورد نظردولت(۵ درصد) درسالجاری محقق شود، شاهد رشد حجم معاملات خرید و فروش  در نیمه نخست سال بعد خواهیم بود.

ارسال نظرات