مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل:

مشگین‌شهر صاحب کارخانه کامیون سازی می‌شود

سید حامد عاملی در خصوص وضعیت پتروشیمی اردبیل گفت: دهکده انرژی آذرشید، نتایج سفر تیم اقتصادی استان به کشورهای همسایه و دیگر طرح های صنعتی، معدنی و تجاری است.
کد خبر: ۸۷۹۹۸۴۶
|
۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش روابط عمومی بسیج به نقل ازسفیر مشکین، سید حامد عاملی در گفتگوی تفصیلی در خصوص وضعیت پتروشیمی اردبیل، دهکده انرژی آذرشید، نتایج سفر تیم اقتصادی استان به کشورهای همسایه و دیگر طرح های صنعتی، معدنی و تجاری توضیح داد.

بنظر می رسید پتروشیمی اردبیل در حد حرف و پیشنهاد باقی مانده است سرانجام این طرح چیست؟

پتروشیمی اردبیل نیاز به سرمایه گذار جدید داشت، طی اگهی اطلاع رسانی که تا 20 آذرماه مهلت داشت متقاضیان مشخص شدند و این ماه تعیین تکلیف خواهد شد.

این طرح توجیه اقتصادی بالایی داشته و محصولات جدیدی نیز به آن افزوده خواهد شد.

دهکده تخصصی انرژی (پترو آذرشید) واقع در اول جاده اردبیل-مغان که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فعلی کلنگ زنی شد با مشکل زمین های معارض اهالی مواجه بود ایا مشکل معارض و اعتراض اهالی برطرف شد؟

پترو آذرشید طرح مهمی برای استان بوده و از نظر تولید نوع محصولات تولیدی و صنایع پایین دستی حائز اهمیت است و بحث معارض آن حل شد.

مسیر اجرای یک پروژه بزرگ با موارد جزئی قابل سنگ اندازی نیست و مردم نیز از اثرات آتی این پروژه استقبال کردند.

این طرح به تکنولوژی بالایی نیاز دارد و از آنجا که در تحریم بودیم با فرایندی این مشکل برطرف شده و در مرحله تدوین قرار دارد. سرمایه گذار پروژه «پتروآذرشید» "هلدینگ اتیه ساولان" بوده که سهامداران آن صندوق داران مهم کشور هستند و بر اجرای طرح مصمم هستند.

پهنه های معدنی سه گانه استان جهت اکتشاف کانی های گرانبها و توجیه اقتصادی و امیدبخش بودن در کدام مرحله قرار داد؟

سه پهنه معدنی؛ قزل اوزن در جنوب استان، سبلان در مشگین شهر و باغرو بین اردبیل و کوثر، باید مراحل سه گانه را طی بکنند.

اولین مرحله اکتشاف؛ ارزیابی و نقاط یابی بوده که بر روی مساحت 4500 کیلومتر مربع مطالعاتی صورت گرفت نتیجه اولیه حاکی از وجود کانی و معادن با ارزش در 450کیلومتر حکایت دارد و بلوک های معدنی این نقاط مشخص شد.

در مرحله دوم خود این بلوک ها از جنبه کانون های معدنی و کانی های موجود مورد مطالعه واقع شد که نتایج آن تا یک ماه بعد بدست خواهد آمد.

در مرحله سوم کانون های معدنی شناسایی شده و حفاری های عمقی انجام خواهد شد تا میزان ذخایر و عمق ذخایر مشخص شود تا بعد از این به بهره برداری برسد.

در حال فعلی عملیات اجرایی و فعالیت ها در مرحله دوم بوده و نتایج بدست آمده در هر سه پهنه و بلوک های آن نقاط امید بخشی را نشان داده است.

کانون های معدنی با ارزش وجود دارد و قطعا معادن با ارزشی خواهد بود .

مرحله سوم این طرح ها نیز باید اواخر امسال انجام شود تا میزان وعمق کانون ها مشخص شود.حتی اگر یک معدن نتیجه بخش شود در تغییر چهره استان مهم خواهد بود.

60میلیارد تومان برآورده هزینه ها بوده و عمده کار در مرحله فراوری خواهد بود که پیش بینی درآمد زایی صدها و هزار میلیارد تومانی با اشتغالزایی بالا را نوید می دهد.


چند درصد واحدهای تولیدی استان فعال، راکد نیمه فعال و یا احیا شده است؟ و چند تعداد بر آن افزوده شده است؟

از هزار واحد موجود 30درصد آن راکد بود و از سال 90 به امروز تلاش و اهتمام بر اتمام واحدهای نیمه تمام شد. همچنین از هزار پروانه صادره حدود 295 واحد تولیدی در این سه سال بهره برداری و تکمیل شده است.

با اشاره به اقدام امسال دولت در طرح رونق تولید در استان، واحدهای راکد و یا واحدهای فعال و قابل ارتقا حمایت و تسهیلات مالی دریافت کردند.

365واحد برای تامین منابع مالی جهت خروج از رکود یا ارتقای تولید از طرف ستاد رفع موانع تولید و سرمایه گذاری به بانک های عامل برای گرفتن تسهیلات معرفی شدند و در نتیجه 100 واحد با 130 میلیارد تومان تسهیلات راه اندازی شدند.

کمیته نظارت برای رسیدگی آن تشکیل شد و 45 واحد تولیدی را رصد و ارزیابی کرده اند که از مجموعه 48 واحدی که تسهیلات دریافت کرده اند، 45 مورد تسهیلات را در محل خود خرج کرده است. 245 اشتغالزایی جدید، اشتغال 2800 نفر تثبیت شده و 11 واحد تولیدی جدید نیز راه اندازی شده است.

در این سازمان 11 فرایند اضافی اداری حذف شده و اکنون در صورت ارائه مشخصات و اطلاعات از سوی سرمایه گذار، ظرف یک روز مجوز صادر می شود و در مواردی معدود به دلیل تعلیل استعلام و یا ارائه اطلاعات توسط سرمایه گذار چند روز بیشتر زمان می برد.

امیدواریم اداره ورشکستگی قوه قضائیه در حد اقل زمان وضعیت اتی این واحد تولیدی را از نظر تداوم استیجاری یا واگذاری مالکیت آن به افراد ذی صلاح تعیین تکلیف کند تا متولی آن با برنامه ریزی دایمی و مدون فعالیت کند.

از مجموع مجوز های صادره 50درصدی واحدهای جدید تولیدی از سال 92، مقدار 45 درصد آن به تولید رسیده که با وجود وضعیت سخت اقتصادی کشور مهم بوده و در استان اردبیل تقاضابرای حضور در بخش تولید زیاد است.

30درصد طرح های نیمه تمام فعال شده و 55 طرح مهم صنعتی جدید انتخاب شده که اگر راه اندازی شود تحول بخش خواهد بود.

در سال های گذشته خبری مبنی بر پرونده مافیای برنج منتشر شد که برخورد های قضائی و تعزیراتی را در پی داشت چرا اینگونه موارد اتفاق می افتد.آیا نظارتی صورت نمی گیرد؟

چندین دستگاه در این باره فعال هستند که متولی اصلی آن اداره کار و تعاون بوده و نظارت آن بر عهده آنهاست. تنها بخش های تجارت تعاونی ها از جمله؛ صدور سفارشات صادرات، صدور کارت مرزنشینی که مجوزی برای واردات و صادرات و برای تخصیص ارز به صنعت معدن و تجارت مربوط می شود.

در باره نحوه توزیع برنج مرزنشینان عشایر، ورود و خروج محصول، قانون معین کرده و باید ملاک عمل باشد. قانون می گوید: اگر تعاونی های مرز نشینان کالایی را وارد و قصد خروج را داشتند باید از کارگروه مربوطه مجوز گرفته و با پرداخت حقوق گمرکی می توانند از استان خارج کنند، حال اگر کالایی مانند؛ برنج موقع خارج شدن از استان فاقد مجوز کارگروه باشد، تخلف است و باید برخورد لازم انجام شود.

اما اگر کالایی داخل استان خریداری شده و در عین حال قصد خروج از استان را دارد؛ صرف قصد برای انجام عمل دلیل بر مجرمیت نیست و تا زمان خروج جرمی مرتکب نشده بنابراین صرف قصد تخلف و نیت ان جرم نیست و باید راهنمایی کنیم اما توقیف یک کالا با بهانه قصد خروج محمل قانونی و قضائی ندارد.

قرار بر توزیع برنج وارداتی بین مرزنشینان عشایر نیست زیرا عشایر به تعاونی ها وکالت می دهند تا واردات را انجام داده و در قبال آن و به میزان آن باید صادرات نیز داشته باشند اما؛ از انجا که تعاونی های عشایری مرزنشینان توان صادرات ندارند از سهیمه دیگر صادر کنندگان استفاده می کنند.

بخش دیگر و مشکل دیگر فراروی تعاونی ها سرمایه برای واردات است که سراغ سرمایه اشخاص و افراد سرمایه دار ثالث می روند و طبیتاً وی نیز از سرمایه گذاری در صورت توافق قصد سود دارد، در نهایت بخش کوچکی از این واردات اختصاص می یابد به تعاونی ها که آن هم باید توزیع یا فروش شده و درامد را در اختیار اعضا قرار دهند در غیر اینصورت باتوجه به ماهیت تعاونی و مردمی می توانند شکایت کنند.

این تصور که تمام برنج های وارداتی باید بین اعضائ تعاونی توزیع شود تصور اشتباه بوده زیر ا کسی که سرمایه گذاری کرده باید آورده و سود خود را نیز بردارد.

اما این مشکل در سایراستانها حل شده است. بزگترین تعاونی مرزنشینان در بندر گناوه بوشهر قرار دارد که یک حکم قضائی برای آن هم صادر نشده است. این تعاونی ها از راه واردات منطقه وسیعی در کنار دریا خریداری کرده و حصار کشیده اند و همانند قوانین شامل بر منطقه آزاد فعالیت می کنند، در استان سیستان و بلوچستان چندین تعاونی از درآمد حاصل پاساژ احداث کرده و سود آن را به اعضاء تقسیم می کند.

اینکه برای کل تعاونی های مرز نشین حکم جلب صادر شود و علت آن قصد خروج کالا از استان مطرح باشد معقول نیست و این روند قانونی نیست.

قانون شامل بر تعاونی های مرزنشینان نیز غلط است؛ عشایر مرز نشین نه صلاحیت حرفه ای صادرات را که نیاز به آموزش و مهارت آموزی دارد، دارند و نه توان آن را، بنابراین قانون تعاونی مرزنشینان نیاز به اصلاح دارد، زیرا نحوه و شرایط فروش آن جای سوال دارد. به این معنی که اگر این محصول وارد شد و در اردبیل به فروش نرفت تکلیف چیست؟.

با توجه به اینکه سهمیه هر عشایر مرزنشین 160دلار در منطقه محروم مرزی و 80دلار برای مرزنشینان استانهای توسعه یافته است به نظر می رسد با اتفاقات روی داده دیگر تنوان این سهمیه را به مرزشینان استان اردبیل جذب کرد.

قیمت و تنظیم بازار به نظر به حال خود رها شده و نظارت درستی صورت نمی گیرد و این در کالاهای اساسی و مورد نیاز روزانه بیشتر نمود دارد دلیل آن چیست؟

از سال 92قانون تفکیک وظایف جهادکشاورزی و سازمان صنعت- معدن و تجارت اجرایی شده که طی آن کلیه وظایف تنظیم بازار و واردات و صادرات کالاهای کشاورزی و دامی به جهادکشاورزی موکول شده است.

نظارت بر قوانین صنفی اصناف برعهده صنعت و معدن بوده که از طریق شکایت های مردمی و تلفنی 124 و یا اعلان قیمت مراکز قیمت گذاری آن را رصد و نظارت می کند و این در صورتی است که جهاد کشاورزی رنج قیمت این نوع کالا ها را اعلام و مشخص کند در غیر اینصورت رصد و نظارت ممکن نخواهد بود به عنوان مثال در نوسان قیمت مرغ سازمان جهاد کشاورزی باید رنج قیمت را مشخص واعلام کند تا بازرسی سازمان صنعت و معدن براساس آن نظارت و یا تشکیل پرونده کرده و به مراجع مربوطه معرفی کند.

نتایج سفر تیم اقتصادی از استان اردبیل به جمهوری آذربایجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

سفر به ریاست استاندار اردبیل انجام گرفت که طی ان اهداف متعددی از جمله؛ جلب نظر و پشتیبانی بخش دولتی و نیز معرفی ظرفیت های کشاورزی و اقتصادی استان دنبال می شد که با ملاقات های انجام شده مطلوب ارزیابی می شود، هدف بعدی اشنایی با بازار این کشورها بود زیرا عدم شناخت بازار منجر به عدم حضور می شود.

بخش های خصوصی اقتصادی آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند و در این زمینه توافقاتی نیز صورت گرفت. مهم ترین قسمت سفر موافقت برای ایجاد دفاتر تجاری در مسکو و باکو بود که اطلاعات جامع و مفیدی از محصول صادراتی و قوانین گمرکی، اداری،مقررات بهداشتی، استاندارد، مسیرهای روان و نزدیک ترانزیت محصولات به کشور مقصد و سایر اطلاعات لازم برای صادرات و سرمایه گذاری را در اختیار تجار قرار می دهد تا با امنیت خاطر تجارت کنند.

دیدار الهام علی اف با تیم اقتصادی استان اردبیل مهم و نقطه عطف بود که به شدت از تجارت و سرمایه گذاری بخش خصوصی استان ما استقبال کرده و قول دادند تخفیفات تعرفه گمرکی اختصاص داده شده از سوی روسیه به اذربایجان را شامل تجار ایرانی بخصوص اردبیل کنند و در این دیدار به وزرای کشاورزی و اقتصادی اقدامات لازم را دستور داد.

علی اف با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی با استان اردبیل ابراز علاقمندی کرد: فعالیت ها متقابل و دوطرفه انجام شود.

پس از کش و قوس های فراوان و معوقات حقوق کارگران در گذشته، اکنون نبض دو کارخانه مهم سبلان پارچه و ذوب آهن اردبیل چگونه می زند؟

ذوب آهن اردبیل، با وجود استیجاری بودن، و با 300 نفر کارگر با حد اکثر ظرفیت فعال است.

کارخانه سبلان پارچه در دست اداره ورشکستگی قوه قضائیه بود و اقدامات از این مجرا انجام شده است.این اداره سبلان پارچه را به صورت استیجاری در اختیار بخش خصوصی «سیوان» قرار داده که با تما توان فعالیت می کند. کلیه قسمت ها راه اندازی شده و در حال فعلی 800 نفر پرسنل دارد. عمده شاغلین در بخش دوزندگی فعال هستند و راه اندازی بخش های دیگر نیاز به زمان و آموزش نیروهای متخصص دارد.

آیا خبرهای خوش و جدید برای توسعه استان دارید؟

یکی از سیاست های سازمان، توسعه شهرک های بخش خصوصی بوده در این راستا، شهرک آرتا پلاست افتتاح شد که تولید mdf از صفر تا صد انجام می شود و محصولاتی چون فیلد چند لایه و پارکت نیز با کیفیت مطلوب تولید می شود.

خبر بعدی شهرک صنعتی دوم بوده که خوشبختانه، مجوز آن گرفته شده، در شهرستان گرمی شیرآلات قهرمان در حال ورود دستگاه ها و ماشین آلات آن است.

همچنین شهرک صنعتی جدید دیگری،تحت عنوان «حدید مبتکران» در مشگین شهر موفق به دریافت مجوز شده که طی آن کامیون و کامیونت تولید خواهد شد.نمونه ای از کامیون ساخته شده در تهران به آلمان ارسال شده تا آزمایشات فنی وتست لازم انجام شود بعد از تایید این شهرک با دایملر بنز آلمان در تولید انبوه مشارکت خواهد داشت.

ارسال نظرات