15 بهمن ماه؛

رشکوئیه؛ میزبان گردشگران در دومین جشنواره «بومی و محلی» این روستا

امسال نیز با همکاری مسئولان محلی و همچنین مردم روستا قرار است 15 بهمن ماه جشنواره «بومی و محلی» در این روستا با بخش‌های مختلفی برگزار ‌شود.
کد خبر: ۸۸۰۰۸۹۴
|
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ «رشکوئیه» از روستاهای شهرستان تفت است که علاوه بر ظرفیت‌های تاریخی دارای آداب و سنت‌های زیبا و خاصی است. این روستا به دلیل محرومیت‌هایی که داشته تاحدودی ساکنان اصلی خود را از دست داده است. خشکسالی بر این روستای محروم از خدمات نیز تاثیر گذاشته است. با این حال دارای ظرفیت‌های خوب میراثی مانند «امامزاده سید محمد» و همچنین قلعه معروفی به نام « قلعه کهنه» است که قدمت آن به سال 1330 برمی‌گردد.
در 55 سال اخیر با تلاش جوانان و مسئولان محلی برای رونق بخشی به این روستا، جشنواره «بومی و محلی» برگزار و با استقبال مردم محلی و گردشگران روبه‌رو شد. این جشنواره سال گذشته میزبان 4 هزار گردشگر داخلی و خارجی بود که فرصتی پدید آورد تا مسئولان و مردم بهتر با این روستا و ظرفیت‌های آن آشنا شوند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته، مهم‌ترین دستاورد این جشنواره‌ها در این 55 سال، زدودن غبار محرومیت از این روستا و همچنین نشاط و شادی برای ساکنان محلی به همراه دیده شدن توانمندی‌های این روستا بوده است.
امسال هم با همکاری مسئولان محلی و همچنین مردم روستا قرار است 155 بهمن ماه جشنواره «بومی و محلی» در این روستا با بخش‌های مختلفی برگزار ‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره بومی- محلی روستای رشکوئیه گفت: برگزاری جشنواره بومی و محلی با بخش‌های مختلف، فرصتی را فراهم می‌آورد تا این روستا بهتر نزد گردشگران و مسئولان شناخته شود. برگزاری جشنواره با همکاری خود مردم روستا صورت می‌گیرد و باعث ثبت خاطرات شاد و با استقبال مردم روستا روبه‌رو می‌شود.
«ابوذر صحت» ادامه داد: در جشنواره امسال برنامه ریزی شده تا از توانایی زنان روستایی در ساخت صنایع دستی و همچنین پخت انواع غذاهای بومی و محلی استفاده شود و طبق فراخوانی که داده شده، به زنانی که برای پخت غذاهای بومی ثبت نام کرده‌اند، غرفه‌ داده خواهد شد.

به گفته وی، مهم ترین غذاهای محلی این روستا نان «کماج» و «کرون» است که سال گذشته بزرگ‌ترین نان کماج در جشنواره پخته و با استقبال 4 هزار گردشگر خارجی و داخلی روبه‌رو شد. امسال برنامه پخت نان کماج و همچنین «لبو کلوخ» که پخت تنوری سیب زمینی و شغلم است یکی از بخش‌های جشنواره است ولی برنامه بازی‌های بومی و محلی به طور جداگانه در زمان دیگری برگزار می‌شود.
صحت با اشاره به دستاوردهای جشنواره‌ در دوره‌های گذشته در روستای رشکوئیه بیان کرد: از مهم ترین دستاوردهای این جشنواره رفع محرومیت از روستای رشکوئیه بود و دستاورد دیگر آن را می‌توان احیای سنت‌های قدیمی و همچنین رونق گردشگری و شناسایی ظرفیت‌های این روستا دانست.وی با اشاره به برگزاری جشنواره در 15 بهمن امسال می‌افزاید: احیای سنت « غنچه ورن» و همچنین «تله چین» بخش‌های دیگری است که به جشنواره امسال اضافه می‌شود. مراسم تله چین از سنت‌های قدیمی است که ساکنان برای رفع «چشم زخم» برگزار می‌کنند.
صحت تصریح کرد: مراسم غنچه ورن هم از مراسم مهم این روستاست که هنوز در عروسی‌ها برگزار می‌شود؛ ولی مراسم
«تله جین» رو به فراموشی رفته و قرار است با این جشنواره به نسل جدید شناسانده شود.دبیر اجرایی جشنواره بومی و محلی روستای رشکوئیه می‌گوید: مهم ترین صنایع دستی روستای رشکوئیه «قالی بافی»، «گلیم بافی» و همچنین «تنور سازی» است.
ابوذر صحت ادامه داد: گلیم بافی و تنورسازی از صنایع دستی فراموش شده این روستاست.


ارسال نظرات