وقتی آه مردم دامن گیر شود؛

کلید تدبیر همراه با داشته های مردم میناب در عمق فروچاله ها گم شد

گسترش حوزه استحفاظی فروچاله های دشت میناب به اندازی است که باعث تلفات احشام و حیوانات اهلی در عمق این فروچاله ها می شود.
کد خبر: ۸۸۰۱۰۳۹
|
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از میناب جنوب همان‌طور که در شهرهای دیگر کشور استفاده بی‌رویه آب و منابع زیرزمینی باعث به وجود آمدن پدیده مخرب زیست محیطی شده است، شهرستان میناب هم از این قاعده مستثنی نیست و پدیده فروچاله ها با عمق و فضایی به اندازه دشت میناب در برگرفته است.

پیشروی فرو چاله‌ها وایجاد شکاف و حفره در مرکز شهر میناب و نزدیکی خانه‌های مردم  یک معضل بزرگی است که تا کنون مسئولین تراز اول کشوری در حوزه زیست محیطی را به این منطقه کشانده است.

وضعیت بد بی‌آبی در شهرستان و دشت‌های میناب، استفاده از ذخایر آب زیرزمینی، حفر بیش‌ازحد چاه در دشت و بستر رودخانه میناب منجر به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در میناب باعث به وجود آمدن فرو چاله‌ها در این شهرستان شده است.

دشتی که تنها ظرفیت حفر ۱۰ حلقه چاه را داشته طی سال های گذشته با حفر ۲۲۴ چاه عمیق بجز چاه هایی که بدور از چشم های واقع بین مسئولان حفر شده عملا نابود شده است.

روستاهای گورزانگ، محمودی، باغگُلان، تم بلوچان، نصیرایی، تالار، تمبانو، چلوگاومیشی، تم بساط، تم گوهر، کناران، میر آباد، کلو، کلیبی، سرباران و کلنتان، پازیارت از جمله روستایی هستند که فروچاله‌ها مشکلاتی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده‌اند .

پیشرفت پدیده مخرب زیست محیطی طی چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده که جابه‌جایی مردم، خسارت به منازل و سازه‌های مردمی، افتادن کودکان و احشام اهلی منطقه در این فروچاله‌ها مردم منطقه را با نگرانی‌های زیادی مواجه کرده است.

نابودی هزاران نخل های خرما، تغییر کاربری زمین های کشاورزی با وجود نبود آب و ترک برداشتن زمین، سلب امنیت مردم در روستاها و تلف شدن حیوانات اهلی در عمق فروچاله های دشت میناب از جمله خساراتی است که مردم از مدیرت های نادرست و عدم بهره برداری از آب های زیر زمینی به همراه داشته است.

حجم برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی دشت میناب ۹۶ میلیون مترمکعب است .

شهرستان میناب با جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفری در ۹۰ کیلیومتری بندرعباس قرار دارد.
ارسال نظرات