در پي تنش‌ها ميان واشنگتن و مسكو بر سر دخالت ادعايي روس‌ها در انتخابات امريكا به نفع ترامپ، واشنگتن موضعي سرسختانه گرفت و 35 ديپلمات روس را از اين كشور اخراج كرد
کد خبر: ۸۸۰۱۰۷۷
|
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
به گزارش سرویس بین الملل بسیج  خبرگزاری بسیج ولاديمير پوتين با رد توصيه وزارت خارجه روسيه براي اقدام تلافي‌جويانه، گفته است كه ديپلمات‌هاي امريكايي را اخراج نمي‌كند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا كه به داشتن روابط گرم با مسكو متهم است، 20 ژانويه به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور وارد كاخ سفيد مي‌شود. 
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه در دوران رياست جمهوري خود بدترين سطح تنش‌ها با روسيه را تجربه و با كمك متحدان اروپايي تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه اين كشور اعمال كرد، در واپسين روزهاي رياست خود در كاخ سفيد دستور داد 35 ديپلمات روس از امريكا اخراج شوند. واشنگتن به اين افراد 72 ساعت فرصت داده تا خاك امريكا را ترك كنند. همچنين دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا، شش مقام و پنج نهاد و شركت روسي را به دليل دست داشتن در اقدام سايبري عليه منافع و امنيت ملي امريكا تحريم كرد. خبرگزاري آسوشيتدپرس هم به نقل از اوباما نوشته است: اين ۳۵ ديپلمات روس كه دستور اخراج آنها از كشور صادر شده از «عوامل اطلاعاتي» هستند. وزارت خارجه امريكا نيز اين افراد را «عناصر نامطلوب» توصيف كرده است.  دولت اوباما مدعي است كه هكرهاي روسي به دستور مقامات دولت اين كشور، به سامانه الكترونيكي انتخابات امريكا حمله كرده‌اند و به نفع دونالد ترامپ گام برداشته‌اند. دولت روسيه با رد اين اتهامات بارها از امريكايي‌ها خواسته مدركي در اين زمينه ارائه كنند. امريكا همچنين دو ساختمان متعلق به روسيه در ايالت‌هاي مريلند و نيويورك را تعطيل كرده و گفته كه اين دو ساختمان به مراكز فعاليت اطلاعاتي بدل شده بوده است. 
ارسال نظرات