کد خبر: ۸۸۰۱۱۲۶
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج؛اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد؛ در همین راستا بانوی تولیدکننده یزدی توانسته است با فعالیت در زمینه پرورش کبک گامی در راستای اقتصاد مقاومی بردارد.

رویا دادگرنیا متولد سال1350، متاهل و دارای 4فرزند می‌باشد؛ وی در حال حاضر با داشتن تحصیلات دیپلم یکی از تولیدکنندگان موفق در زمینه پرورش کبک است.

وی که یک سال از آغاز به کارش در زمینه پرورش کبک می‌گذرد،اذعان کرد: با سرمایه اولیه بالغ بر حدود 40 میلیون تومان شروع به کار کردم که 11میلیون تومان بابت خرید 650 کبک مولد و حدود 30میلیون تومان هم برای ساخت سالن و تجهیزات آن صرف شد؛ البته داشتن سالنی که قبلا از آن برای پرورش مرغ استفاده می‌کردیم در این زمینه کمک کننده بود.

دادگرنیا درباره مراحل پرورش کبک خاطر نشان کرد:پرورش کبک با خرید گله مولد مادر که در سن 5 ماهگی باشد شروع می‌شود، پس از خرید گله مولد و نگه داشتن گله در یک سیکل 50 روزه نوری (توی لک بردن) فعالیت کبک برای تخم‌گذاری آغاز می‌شود که این سن بهترین زمان برای تخم گذاری است.

وی ادامه داد: در ضمن کبک در هفت ماهگی به بلوغ جنسی و در چهار ماهگی به بلوغ وزنی می‌رسد.حدود 4ماه دوران تخم گذاری آنها است و بعد به مدت 2ماه دوباره در دوران لک هستند.

دادگرنیا در خصوص دیگر هزینه‌های انجام شده تصریح کرد: در زمان تخم گذاری کبک‌ها دستگاه جوجه‌کشی 5هزار قطعه ای به مبلغ 10میلیون تومان خریداری کردیم و چون تعداد مولدها و به تبع آن میزان تخم‌ها برای گذاردن در دستگاه جوجه‌کشی کم بود، مجبور به خرید یخچال شدیم تا تخم‌ها را در آن نگهداری کنیم.

این بانوی تولید کننده ادامه داد: طی چهار ماه، 4دوره تولید جوجه کبک داشتیم؛ لازم به ذکر است، مدت زمانی که تخم باید در دستگاه باشد، 21روز است. با ورود جوجه‌های جدید آنها را به مدت دو روز در دستگاه نگهداری کرده و سپس به سالن وارد می‌کنیم. دوران پرورش جوجه‌ها از زمان ورود به سالن تا فروش و عرضه به بازار 4ماه است و در نهایت به شکل گوشت وارد بازار می کنیم.

وی در خصوص شروع فروش اذعان کرد: پس از یکسال تلاش و کوشش، از ماه پیش موسم بهره برداری از پرورش کبک‌هایمان رسیده است و به امید خدا هر ماه عرضه گوشت کبک به بازار را خواهیم داشت.

دادگرنیا موفقیت تولیدکننده‌های گوشت کبک را در گرو توانایی و قدرت خرید مردم بیان کرد و افزود: در حاضر بازار گوشت کبک اشباع نشده است و اگر وضعیت مالی مردم به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند گوشت کبک را که قیمت تمام شده آن تقریبا هر کیلو 33هزار تومان است، بخرند، وضعیت خوبی را طی خواهیم کرد؛ اما از آنجایی که قدرت خرید مردم پایین است، به نظر می رسد که با مشکل رو برو شویم.

وی درباره مشکلاتی که با آن مواجه است، گفت: وجود دلالان در فرآیند تولید و رضه گوشت کبک باعث شده تا سود اصلی، یک شبه به جیب دلالان برود؛ حدود یک سال است است که در این زمینه فعالیت می‌کنم، و از ماه گذشته سودآوری شروع شده است؛ برای فروش گوشت کبک باید آن را با قیمت تقریبا هر کیلو22هزار تومان به دلالان بفروشیم؛ آنها گوشت را کیلویی 33هزار تومان به بازار عرضه می‌کنند. تقریبا سود 20درصدی که برای تولید کننده دارد، به همان میزان نیز عاید دلال خواهد شد.

بانوی پرورش دهنده کبک ادامه داد: اگر پرورش دهنده کبک در استان بیشتر شوند ، بعد از آن دلال گوشت کبک را با قیمتی پایین تر از قیمت فعلی خریداری می‌کند و این مسئله از جمله مشکلاتی است که بر سر راه توسعه فعالیتمان در زمینه پرورش کبک وجود دارد. نگهداری از موجود زنده در موعد فروش بسیار مشکل بوده و اصلا مقرون به صرفه نمی باشد؛ از این رو مجبوریم هر قیمتی که دلال بگوید، بفروشیم.

وی تدبیر و حمایت مسئولان را خواستار شد و افزود: نداشتن سرمایه از دیگر مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. تاکنون حدود 120میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تنها بسیج سازندگی با مبلغ وام 20میلیون تومان از ما حمایت کرده است. بهترین روش نگهداری از کبک‌ها در قفس است اما به دلیل نداشتن سرمایه مجبوریم کبک‌ها را روی بستر پرورش دهیم؛ پرواز و گرد و خاک ناشی از آن ، هدر رفت دانه، طولانی شدن دوره رشد و ... از پیامدهای پرورش کبک بر روی بستر است.

دادگرنیا خطاب به افرادی که قصد راه‌اندازی پرورش کبک دارند، گفت: تعداد بیش از هزار مولد داریم و تنها به خاطر داشتن سرمایه اولیه توانایی مقاومت را داشته‌ایم؛ اما اگر فردی سرمایه و پشتوانه‌ای نداشته باشد به یقین شکست خواهد خورد.

این بانوی فعال موفیقیت خود را مرهون حمایت‌های خانواده‌اش دانست و تصریح کرد: همسرم علاوه بر حمایت مالی برای راه‌اندازی پرورش کبک، با توجه به اینکه پیش از این در زمینه پرورش مرغ فعالیت داشته اند، تجربیات کاری خود را در اختیارم گذاشته‌اند.

ارسال نظرات