منتقد موسیقی در گفتگو با «بسیج»:

با حذف سرود چیزی از موسیقی انقلابی باقی نمی ماند

وحید حیاتی گفت: سرود باعث شده هنر هم در عرصه شعور هم در عرصه شعار حضور داشته باشد و بتواند فعالیت برجسته از خودش نشان دهد.
کد خبر: ۸۸۰۱۲۰۸
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
وحید حیاتی منتقد موسیقی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد بحث سرود گفت: متاسفانه باز هم رهبر معظم انقلاب مجبور شدند به این بحث ورود کنند در حالی که کارشناسان باید از قبل به این فکر می بودند ولی به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و ایشان به مسئولان فرهنگی در این مورد تذکر دادند.

وی افزود: در حال حاضر در سطح مدارس و بعضا در مجموعه های غیر آموزش و پرورشی به ندرت یک سری گروه های کُری هستند که غالبا گروه های غیر آموزش پرورشی به دلیل اینکه حمایتی از آنها نمی شود کارهای عمومی را انجام می دهند.

منتقد موسیقی تصریح کرد: اگر توجه داشته باشیم در طول تاریخ و در اتفاقات مختلف که بوده ما پیشینه هنریمان از جمله موسیقی را می توانیم تقسیم بندی تاریخی کنیم، اما در 37 سال گذشته در بعضی از رشته ها می توانیم خود را صاحب سبک بدانیم مثلا در تاریخ نگاری در ادبیات یا سینمای جنگ اما متاسفانه در ژانر موسیقیایی به واقع ما چیزی که مربوط به دوره انقلاب باشد اگر قرار باشد سرود را حذف کنیم هیچ چیزی نداریم.

حیاتی گفت: هر چند که موسیقی سنتی بعد از انقلاب رشد قابل توجهی داشته اما این موسیقی، موسیقی انقلاب اسلامی نیست موسیقی ای است که از قبل وجود داشته و به دلیل شرایطی که به وجود آمده این موسیقی رشد کرده است. آنچه که می تواند در بحث انقلاب اسلامی برجسته شود تا ما بتوانیم در سال های آینده به عنوان هنری که تجدید حیاتش بعد از سال های بسیار زیاد اتفاق افتاد صرفا می تواند هنر موسیقی باشد.

منتقد موسیقی اظهار داشت: دوستان ما در مجموعه های مختلف بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند در استان های مختلف خانه سرود راه بیندازند مجموعه حوزه هنری خوشبختانه در این مورد از چند سال پیش شروع به فعالیت کرده و در گروه های استانی ما گروه های سرود موفقی حضور دارند.

حیاتی افزود: سرود باعث شده هنر هم در عرصه شعور هم در عرصه شعار حضور داشته باشد و بتواند فعالیت برجسته از خودش نشان دهد. با لحاظ کردن این قصه که سطوح مختلف این هنر در جامعه وجود دارد و با توجه به لهجه ها و گویش های مختلفی هم که در سرزمین ما وجود دارد به نظر بستر بسیار مناسبی برای این عرصه وجود دارد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار