رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور:

اختلافات حوزه سلامت آسیب‌ جدی به ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت وارد می‌کند

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی درباره اختلافات مطرح شده بین مسئولین حوزه سلامت گفت: پیشنهاد ما این است که مسئولین در یک فضای کاملاً صمیمانه، فنی و کارشناسانه دور هم جمع شده و مشکلات را حل کنند، چرا که اختلاف در این حوزه آسیب‌های جدی به ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت وارد می‌کند.
کد خبر: ۸۸۰۱۲۳۸
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی درباره اقدام سازمان بسیج جامعه پزشکی برای حل اختلاف در حوزه سلامت که این روزها به اوج خود رسیده است، گفت: وضعیتی که در حال حاضر در این حوزه با آن مواجه هستیم یک اختلاف جدی بین وزارتین بهداشت، رفاه و به خصوص بیمه‌ها است که همه دوستان نیز تلاش می‌کنند تا مشکل را به نحوی حل کنند.

 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه این گونه اختلافات سلامت مردم و جامعه پزشکی را تهدید می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر در برخی از مراکز درمانی ۸ تا ۹ ماه است که پزشکان تمام وقت کارانه خود را دریافت نکرده‌اند و با مشکلات جدی دست به گریبان هستند که قطعاً در درازمدت بر کیفیت خدمات نیز اثر خواهد گذاشت.

 

اختلاف حوزه سلامت آسیب‌های جدی به ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت وارد می‌کند

رئیس‌زاده، در ادامه تأکید کرد: این مسئله باعث نگرانی ما شده چرا که ممکن است از رهگذر این اختلافات آسیب‌های جدی متوجه ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت شود

 

این مقام مسئول اذعان کرد: ما به عنوان بسیج جامعه پزشکی وظیفه داریم دغدغه‌های پزشکان و کادر درمانی را به گوش مسئولین برسانیم و تلاش می کنیم این مشکل حل شود که بر این اساس پیگیری‌های لازم برای برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولین وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمه‌ها و کمیسیون بهداشت و درمان انجام شده است.

 

وی افزود: ما به مسئولین در این 3 ارگان و نهاد پیشنهاد می‌کنیم که پای میز مذاکره نشسته و حداقل به شکل مقطعی راه‌حلی برای رفع این مشکل بیندیشند و قبل از رسانه‌ای شدن مباحث و تشدید شدن سوال و جواب‌ها و تنش‌ها در فضای رسانه‌ای، تا جایی که ممکن است آن را دوستانه حل کنند.

 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه همه مسئولین در جایگاه خود زحمت می‌کشند اما مشکلات نیز در همه حوزه‌ها جدی است، بیان داشت: مسلماً وزارت بهداشت دارای مشکلاتی است و بیمه‌ها هم توجیهاتی دارند و در واقع هر کسی از ظن خویش حق را برای خود قائل می‌شود.

 

کشاندن مشکلات به رسانه‌ها کمکی به حل مشکل نخواهد کرد

رئیس‌زاده، خاطرنشان کرد: راه حل این است که مسئولان در فضای کاملاً صمیمانه، فنی و کارشناسانه دور هم جمع شده و مشکل را حل کنند و کشاندن آن به رسانه‌ها و تهیه خط آتش و شکلیک توپ‌های رسانه‌ای از طرف‌های مختلف قطعاً کمکی به حل مشکل نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد: همه ارگان‌ها و مدیران زیرمجموعه یک دولت هستند که در کنار مجلس باید مشکل را حل کنند چرا که این مسئله‌ای نیست که قابل حل شدن نباشد ما نیز به عنوان بسیج جامعه پزشکی آمادگی داریم و پیگیری‌هایی را نیز انجام دادیم.

 

ضرروت برگزاری نشست هماهنگی بین ارگان‌های مختلف برای رفع اختلافات حوزه سلامت

این مقام مسئول گفت: برای حل اختلافات به وجود آمده روز قبل با مشاور وزیر رفاه گفتگو داشتیم و امروز نیز با دکتر حریرچی صحبت خواهیم داشت که البته دیروز جلسه‌ای داشتیم که کنسل شد اما با جدیت دنبال برگزاری این نشست هماهنگی بین ارگان‌های مختلف هستیم تا شاید برای حل این مشکل کمکی انجام دهیم.

 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در پاسخ به اینکه  چرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر یکپارچه شدن تولیت نظام سلامت هنوز این اتفاق نیفتاده است؟ اظهار کرد: این موضوع در واقع سیاست‌های کلی حوزه سلامت است که کارشناسان این حوزه نیز در تدوین آن نقش داشتند و مقام معظم رهبری آن را مورد دقت قرار داده، اصلاح و در نهایت ابلاغ کردند که همه بندهای آن واجب و لازم‌الاجرا است و باید دیده شود.

 

رئیس‌زاده، ادامه داد: یکی از این بندها موضوع تولیت است که باید متمرکز و در دست وزارت بهداشت باشد و الزامات آن نیز باید فراهم شود، نمی‌شود تولیت را به وزارت بهداشت واگذار کنیم اما الزامات در اختیار ارگان‌های دیگر باشد.

 

تمرکز تولیت در وزارت بهداشت بحث مهمی است که سایر ارگان‌ها باید از آن تمکین کنند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکپارچه شدن تولیت نظام سلامت محقق نشده است کما اینکه بندهای دیگر نیز ممکن است این گونه باشد و فقط این موضوع نیست اما در مجموع تمرکز تولیت در وزارت بهداشت بحث مهمی است که سایر ارگان‌ها باید از آن تمکین کنند.

 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار سینا مبنی بر اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در مورد اینکه طرح تحول نظام سلامت طرح پایلوت بوده است، تصریح کرد: بحث دکتر نوبخت این بود که طرح تحول سلامت با این گستردگی باید در چند استان اجرا می‌شد تا نتایج آن دیده شود و سپس به مرحله اجرائی برسد نه اینکه این طرح پایلوتی است.

 

مهمترین دلیل اختلافات مسئولین موضوع منابع است نه ماهیت طرح تحول سلامت

رئیس‌زاده افزود: بالاخره بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یا تأثیر خرید تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری از اقدامات خوبی است که انجام شده اما اشکالی که وجود دارد محقق نشدن منابع پایداری است که در ابتدا برای طرح در نظر گرفته شده بود.

 

وی تصریح کرد: به گفته مسئولین بیمه، منابع طرح تحول با توانمندی‌ ساختارهای سازمان‌های بیمه‌ای با بودجه کشور متناسب نبوده است که البته مسئولین وزارت بهداشت نیز پاسخ‌هایی ارائه کرده‌اند.

 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پایان گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله‌ و مشکل منابع است نه ماهیت طرح تحول، چرا که طرح تحول سلامت علاوه بر دارا نقاط مثبت، عیب‌ها و ضعف‌هایی نیز دارد که باید در یکجا مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار