رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود):
دکتر دزیانیان در جلسه انجمن نظام صنفی کشاورزی شاهرود گفت: ارتباط مستمر و نظام مند با بهره برداران از اولویت های مرکز تحقیقات کشاورزی استان است
کد خبر: ۸۸۰۱۲۶۹
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، احمد دزیانیان در جلسه انجمن نظام صنفی کشاورزی در محل سالن جلسات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) با حضور رئیس و معاونین مرکز برگزار شد، اولویت مرکز را ارتباط مستمر با بهره برداران عنوان نمود و بیان کرد: با ادغام آموزش و تحقیقات در سال جاری فرصت مناسب برای انتقال یافته ها به عرصه و بررسی بازخورد آن فراهم گردیده است.

وی افزود: این مرکز به علت داشتن عرصه ،آب و زمین وکشت بسیاری از محصولات کشاورزی با مشکلات کشاورزان از جمله بازرگانی و فروش محصولات آشناست بنابراین بحث بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی اهمیت از اهمیت بالایی برخوردار است

رئیس مرکز بیان نمود: با وجود کمبود اعتبارات در بحث آموزش بهره برداران برنامه ریزی داریم که بخشی از طریق دفتر آموزش بهره برداران وزارت خانه ابلاغ می شود ولی ما اضافه بر آن بسیاری از دوره های مورد نیاز کشاورزان را اجراء می کنیم که همکاران ما بدون چشم داشت این آموزش ها را انجام میدهند کهرتبه پنجم مرکز در بین مراکز در انتقال یافته های تحقیقاتی به همین علت است.البته اولویت ما انتقال اطلاعات به مردم منطقه خودمان است که باید تفاهم نامه با انجمن صنفی امضاءنماییم.

دزیانیان سپس به زعفران که 8 سال در مرکز مورد کشت بوده است اشاره و بیان کرد: با افراد با تجربه در این زمینه در خراسان ارتباط برقرار کردیم تا در الگوی کشت استان قرار داده شود و برای تعیین الگوی کشت روی بقیه گیاهان هم تمرکز کرده ایم.

وی به مزیتهای کشت گلخانه ای اشاره نموده و آمادگی مرکز را برای احداث یک گلخانه الگویی هیدروپونیک اعلام نمود.

دزیانیان با بیان اینکه در بحث گیاهان دارویی نیم هکتار گل محمدی در مرکز کشت شده اشاره نمود که روی تکثیر آن مشغول به کار هستیم.

در ادامه جلسه دکتر اخیانی معاون پژوهش و فناوری مرکز به اقدامات انجام شده در زمینه پهنه بندی اقلیمی اشاره و بیان کرد: در این زمینه تعیین پتانسیل تولید محصول،انجام آموزش و ایجاد پایلوت را باید با همکاری نظام صنفی پیاده اجرا نماییم.

وی با اشاره به آماده بودن دستورالعمل ها در محصولات پسته،گندم و چغندر قند ،گفت: بایستی بعد از پهنه بندی انتقال دقیق اطلاعات به کشاورزان انجام شود.

مهندس فائزنیا معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی مرکز نیز در این جلسه به بحث کمبود آب در کشاورزی و راهکارهای مقابله با آن و ضرورت بسته بندی محصولات کشاورزی با معیارهای روز جهانی اشاره نمود.

سپس مهندس نیکنام معاون آموزشی مرکز گزارشی از اقدامات مرکز در زمینه آموزش بهره برداران اشاره نموده و آمادگی مرکز را برای این آموزشها با داشتن 30 محقق و مدرس اعلام کرد.

در ادامه نشست هر یک از اعضاء نظام صنفی کشاورزی به بیان مسایل و مشکلات کشاورزان پرداختند که از آن جمله می توان به: بیکاری فارغ التحصیلان در روستاها،کم شدن درآمد روستاییان،مشکلات بسته بندی محصولات،اطلاعات کم در مورد کشتگیاهان دارویی،حمایت کم جهاد کشاورزی از کشاورزان،عدم آگاهی کشاورزان از ارقام مناسب کشت،به روز نبودن اطلاعات کشاورزان،اهمیت آموزش در بخش کشاورزی،ناهماهنگی بین ادارات،مشکلات خرده مالکی زمینهای کشاوری و مشکل تجمیع آن،عدم تولید محصول استاندارد در ایران اشاره کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها