عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
حجت الاسلام صادق نیا عنوان کرد: درگیری میان ادیان در سطح مردم و عوام خون بارتر و مشکل سازتر از گفت و گو در سطح خواص اعم ازروحانیون و عالمان دین است بنابراین نتیجه گفتمان میان ادیان باید برقراری صلح جهانی باشد .
کد خبر: ۸۸۰۱۵۰۳
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفتگو برنامه " گفت و گوی فرهنگی " با موضوع (تعاملات فرهنگی اسلام و مسیحیت) با حضور حجت الاسلام تسخیری ، رئیس مرکز بین الملل گفت و گوی ادیان ، مسجدجامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان ، ساجدی ، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) و حجت الاسلام صادق نیا عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب روانه آنتن شد.
حجت الاسلام صادق نیا در ابتدای این گفت وگو عنوان کرد : موضوع گفت و گوی میان ادیان گرچه ساده و روشن به نظر می آید اما در پس آن ابهاماتی وجود دارد که ممکن است افراد را به مخالفت وادار کند و در دل کسانی که نسبت به ادیان نگاه ایدئولوژیک و باورمندانه دارند نوعی هراس ایجاد کند چرا که در نگاه نخست تصور بر این است که گفت وگو منجر به کنار گذاشتن باورهای خودمان یا رسیدن به مطلب و نتیجه ای است که سبب تغییر باور یکی از طرفین گفت و گو و یا بازسازی موضوعی جدید شود که افراد به آن ملزم شوند.
در ادامه این برنامه ساجدی هدف از گفت و گو را روشنگری ایده های طرفین نسبت به یکدیگر دانست و گفت : از آنجایی که طرفین بحث در دو جبهه مختلف وجود دارند ممکن است سوء فهم ها و سوالاتی ایجاد شود که چون پاسخ های مناسبی ندارند مانع درک طرفین گردد.
مسجد جامعی در ادامه این برنامه گفت : مطالعات شرق شناسی در قبل از جنگ جهانی دوم مبتنی بر مراجعه به متون بود در واقع اساس مطالعه هر دینی اعم از بودیسم ، مسیحیت و.. متون موجود بود و انسان های باسواد و مسلط به متون نیز حضور داشتند.پس از جنگ دوم جهانی علاوه بر متون ، عالمان دینی نیز مورد توجه قرار گرفتند.
وی در ادامه اظهار کرد : به مرور زمان زمینه های علمی برای مراجعه به اصحاب یک دین پدید آمد.از اوایل دهه 60 در قرن گذشته انقلاب سیاسی ، فکری و فرهنگی روی داد که تابو و موارد ممنوع را قابل شکستن می کرد.در این شرایط گفت و گو فضای جدیدی را برای بهبود وضع دوجانبه میان مسیحیت و دیگر ادیان فراهم می کرد و بدبینی های گذشته را کمرنگ می نمود.
وی افزود : در دهه 70 هدف گفت و گوها کاهش هنجارهای اجتماعی ، محیط زیستی ، مسائل زنان و کودکان چالش ها ، اعتیاد و جنایت های سازمان یافته قرار گرفت.
حجت الاسلام تسخیری گفت : از آنجایی که در دنیای امروز مواجهه بین ادیان مانند جنگ های صلیبی و جهانی و درگیری های بین ادیان مواجهه خونین است گفت و گو الزام آور تر از گذشته است ونوعی عقلانیت تاریخی عمیق در پس آن وجود دارد و از سوی دیگر در جهان شبکه ارتباط و گفت و گو روشن تر از گذشته است.
وی افزود : زمانی که درباره عملکرد ادیان گفت و گو می کنیم باید منشا گفت و گوی واحد داشته باشیم.هر دو بر اساس متن یا واقعیت بیرونی و اجتماعی سنجش شوند.یکی از ویژگی های بحث در دنیای امروز چرخش است.اگر درباره ادیان سخن می گوییم طرف بحث صاحبان ادیان هستند.دنیای امروز باید تشخیص دهد چه گفتمانی به دور از اسلام ستیزی می تواند عقلانیت در بحث را افزایش دهد.
حجت الاسلام صادق نیا در پایان عنوان کرد: سطح گفت و گوها به نحوی است که نتایج آن در توده مردم ظاهرنمی شود.باید بدانیم در پس گفت و گوهای میان دو عالم مسیحی و مسلمان قرار است چه اتفاقی روی دهد و در واقع به دنبال چه هستیم .در واقع گفتمان تابعی از نقش دو طرفین گفت و گو در جهان است.
وی خاطرنشان کرد: اگر وضعیت جهان به گونه ای باشد که نقش دین در مسائل اجتماعی چشمگیر نباشد نمی توان انتظار داشت نتیجه گفتمان یک روحانی مسلمان و مسیحی صلح در جهان باشد.به عبارت دیگر درگیری در سطح توده مردم به مراتب خون بار تر و دشوارتر از گفت و گو در سطح خواص است .
لازم به یادآوری است برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.

ارسال نظرات