رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور تمام شود، گفت: بسیار نگران‌‌کننده است در داخل یک خانه یک یا دو نفر یا بیشتر جوان بیکار داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۰۱۶۳۷
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما در پاسخ به سؤال مجری درباره موضوع اشتغال مبنی بر اینکه آمار نشان می‌دهد حجم بیکاری کشور زیاد شده و از طرفی نشان داده می‌شود میزان اشتغال هم در کشور زیاد شده است و خیلی با هم تطابق ندارد، در همه خانه‌ها هم یک یا دو بیکار وجود دارد از جمله خانه وزیر کشور شما، که گفته‌‌اند سه فرزند تحصیل‌کرده بیکار در خانه دارند وقتی وزیر کشور اینگونه است دیگر تکلیف بقیه مردم مشخص است؛ الان وضعیت اشتغال چگونه است و به مردم در این زمینه چه می‌خواهید بگویید، اظهارداشت:‌ مسئله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است یعنی در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است به نظر من اشستغال مهم‌ترین است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور تمام شود، افزود: بسیار نگران‌‌کننده است در داخل یک خانه یک یا دو نفر یا بیشتر جوان بیکار داشته باشند جوانی که در سن 25 یا 26 سال رسیده و هنوز توان مالی برای ازدواج ندارد و عمدتاً‌ به دلیل اینکه اشتغال و کار مناسب ندارد این مسئله برای همه ما حیاتی است برای اشتغال جامعه یک تلاش جدی انجام دهیم.

وی افزود:‌ از آغاز دولت در جلسات اقتصادی یکی از مسائلی که همواره مورد بحث ما بود بحث اشتغال بود و سرازیر شدن جوانان تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها، چون دانشگاه‌ها خودشان یک تأخیری را برای اشتغال ایجاد کرده‌‌اند به هر حال جمعیت مؤثر دانشگاهیان چند سال پیش حدود 2 میلیون تا 2میلیون و 200 هزار بود و امروز به 4 میلیون و 800 هزار و نزدیک 5 میلیون رسیده است و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند که اینها نیاز به شغل دارند. به علاوه افرادی که در جامعه هستند و به دانشگاه نمی‌روند و باز هم به اشتغال نیاز دارند.

وی با بیان اینکه امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر هستند، گفت: در عین حال رقم بیکاری بیشتر شده است.

رئیس جمهور در ادامه اضافه کرد:‌ یک تراکمی از سال‌های گذشته وجود دارد شما از سال 85 تا 90 به آمار اشتغال نگاه کنید تقریباً اشتغال واقعی و خالص ما ثابت است یعنی سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده و موضوع بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم چه آنهایی که در دهه شصت و هفتاد متولد شده‌‌اند دیگر سال های اشتغال‌ها آن‌ها است و باید مشغول به کار شوند.

روحانی گفت:‌ ما در 2 سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم یعنی کل شاغلین در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بوده که اگر نمودار هم نشان دهد مشخص می‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده است و بعد از آن به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال شرایط بهتری شده امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند یعنی از 2 سال گذشته تقریباً یک میلیون و 700 هزار نفر اضافه شدند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که گفت در عین حال رقم بیکاری هم افزایش یافته است، تأکید کرد: بله. رقم بیکاری هم افزایش یافته است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگر مجری که آیا این افزایش به دلیل بیشتر شدن متقاضیان به کار است و آن میزان اشتغال جوابگوی این تعداد متقاضیان نیست، اظهار داشت: متقاضی ما تقریباً تابستان امسال یک رکورد بود یعنی یک میلیون و200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرایطی بودند که می‌خواستند مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: ما در طول یک سال اشتغالی که از تابستان پارسال تا تابستان امسال به وجود آمده حدود 704 هزار اشتغال است و سال قبل هم همین حدود 700 هزار اشتغال بوده است، 700 هزار اشتغال رقم بسیار بالایی است برای اینکه مردم ما به این مسئله توجه کنند باید تأکید کنم کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای 600 هزار شغل توانسته‌اند ایجاد کنند 5 کشور بودند. یعنی 700 هزار شغل برای یک سال رقم بسیار بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند و بیکارهای جدید هم به آنها اضافه می‌شود.

روحانی ادامه داد: اگر در یک سالی یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند و ما 700 هزار شغل بتوانیم ایجاد کنیم یعنی 300 هزار نفر به بیکارها اضافه می‌شوند.

یکی از فضاهای که می‌تواند ایجاد اشتغال کند فضای مجازی است

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا این 700 هزار شغل خالص است، گفت: بله. 700 هزار شغل خالص ما است، این 2 سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال ما خوب بوده اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم اشتغال ما باید حداقل یک میلیون و یا بالای یک میلیون شود، برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم یعنی دولت،‌کارآفرینان، بخش خصوصی، قوا و نهادهای دیگر علت اینکه می‌گوییم سرمایه باید از خارج بیاید و سرمایه‌های داخل را باید جذب کنیم یکی از دلایلش بحث اشتغال است، زیرا اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم راهش چیست؟ یکی از راه‌ها سرمایه‌گذاری است. همچنین یکی دیگر از راه‌ها ایجاد فضای مناسب برای جوانان است.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از فضاهای که می‌تواند ایجاد اشتغال کند فضای مجازی است. در فضای مجازی مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند در یک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام می‌کند 100 هزار شغل در ICT و فناوری اطلاعات به وجود آورده است بنابراین فضای مناسبی برای اشتغال است.

قوای دیگر همکاری‌شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه می‌خورد

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اگر کسی در جذب سرمایه اخلال به وجود بیاورد صدمه به بحث اشتغال زده است، اگر قوای دیگر همکاری‌شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه می‌خورد؛ همه باید تلاش کنیم تا اینکه اشتغال به وجود بیاوریم.

روحانی تصریح کرد: یک هدف مهم امروز ما رشد پایدار اشتغالزا است، رشد ما هم باید با محیط‌زیست سازگار و پایدار باشد و هم باید شغل مناسب برای جامعه‌ ما به وجود بیاورد، برای این کار ما باید فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی را نسبت به گذشته آماده‌تر کنیم.

وی افزود: من از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما به خاطر فاصله‌ای که با افرادی که جویای کار هستند داریم، نگرانم. اینکه در سال 400-300 هزار نفر بدون شغل بمانند. از قبل هم آمار بیکاری ما قابل ملاحظه بوده که بسیار نگران‌کننده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم رشد اشتغال ما خوب بوده و هم متأسفانه بیکاری ما افزایش پیدا کرده است، گفت: یعنی اقتصاد ما به اندازه‌ای که توانسته اشتغال به وجود بیاورد، نتوانسته به‌اندازه کافی همه افرادی که جویای کار بوده‌اند را جذب بازار کار کند. بنابراین همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا فضای مناسب‌تری را برای اشتغال به وجود بیاوریم.

روحانی در ادامه پیرامون این موضوع که کارشناسان شرایط کشور را شرایط رکود اعلام می‌کنند و معتقدند که رشد اقتصادی صورت نمی‌گیرد، اما رشد اقتصادی که از طرف دولت اعلام می‌شود 6.5 درصد است، اظهار داشت: رشد اقتصادی را دو مرکز آمار ایران و بانک مرکزی معمولاً متکفل هستند و بررسی و اعلام می‌کنند. از ابتدای سال در پیام نوروزی‌ام به مردم گفتم امسال هدف‌گذاری کردیم که 5 درصد رشد داشته باشیم، همان‌زمان برخی دوستان گفتند این اعلام زود بود، چون معلوم نیست ما امسال به رشد 5 درصد برسیم، ولی از همان ماه‌های اولیه حرکت‌های در جامعه به ما نشان می‌داد که ما به سمت این رشد خواهیم رفت.

وی افزود: از یک طرف رشد تولیدات نفتی و گازی ما و میعانات ما بود، هم در کشاورزی شاهد رشد بودیم و از شرایط محصول گندم ما مشخص بود که در کشاورزی شاهد رشد هستیم. ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد برای اینکه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را و آنانی را که نیاز به تسهیلات بانکی دارند،‌ این تسهیلات را در اختیار آنان قرار دهد. تا دو ماه پیش آماری که در این خصوص وجود داشت این بود که 15 هزار واحد از تسهیلات بانکی استفاده کردند که امروز این آمار بالاتر رفته است و حدود 17 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط ما از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ همه اینها علامتی بود که نشان دهد حرکت به سمت رشد اقتصادی است. صادرات نفتی و غیرنفتی ما، هردو افزایش پیدا کرد، لذا در سه ماهه اول، ما شاهد رشد بودیم. البته رشد سه ماهه‌ای که مرکز آمار ما اعلام کرد حدود 4.5 درصد بود و ما انتظار داشتیم در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه ما امروز رشد 6 ماهه را در اختیار داریم، گفت: این رشد 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه اول سال پیش است. طبق محاسبات بانک مرکزی رشد 6 ماهه ما 7.4 درصد است و طبق محاسبات مرکز آمار رشد 6 ماهه ما 6.4 درصد است.

وی پیرامون تفاوت این آمارها گفت: معمولاً این آمارها سال پایه‌شان متفاوت است. یک مرکز سال پایه‌اش سال 76 است، آن مرکز دیگر سال پایه‌اش سال 83 است. علاوه‌بر این در برخی محاسبه‌ها نیز باهم اختلاف دارند. ما اگر سال پایه را یکی کنیم این اختلافات خیلی کمتر خواهد شد و من گفته‌ام تا پایان امسال هر دو مرکز سال پایه را سال واحد قرار دهند تا این اختلافات کمتر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم مطمئن باشند قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد رفت، گفت: اصلا افزایش اخیر قیمت ارز دست دولت نبوده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دعوایی بین وزاری ما نیست، اختلاف کارشناسی وجود دارد که ممکن است روزنامه‌ها آن را به شکل دعوا ببینند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با این حال وقتی رشد 6.4 درصدی ما وقتی به بخش‌های نفتی و غیرنفتی تقسیم می‌شود، ما در 6 ماهه اول در بخش کشاورزی طبق آمار مرکز آمار 5.9 درصد رشد داشته‌ایم. این رشد اقتصادی در بخش کشاورزی به نظر من ملموس است. ما امسال برای گندم رقمی حدود 15 هزار میلیارد تومان خریداری کردیم. 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزها خریداری کردیم. آنانی که گندم‌کار بودند این رشد اقتصادی را در بخش خودشان شاهدند. 

وی ادامه داد: در بخش گردشگری ما دارای رشد بودیم، آنانی که در بخش گردشگری بودند این رشد را مشاهده می‌کنند. بعضی هتل‌های ما هستند که در گذشته نصف اتاق‌های هتل همیشه خالی بوده، اما الان برای ماه‌ها جا ندارند و از پیش رزرو شده است، آنان کاملاً این رشد را احساس می‌کنند.

روحانی پیرامون رشد صنعتی نیز گفت: رشد در این زمینه هم مناسب بوده اما نه به انداز کشاورزی. رشد صنعتی ما 4.1 درصد است، رشد ما در خدمات 4.8 درصد است، نفت ما نیز 2.1 درصد است. مجموعاً رشد اقتصادی ما 6.4 درصد می‌شود. این رشد اقتصادی بسیار خوب است، آن‌هم در شرایط منطقه‌ای ما و کشورهای دیگری که در کنار ما هستند.

پیش‌بینی بانک جهانی هم برای امسال رشد بالای 6 درصد است

وی با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی ایران گفت: پیش‌بینی بانک جهانی هم برای امسال رشد بالای 6 درصد است و 6.6 درصد پیش‌بینی شده است. بنابراین رشد امسال ما بیش از آنچه که ما پایان سال پیش هدف‌گذاری کرده بودیم که 5 درصد بود، شده است. حتماً تا پایان امسال بیشتر هم خواهد بود و بالای 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور در پاسخ این سوال که آنچه که از نرخ رشد مهم‌تر است تداوم نرخ رشد است. در ماه‌های اخیر اتفاقاتی در کشور افتاده که عده‌ای در مورد ادامه این نرخ رشد ابراز تردید می‌کنند که آن نیز متأثر از کاهش سرمایه‌گذاری، نوسانات نرخ ارز، دعوای وزرای اقتصادی و یا اینکه گفته می‌شود شما خیلی برای حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی وقت نمی‌گذارید و بیشتر با سیاست خارجی کار دارید، است، آیا این‌گونه است؟ و اینکه چه اطمینانی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌دهید هم از جهت مدیریتی و هم محیط سرمایه‌گذاری برای تداوم رشد اقتصاد، گفت: من معتقد به تداوم رشد هستم، اینکه رشد اقتصاد سال آینده ما باز 6 درصد یا کمتر باشد، نیاز به کار بیشتری داریم.

وی افزود: ما باید جذب سرمایه کنیم، فضای کار را مناسب‌تر کنیم؛ چراکه رشدی که امسال در نفت داشتیم سال دیگر ادامه ندارد. البته کار بسیار بزرگی در نفت انجام گرفته است، من دیدم برخی نوشته‌اند این رشد مرهون نفت است. خب‌، نفت مرهون چیست؟ رشد نفت مرهون مهندسین و کارگران نفت ما است. نفتی که چاه‌های آن بسته شده باز شدن آن آسان نیست، راه‌اندازی آن آسان نیست. صادرات نفت ما در اواخر سال گذشته از یک میلیون تا 1.1 بوده است.

روحانی در ادامه گفت: در یک سال گذشته که 10 تا 15 روز دیگر به سالروز اجرای برجام می‌رسیم که 27 دی‌ماه است، ما در تعهداتی که در برابر برجام داریم آخرین قسمتش را در همین سالروز برجام نهایی می‌شود در فردو که یک بخشی تعهداتی دادیم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یک ساله است یعنی تا پایان سال 27 دی‌ماه امسال اجرایی می‌شود، امیدواریم طرف مقابل به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها مخصوصاً آنهایی که در برجام با یکدیگر تعامل داشته‌اند، باشیم.

وی تأکید کرد: نتیجه برجام به نفع همه است زیرا نتیجه برجام برد برد است و همه ان‌شاءالله شاهد یک نتیجه خوب خواهیم بود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال مجری که اخیراً‌ خبری مبنی بر وجود دعوا بین وزرای دولت مطرح شده است نظر شما در این باره چیست، گفت:‌ دعوایی نیست. بله ممکن است روزنامه‌ها یا رسانه‌ها یک مقداری مسئله را به صورت دعوا ببینند، اختلاف کارشناسی داریم بین وزرا طبیعی هم است. من گاهی اوقات تا موقع رأی‌گیری هم رأی خود را نمی‌دهم برای اینکه آزاد باشند و همه بتوانند حرف بزنند و نظرات‌شان را بدهند و رأی‌گیری شود.

روحانی تأکیدکرد: اگر در جایی اختلاف باشد حتماً مداخله می‌کنم این برعهده رئیس جمهور است، اگر جایی هماهنگی بین دو وزیر نباشد حتماً مداخله خواهم کرد  و هماهنگی به وجود می‌آورم، ما مشکل هماهنگی در دولت نداریم. ولی اختلاف و نظرات کارشناسی وجود دارد که این طبیعی است. ولی ما دعوا نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که شما اشاره کردید می‌خواهید در نرخ ارز به یک نرخ متعادل برگردید، آقای سیف شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر توضیحاتی درباره نرخ ارز گفتند و نرخی را برای همین ارز اعلام کردند و منظورشان این بود که آن نرخ می‌تواند نرخ متعادل باشد که بنده آن نظر را اعلام نمی‌کنم و سؤالم این است آیا آن نرخ متعادل چیزی نزدیک به این عددی است که الان در بازار وجود دارد یا ممکن است خیلی پایین‌تر باشد، گفت: نه. پایین‌تر خواهد بود در آینده. البته در محاسباتی که در جلسات اقتصادی در گذشته داشتیم رقمی که در آن جلسات بحث شد این رقم‌های موجود نبوده است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که بودجه سال آینده براساس چه نرخ ارزی بسته شده است، گفت: البته ما در بودجه نمی‌آوریم که دلار به چه قیمتی خواهد بود ولی برمبنای محاسباتی که وجود دارد حدود 3 هزار و 300 تومان تعیین شده است. بنابراین نرخ ارز این نرخ فعلی نیست و این نرخ کاهش پیدا خواهد کرد، اینکه شما اشاره کردید دولت مایل است نرخ ارز بالا رود اصلاً این‌طور نیست. 

وی افزود: برای دولت ثبات بازار از هر چیزی مهم‌تر است. بله وقتی ارز بالا می‌رود درآمد ریالی ما افزایش می‌یابد اما مهم‌تر از درآمد ریالی ثبات بازار است و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد است و خیلی برای‌مان مهم است مردم اعتماد داشته باشند چه آن کسی که صادر یا وارد می‌کند بدانند نرخ ارز چه مقدار است و حتی کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و عده‌ای در خارج می‌خواهند سرمایه دلاری خود را وارد کنند و می‌خواهند تبدیلش به ریال چقدر است و یا سرمایه‌شان را می‌خواهند خارج کنند چه مقدار ریال بدهند که همه این مسائل مهم است برای ما ثبات بازار بسیار مهم است و نرخ ارز برمبنای همین روندی که در سال‌های گذشته بوده و البته در یورو و... چنین افزایشی نمی‌بینیم، لذا دلار به ارزهای وابسته به آن مثل درهم اصولاً در این 8-9 ماه یک رشدی داشته است مخصوصاً از مرداد به این طرف که رشد دلار خیلی زیاد بوده در برابر ارز‌ها و به طور طبیعی نرخ ارز مقداری بالا می‌رود اما این رشد فعلی رشدی نیست که دوام داشته باشد و به یک نرخ متعادل بازمی‌گردد.

روحانی در پاسخ به این سؤال مجری با توجه به اینکه در سالگرد اجرای برجام هستیم عده‌ای قبلاً می‌گفتند برجام تقریباً هیچ بود و الان با اتفاقاتی که افتاده می‌گویند نه تنها هیچ بود بلکه خیلی هم خسارت بود و در مقابل عده‌ای دیگر معقتدند که برجام اتفاق بسیار بزرگی در کشور بوده و عده‌ای هم بین این دو طیف قرار دارند. مردادماه که در حضور شما بودیم پرسیدم که اگر برجام اجرا نمی‌شد الان شرایط ما چه بود که شما توضیحاتی دادید و الان می‌خواهم بدانم پس از گذشت 5 ماه در سالگرد برجام همچنان آن اعتقاد را دارید و همچنان فکر می‌کنید برجام دستاورد بزرگی بوده است، اظهار داشت: بنده هیچ تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ ملت ایران بود این موضوع ملی است اشکال ندارد کسی نظری داشته باشد و نظرش را بگوید یا نقد کند. اینها در یک جامعه دموکراتیک طبیعی است به هر حال در جامعه ما همه آزادند که حرف بزنند.

آثار برجام امروز با گذشت تقریبا یک سال نشان داده می‌شود که چگونه است

وی افزود: برجام دستاوردی بود که مردم در سایه آن حماسه‌ای که در انتخابات 92 آفریدند و توانستند فضای جهانی را برای مذاکره مناسب کنند و کار بزرگی در مذاکره با 6 قدرت بزرگ انجام گرفت ما به نتیجه‌ای رسیدیم که هیچ‌کس در دنیا نیست که بگوید ایران در این معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته یا شکست خورده است آنهایی هم که مخالفند مثل اسرائیل، عربستان و امثال اینها آنها هم می‌گویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته است البته این حرف هم حرف نادرستی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما از اول هم گفتیم این توافق و مذاکرات، مذاکرات برد برد خواهد بود. آثار برجام امروز با گذشت تقریبا یک سال نشان داده می‌شود که چگونه است. ما هم در صادرات غیر نفتی  و هم صادر نفتی داریم آثارش را می‌بینیم. 

روحانی اضافه کرد: شما گفتید اگر برجام نبود چه می‌شد، اگر برجام نبود الان حتی اگر آن کاهشی که آنها تصویب کرده بودند به طور مداوم کاهش پیدا کند که طبق آن برنامه ما در سال 95 صادرات نفت‌مان در روز 250 هزار بشکه بود حالا فرض کنید آن هم اجرا نمی‌شد و همین یک میلیون بشکه بود درآمد ما نصف می‌شد، از نصف هم کمتر می‌شد الان با میعانات درآمد ما از دو برابر هم بیشتر است. آن زمان ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم و دیگر کار دیگری نمی‌توانستیم بکنیم. الان در بخش بودجه عمرانی امیدواریم امسال بالای 30 هزار میلیارد تومان البته برنامه ما 37 هزار میلیارد تومان است ولی خوب تلاش ما این است که بیش از 30 هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم.

وی تأکید کرد: بسیاری از بدهی‌های گذشته را پرداخت کردیم البته نمی‌خواهم بگویم همه چیز ایده‌آل است اما نسبت به فرهنگی‌ها توانستیم بدهی‌ها را انجام دهیم، نسبت به ایثارگران اکثر بدهی‌ها را پرداخت کردیم، پول گندم بار سنگینی برای ما بود و ما توانستیم پول گندم را به کشاورزان پرداخت کنیم، در بیمه الان مقداری عقب هستیم و تلاش‌مان این است که در هفته‌های آینده مجموعاً 8 هزار میلیارد تومان پول بیمه‌ها را پرداخت کنیم، به هر حال در این یکی 2 سال حدود 11 میلیون نفر زیر پوشش بیمه آمده‌اند و رقم بسیار بالایی است و هزینه سنگینی هم دارد.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ تمام حاشیه‌نشین‌هایی که هیچ خدماتی به آنها نمی‌رسیدکه پیش این 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم و شرایط آنها از روستایی‌ها هم به مراتب برتر است که اینها زیر پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. پایگاه‌های درمانی ایجاد شده ، مراکز درست شده و پزشک فرستاده شده به این مناطق، اگر اینها نبود مسلماً ما نمی‌توانستیم این مقدار هزینه را پرداخت کنیم. و اگر آن شرایط قبلی اتفاق می‌یافت ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را پرداخت کنیم همچنین حتماً این رشد اقتصادی که امروز داریم را نمی‌داشتیم، این رشد اقتصادی یک بخشش برای نفت است درست است که بخش‌های دیگر داریم ولی بخش صنعت و مابقی وابسته به نفت است.

روحانی اضافه کرد: صادرات غیر نفتی بخشی از آن وابسته به نفت است بنابراین حرکت خوبی در طول این یک سال به وجود آمد همچنین ما در زمینه نفت، گاز و سرمایه‌گذاری در این دو بخش، حمل‌ونقل، بیمه، برجام دقیقاً اجرا شده و هیچ جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده فقط در بحث بانک است و در بحث هسته‌ای هم همه آنچه که ما می‌خواستیم عملیاتی شده ما مقداری کیک زرد می‌خواستیم وارد کنیم که بیش از 200 تن کیک زرد وارد کردیم و 120 تن دیگر هم وارد می‌کنیم.

وی گفت:‌ قراردادهایی که ما الان با خارج بستیم و یا در حال عقد آن هستیم که اگر برجام نبود همه اینها تعطیل می‌شد. مثلاً در حمل‌ونقل قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود اینها امکانپذیر نبود الان حدود 40 سال است از انقلاب تا الان ناوگان ما کهنه شده و هواپیمای نو نداریم که برای سلامت مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم ما در سال حدود 4 میلیارد دلار پول بلیت می‌دهند برای خرید از شرکت‌های خارجی، چرا مردم ما 4 میلیارد دلار به خارجی‌ها پول بدهند؟ این پول باید به خود ما برمی‌گردد البته نمی‌خواهم بگویم این هواپیماها یک روزه وارد می‌شود بلکه در سال‌‌های آینده وارد می‌شوند اما امیدوارم امسال یعنی تا پایان سال چند فروند هواپیما وارد شود و حرکت بسیار خوبی است بدون اینکه  بودجه این هواپیما را بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل کنیم چون این هواپیماها را ما برمبنای اجاره به شرط تملیک می‌خریم و شرکت ایران‌ایر ما متعهد است که اینها را پرداخت کند و هواپیما را می‌گیرد و پرداخت می‌کند و پولی که بابت این هواپیماها با شرکت‌های دیگر قرارداد داریم یک قرارداد 18 ساله است خود این قرارداد یعنی اعتماد دنیا به ایران و اعتماد دنیا به برجام. وقتی یک قراردادی بسته می‌شود که بازپرداخت آن حدود 18 سال طول می‌کشد یعنی اعتماد دنیا دارد به روند سیاست خارجی ایران و ادامه این راه.
ارسال نظرات