همایش پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار وتولید با حضور مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در مدیریت تولید برق این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۰۱۶۷۵
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر ، مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در همایش پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولیدضمن بیان اینکه نرخ رشد اعتیاد در محیط های صنعتی ۲۱ درصد ذکر شده، گفت : موضوع اعتیاد در محیط کار یک آسیب جدی است که باید در جهت پیشگیری از آن سیاست هایی برای کل واحد های صنعتی و تولیدی اتخاذ شود .

عارف وهاب زاده افزود: موضوع اعتیاد در کشور ما یک موضوع جدی قلمداد شده که مسوولان و تمام رده های کشور باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه در محیط کار هم شاهد این هستیم که درگیری نیروهای انسانی به سمت اعتیاد در حال افزایش هست که باید این مهم نیز مورد توجه مسوولان کشور قرار گیرد تا در این راستا اقدامی اساسی صورت گیرد.

وی تصریح نمود: در حوزه اعتیاد پیامدها و خسارت هایی وجود دارد که می توان به طلاق ، کودک آزاری و همسر آزاری اشاره کرد که هر کدام به نوعی وابسته به اعتیاد هستند.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشوردر خصوص اینکه در کشور اعتیاد جرم است یا بیماری خاطر نشان کرد: قانون تا زمانی که معتاد اقدام به ترک نکرده است آن را مجرم و زمانی که اقدام به ترک نماید بیمار می خواند.

وی ضمن بیان اینکه در محیط های کاری نسبت به موضوع اخراج کارمند یا کارگر معتاد باید سیاست های مشخصی وجود داشته باشد یاد آور شد: اخیرا شیوه نامه ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تهیه است که در این شیوه نامه نحوه برخورد کارفرما با کارمند یا کارگر معتاد به عنوان یک سیاست و قانون مشخص ابلاغ خواهد شد .

وهاب زاده : در حوزه پیشگیری از اعتیاد تجربه نشان داده است که استراتژی های کاهش عرضه و ورود قاچاق مواد مخدر ، درمان و حمایت های اجتماعی برای افراد معتاد و نیز سیاست کاهش آسیب برای معتادین پر خطر و از همه مهمتر استراتژی کاهش تقاضا و پیشگیری از اعتیاد برای افراد سالم و در معرض خظر بایستی اتخاذ شود .

وی تصریح نمود:در حوزه پیشگیری از اعتیاد بر اساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد چهار کانون از قبیل خانواده ، محله ، محیط های آموزشی و نیز محیط های کاری مورد هدف قرار گرفته و در این راستا اقدام می شود.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ضمن بیان اینکه نرخ رشد اعتیاد در محیط های صنعتی ۲۱ درصد ذکر شده گفت : موضوع اعتیاد در محیط کار یک آسیب جدی است که باید در جهت پیشگیری از آن سیاست هایی برای کل واحد های صنعتی و تولیدی اتخاذ شود .

وی بیان کرد: تشکیل کمیته پیشگیری از اعتیاد در هر مجموعه صنعتی و محیط کار لازم است که این کمیته باید متشکل از مدیران سطح بالا ، میانی و نمایندگانی از کارکنان مجموعه های صنعتی باشد که بتوانند سیاست ها و برنامه هایی را در راستا پیشگیری از اعتیاد اتخاذ نمایند.

وهاب زاده : آموزش مدیران ، خانواده ها، کارمندان و کارگران باید در اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و استان ها باشد و در این راستا تصمیم های موثری اتخاذ شود.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه شرط موفقیت در امر پیشگیری از اعتیاد در محیط کار این است که نگرش ها عوض شود و این مهم دغدغه مدیران قرار گیرد گفت: برنامه یاری کارکنان بایستی قطعا در محیط های کار راه اندازی شود.

وی افزود : از سوی رییس جمهوری در راستای پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری ابلاغیه ای مبنی بر اینکه کارکنان دولت و نیز کارکنان بخش های غیر دولتی بایستی نسبت به آموزش شش ساعته پیشگیری از اعتیاد اقدام نمایند صادر شده است .

فرماندار اشکذر اظهار داشت: تعدا شهدای نیروی انتظامی بیش از ۱۳ هزار نفر از سوی این نهاد اعلام که عمده این شهدا در راستای مبارزه با موادمخدر و مسائل مربوط به آن به شهادت رسیده اند.

وی ضمن بیان اینکه امروزه بحث اعتیاد یکی از معظل های مهم هر کشور و نظامی است گفت: در دنیا شاهد مشکلات و مسائلی هستیم که شاه کلید آن بحث مواد مخدر هست به همین دلیل یکی از دغدغه های حکومت ها از جمله نظام جمهوری اسلامی بحث مواد مخدر است .

محمد علی شاه حسینی ضمن بیان اینکه رده سنی گرایش به مواد مخدر در حال کاهش هست و به ۱۵ سال رسیده است گفت: متاسفانه خیلی از خانواده ها و بانوان کشور ما دچار این معظل اجتماعی شده اند به همین دلیل باید دست در دست همدیگر و با یک عزم ملی در این راستا که مهمترین آن افزایش آگاهی خانواده ها به این مطلب که زنگ خطر در خانه ما را زده است اقدام نماییم .

وی هدف از این جلسات توجیهی و آموزشی در حوزه کارگری استان و شهرستان در بخش صنعت و تولید که یک عزم و اراده ملی هست افزایش اگاهی جهت پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: در این راستا اتفاق های خوبی صورت گرفته است که امید است شاهد آن باشیم که خروجی این همایش ها و آموزش ها کاهش اعتیاد در جامعه باشد.

ارسال نظرات