خبرهای داغ:
محله و مسجد آبشار قم هیچگاه نام و یاد امام جماعت و روحانی فعال، تاثیرگذار و اخلاق‌مدار خود را که همیشه به فعالیت‌های عام المنفعه می‌اندیشید، از یاد نخواهد برد.
کد خبر: ۸۸۰۱۹۸۸
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
آیت‌الله متوسل و ایجاد اشتغال برای روستاییان اطراف قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، امروز سوم ربیع الثانی، بیست و پنجمین سالروز رحلت آیت‌الله محمدحسن متوسل از استادان عالی‌مقام حوزه علمیه قم است.

او در سال 1340 هجری قمری در آران و بیدگل در خانواده‌ای مشهور به علم، تدین و تقوا متولد شد.

پدرش حاج آقا محمد متوسل آرانی بود که در محضر آیت‌الله عاملی آرانی به تحصیل علوم دینی مشغول شد. او در جوانی پدر را از دست داد و به خاطر تأمین معاش و سرپرستی خانواده پدری، به کسب عطاری و فروش دانه‌های گیاهی و دارویی روی آورد. حسن شهرت و امانتداری و آشنایی وی به احکام و مسائل شرعی سبب شد تا استادش یعنی آیت‌الله عاملی آرانی، عمامه بر سر وی نهد و به او امر کند تا در مسجد ملأ شکرالله آران اقامه نماز کند و مردم را با وظایف دینی‌ آشنا سازد.

حاج آقا محمد متوسل در سال‌های پایانی عمرش از آران به قم مهاجرت کرد و در محله آبشار قم و در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) اقامت گزید. وی در مسجد این محل نیز بنا به سنت دیرینه‌اش و در فرصت‌های مناسب، به نصیحت و موعظه مؤمنین می‌پرداخت و هرگاه امام جماعت مسجد حاضر نمی‌شد به جای وی اقامه جماعت می‌کرد.

اما فرزندش محمدحسن از کودکی دارای استعدادی فوق‌العاده بود و البته میل قلبی پدر نیز این بود تا وی هم ملبس به لباس روحانیت شود. این بود که در سفری به عتبات عالیات، ائمه معصومین‌(ع) را نزد خدا شفیع قرار داد تا فرزندش در همین مسیر هدایت شود. دعای خیر پدر در حق فرزند مستجاب شد و کشش به سوی طلبه شدن و تحصیل علوم دینی در محمدحسن ایجاد شد.

وی پیش از عزیمت خانواده به قم، نزد بزرگانی مانند آیات افتخارالاسلام دربندی، میرزا احمد عاملی آرانی، شیخ محمود نجفی و میر سیدعلی یثربی درس آموخت و سپس در قم دروس سطح عالی حوزه را نزد استادان مشهور و معروف زمانش یعنی آیات سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی، عبدالجواد جبل عاملی اصفهانی، میرزا محمد مجاهدی تبریزی و میرزا علی مشکینی فرا گرفت.

او با اتمام دروس دوره سطح در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله بروجردی حاضر شد و پس از رحلت این استاد بزرگ حوزه، در دروس خارج فقه و اصول امام خمینی، آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله مرعشی نجفی شرکت کرد.

اما مسجد آبشار قم از دیرباز شاهد حضور فعال و تاثیرگذار آیت‌الله محمدحسن متوسل بوده است.

وی پیش از انقلاب و در این مسجد به افشاگری علیه رژیم ستمشاهی می‌پرداخت که به دستگیری‌ او توسط ساواک انجامید.

پس از پیروزی انقلاب، آیت‌الله متوسل به عنوان امام جماعت دائمی مسجد آبشار برگزیده شد و تا سال وفاتش، در اوقات سه‌گانه در این مسجد اقامه جماعت می‌کرد و در مناسبت‌های مختلف به وعظ و ارشاد می‌پرداخت.

این مسجد در سال‌های دفاع مقدس هم از پایگاه‌های جذب و اعزام نیرو به جبهه و محل جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی به مناطق جنگی بود.

در عین حال بخشی از خدمات آیت‌الله متوسل، ایجاد اشتغال برای خانواده‌های روستایی اطراف قم بود. وی برای آنان که درآمد چندانی نداشتند و از بیکاری رنج می‌بردند، وسایل و لوازم قالیبافی آماده می‌کرد و در اختیارشان می‌گذاشت و با وام‌های درازمدت و تسهیلات، آنان را به کار وا می‌داشت. وی پس از پرداخت مزد آنان، بخشی از سودهای به دست آمده از این فعالیت را به مصرف امور خیریه می‌رساند.

آیت‌الله متوسل در کنار فعالیت‌های یاد شده، عضو شورای مرکزی ائمه جماعات مساجد قم بود و در جلسات مبارزه با فقر هم شرکت می‌کرد. این جلسات پیش از انقلاب و در سال 1350 هجری شمسی از سوی آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی تأسیس شد و هر هفته شب‌های یکشنبه به طور چرخشی در منازل افرادی که داوطلب بودند، برگزار می‌شد تا حمایت از اشخاص بیکار و اعطای سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی به آنان در کنار کمک‌های اضطراری به مؤمنان و متدینان عیالمند و تهیدست، به ویژه تأمین هزینه‌های بیمارانی که قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی خود نیستند، مورد توجه جدی باشد.

این صندوق هم‌اکنون نیز به عنوان صندوق ذخیره علوی قم فعالیت می‌کند.

از دیگر باقیات الصالحات آیت‌الله متوسل می‌توان به بیمارستان سیدالشهدا آران و بیدگل اشاره کرد.

اینچنین است که می‌توان آیت‌الله شیخ محمدحسن متوسل را عالمی باتقوا، خوش خلق، متواضع، صبور و البته فعال و مشکل‌گشا معرفی کرد که در عین حال به اقامه نماز جماعت در اول وقت و آداب آن، مقید و به تهجد، قرائت قرآن و خواندن دعای صباح و تعقیبات و زیارت عاشورا در هر روز مداومت داشت.

او از یاران بی‌نام و نشان حضرت امام خمینی(ره) بود و پیش و پس از انقلاب بیشتر فتاوای ایشان را نقل و نوجوانان را به تقلید از رهبر کبیر انقلاب اسلامی تشویق می‌کرد.

سرانجام این روحانی مخلص و خدمتگزار خستگی‌ناپذیر در مانند چنین روزی یعنی در سومین روز از ماه ربیع الثانی سال 1413 هجری قمری در اثر عارضه قلبی در بیمارستان آبان تهران دار فانی را وداع گفت. پس از آن بود که پیکرش به قم منتقل شد و آیت‌الله سید حسین بدلا بر جنازه‌اش نماز خواند تا برای دفن در کنار پدرش و سایر مومنان، به قبرستان ابوحسین منتقل شود.

اما پس از ارتحال وی، مردم محله آبشار قم از آیت‌الله حسین مظاهری برای امامت مسجد آبشار قم و اقامه نماز دعوت کردند و معظم‌له هم که سال‌ها در این مسجد، حلقه تدریس دروس سطح و خارج داشت، این مسؤولیت را پذیرفت.

با مهاجرت آیت‌الله مظاهری به اصفهان به امر و حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی از سوی وی برای امامت مسجد و اقامه جماعت برگزیده شد که این مسؤولیت تا امروز بر عهده اوست تا آثار و برکات مسجد آبشار قم مستمر باشد.

اکنون این گفتار را با مرور بخشی از وصیت‌نامه مرحوم آیت‌الله متوسل به پایان می‌آوریم:

«... بعد از وفات به مدت 10 سال و هر سال 10 روز، مراسم روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) را برگزار کنید.

برای ازدواج 10 پسر جوان سید و 10 دختر جوان سیده کمک نقدی کنید و جهیزیه تهیه کنید؛ هر چه از ثلث اموال زیاد آمد، به مصرف هزینه‌های بیمارستان سیدالشهدا آران برسانید.

به تمام فرزندانم توصیه می‌کنم که از دین مبین اسلام و مذهب حقه اثنی عشریه دست برندارند و نسبت به یکدیگر رئوف و مهربان باشند.

همه را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و نیز انتظار دارم مرا از یاد نبرند و با قرائت قرآن، فاتحه و نماز و خیرات مرا یاد کنند ... .»
ارسال نظرات