خبرهای داغ:
رئیس پلیس فتای شهرستان شاهرود

93 درصد حضور افراد در فضای مجازی بیهوده و بی هدف و غیراخلاقی/تلگرام و اینستاگرام در رتبه های اول و دوم استفاده کاربران در ایران/اعتیاد به اینترنت از سوی کاربران جدی گرفته شود

سرگرد گیلانی در نشست بصیرتی و فضای مجازی کانون بسیج هنرمندان شاهرود گفت: طبق آمار در خوشبینانه ترین حالت 7 درصد استفاده کنندگان از فضای مجازی برای استفاده سازنده حضور دارند و 93 درصد باقیمانده دنبال موارد بیهوده و بی هدف و غیراخلاقی هستند.
کد خبر: ۸۸۰۲۲۳۳
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سرگرد محمود گیلانی در نشست بصیرتی و فضای مجازی که به همت کانون بسیج هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات فرهنگسرای مهر شاهرود برگزار شد در سخنانی با اشاره به آسیب ها و تهدیدات سایبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود می فرمایند( اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب انقلاب اسلامی است) و این تاکید بدان معناست که باید در فضای مجازی همه حضور داشته باشند و در کلام دیگری حضور در فضا و نشر معارف الهی را وظیفه هر فرد مسلمان بیان می کنند که ترس از آن است که در قیامت در این مورد از انسان بازخواست شود.

وی با اشاره به فرصت های فضای مجازی افزود: جهانی و فرامرزی،دست یابی آسان به آخرین اطلاعات،جذابیت و تنوع،آزادی اطلاعات و ارتباطات،کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی،گسترش عدالت رسانه ای،گسترش تعاملات و نبادل نظرها با سرعت بسیار بالا از جمله فرصت های این فضاست.

گیلانی با بیان تهدیدات فضای مجازی خاطر نشان کرد: ایجاد شکاف در بین نسل ها و اختلاف سطح آگاهی، اتلاف عمر و اختلال در مدیریت زمان،وابستگی بیش از حد به سانه در حد اعتیاد،کاهش ارتباطات عاطفی و تعاملات فرد به فرد و رو در رو،دور شدن از واقعیت ها و خیال پردازی، ابتلا به افسردگی و اختلال در خواب،نفوذ در حریم خصوصی افراد و افزایش فریب و رشد جرایم و خشونت از جمله تهدیدات این فضاست.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب پذیری در این فضا برای فرزندان و کودکان و نوجوانان است تصریح کرد: بودن والدین در کنار فرزندان برای حضور در این فضا بسیار مهم است و نباید از این فضا دور شویم و بیشتر از 2 ساعت نباید در فضای مجازی در شبانه روز حضور داشت.

فرمانده پلیس فتای شهرستان شاهرود بیان کرد: طبق آمار در خوشبینانه ترین حالت 7 درصد استفاده کنندگان از فضای مجازی برای استفاده سازنده حضور دارند و 93 درصد باقیمانده دنبال موارد بیهوده و بی هدف و غیراخلاقی هستند.

وی با اشاره به دیگر آسیب های فضای مجازی گفت: اشاعه فحشا و بی بندباری،تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری با بدعت ها و خرافات،ترویج فرقه گرایی و عرفان های دروغین،حرمت شکنی و دگرکونی در تعامل والدین با فرزندان،هویت زدایی از مفهوم خانواده با فردگرایی و زدودن تعهد،عفت و حیا در خانواده ها، تبلیغ تنوع طلبی جنسی و عادی جلوه دادن خیانت همسر،عادی جلوه دادن رابطه جنسی قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختران، تزلزل در نظام خانواده و اختلاف و طلاق ،ترویج مفهوم زندگی مشترک با دیگران به جای ازدواج و ترویج فیمینیسم و جاسوسی و تهدیدات امنیتی از دیگر تهدیدات و آسیب های فضای مجازی و سایبر است.

گیلانی با اشاره به شبکه های اجتماعی عنوان کرد: در کشور ما تلگرام و اینستاگرام در رتبه های اول و دوم استفاده کاربران هستند که سرورهای این دو شبکه در انگلیس و آمریکاست و ذخیره اطلاعات کلیه کاربران در سرورهای این دو کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد شبکه های اجتماعی آشنا شدن با روحیات و اخلاقیات و آداب و رسوم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و طبقه بندی آنها برای سرویس های جاسوسی برای ضربه زدن به نظام اسلامی است که نمونه آن را در فتنه 88 دیدیم.

رئیس پلیس فتای شهرستان شاهرود با اشاره به موبوگرام اظهار کرد: این شبکه زیر مجموعه تلگرام با ویژگی های مختلفی همچون حالت روح که مشاهده کسانی که شماره شما را ذخیره دارند و یا مخاطب خاص، رد یابی آی دی ،تفکیک پیام ها،مخفی کردن شماره تلفن در منوی برنامه،دسته بندی چت ها،تغییر صدا،مدیریت دانلودها،مخفی کردن چت ها،ترک گروه با امکان بازگشت مجدد، فوروارد کردن بدون نقل قول است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه های اجتماعی تلفن همراه حریم خصوصی افراد را به خطر می اندازد بیان کرد: شبکه های اجتماعی افراد را به شدت بی خواب می کند و مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه های اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند و استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود و تعاملات فرد به فرد را کاهش و عامل از هم گسیختگی خانواده ها و زوجین را به طلاق عاطفی سوق می دهد.

گیلانی اضافه کرد: در شهرستان بیشترین آسیب را در هک تلگرام داریم و تلفن 110 در شبانه روز با هماهنگی فرماندهی انتظامی در خصوص جرایم سایبری و مشاوره فضای مجازی در اختیار خانواده هاست.

وی با اشاره به راهکارهای اخلاقی استفاده از فضای مجازی گفت: آموزش مهارت های لازم به نسل جوان،همراهی خانواده با فرزند در فضای مجازی،ایجاد فضای صمیمیت در خانواده،ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان،نکشاندن فضای مجازی به فضای حقیقی،پرهیز از وبگردی های بی هدف،عدم افشا اطلاعات شخصی و خانوادگی از جمله راهکارهای استفاده از فضای مجازی است و باید اعتیاد به اینترنت از سوی کاربران جدی گرفته شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها