خبرهای داغ:
به بهانه حضور حاتمی و ایران پوریان در لیست تیم ملی؛
شاید نکته ای که خیلی ها کمتر به آن توجه می کنند، نقش احیاگری باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز به همراه طرفداران پرشمار و پرشور این تیم برای بازیکنان فوتبالی است که برخی عمر فوتبالی آن ها را رو به پایان می دانستند ولی با حضور در این باشگاه، مجددا احیا شده و با قراردادهای میلیاردی راهی دیگر باشگاه های خارجی و داخلی شدند.
کد خبر: ۸۸۰۲۳۱۹
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

در این تحلیل، نگاهی به برخی از مهره های کلیدی تراکتورسازی در طی سال های اخیر می اندازیم که با حضور در این باشگاه پرطرفدار ایرانی، مورد توجه بسیاری از باشگاه های خارجی و داخلی قرار گرفتند؛

هافبک ها؛

کریم باقری؛

کریم باقری به عنوان گلزن ترین هافبک تاریخ ایران و یکی از خوش اخلاق ترین بازیکنان تاریخ فوتبال کشورمان، فوتبال خود را در حالی که 17 سال داشت، با تیم تراکتورسازی آغاز کرد و در دومین فصل حضورش در این تیم، به تیم ملی جوانان کشورمان دعوت شد.

باقری با درخشش در تیم تراکتورسازی، در تیم های کشاورز تهران، پرسپولیس، آرمینیا بیله فلد، چارلتون و السد بازی کرد و با به ثمر رساندن 50 گل در 87 بازی ملی، در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با برزیل در شهر ابوظبی، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

قهرمانی در سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی بانکوک (۱۹۹۸)، مقام سومی جام ملت‌های آسیا در امارات (۱۹۹۶)، بهترین گل‌زن جهان در سال ۱۹۹۷ پس از روماریو، دومین بازیکن محبوب جهان در سال ۲۰۱۰، انتخاب به عنوان مرد اخلاق یک دهه فوتبال ایران، گلزنترین هافبک ملی جهان، بازیکن سوم سال آسیا در سال ۱۹۹۷و دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی فوتبال ایران تنها بخشی از افتخارات ملی و انفرادی کریم باقری است که با درخشش در تیم تراکتورسازی تبریز توانسته است پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.

علی کریمی؛

محمدعلی کریمی پاشاکی مشهور به علی کریمی که در ایران ملقب به جادوگر فوتبال است، پس از حضور ناموفق در تیم شالکه آلمان و بازگشت به ایران و دو فصل حضور نه چندان موفق در پرسپولیس، در فصل 93-92 به تراکتورسازی تبریز پیوست و آخرین سال دوران بازیگری خود را با قهرمانی در جام حذفی به همراه تراکتورسازی و درخشش در این تیم به پایان رساند.

آندو تیموریان؛

آندرانیک تیموریان سامرانی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که با نام آندو نیز نامیده می‌شود، در دو مقطع برای تراکتورسازی بازی کرده است.

بار نخست در فصل 90-89 بود که با حضور در تراکتورسازی و درخشش در این تیم، به استقلال تهران پیوست، بار دیگر در فصل 94-93 به تراکتورسازی آمد که با ارائه عملکرد موفقیت آمیز در این تیم، راهی تیم ام صلال قطر شد ولی نتوانست علمکرد موفقیت آمیز خود در تراکتورسازی را در این تیم قطری به نمایش بگذارد و به ایران بازگشت.

مهدی کیانی؛

بازیکن 30 ساله و کاپیتان نخست تراکتورسازی، از با سابقه‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می آید که با درخشش در تیم تراکتورسازی و کسب محبوبیت زیاد از سوی هواداران این تیم، در زمان افشین قطبی به اردوی پیش از جام ملتهای آسیا سال ۲۰۱۱ تیم ملی نیز دعوت شد ولی برای دور نهایی مسابقات انتخاب نشد.

وی به همراه تراکتورسازی تبریز توانسته است تاکنون دو عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر فوتبال کشورمان(سال های 91 و 92) و عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 93-92 را به دست آورد.

محمد نوری؛

محمد نوری دیگر بازیکن ترک زبانی است که با بازی در تیم های هما، سپاهان، صباباتری و پرسپولیس، در تیم ملی نیز تاکنون 27 بازی انجام داده که چهار گل ملی نیز به ثمر رسانده است.

وی در سال۱۳۹۴ با جداشدن از جمع سرخپوشان تهرانی، با قراردادی یک ساله به تیم المسمیر قطر پیوست ولی پس از سپری کردن یک فصل ناموفق در این تیم و سقوط به لیگ دسته یک این کشور، با باشگاه تراکتورسازی تبریز به توافق رسیده و قرار داد یکساله امضا کرد، نوری هم اکنون با ارائه بازی های خوب در این تیم به خصوص در بازی های اخیر آن، انتظار می رود به روزهای اوج خود برگردد.

سروش رفیعی؛

سروش رفیعی به عنوان بازیکن تیم فولاد خوزستان در فاصله سال های 94-90، پس از حضور نسبتا موفق در این باشگاه، برای گذراندن خدمت سربازی وارد باشگاه تراکتورسازی تبریز شد، وی با ارائه عملکرد بسیار خوب در این تیم تبریزی، پیشنهادهای زیادی از دیگر باشگاه های خارجی و داخلی دارد که با پایان نیم فصل نخست امسال لیگ برتر، پیش بینی می شود به یکی از تیم های خارجی بپیوندد.

لوپز؛

فلاویو امانوئل لوپز پایشائو پرتقالی که در سال 1390 به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست، توانست با 10 گل زده، بیشترین آمار گل زده را در بین بازیکنان این تیم در آن سال به دست آورده و با درخشش در این باشگاه، در فصل 2013-2011 راهی تیم لهستانی Śląsk Wrocław شود.

وی به همراه تراکتورسازی تبریز دو عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر در سال های 91 و 92 به دست آورده است.

رودریگو توسی؛

رودریگو آنتونیو لومباردو توسی مشهور به رودریگو توسی، هافبک برزیلی-ایتالیایی تراکتورسازی در فصل 2012-2011 بود که با درخشش در این تیم همراه بازیکنانی همچون لوپز، در سال 2012 به تیم استقلال تهران پیوست ولی هرگز نتوانست به روند خوبی که در تیم تراکتورسازی داشت ادامه دهد و پس از 9بازی و تنها زدن یک گل، از جمع آبی پوشان تهرانی کنار رفت.

کرار جاسم؛

شاید بتوان از کرار جاسم محمد عراقی به عنوان بداخلاق ترین بازیکن خارجی لیگ برتر اسم برد که سابقه بازی در تیم های نجف، الوکره قطر، تراکتورسازی تبریز، استقلال تهران، شاهین بوشهر و عجمان امارات را در کارنامه خود دارد.

کرار جاسم با حضور در تیم تراکتورسازی در فصل 2011-2009 توانست نمایش خیره کننده ای از خود به نمایش بگذارد و همین امر موجب شد تا پیشنهادهای از سوی باشگاه های مطرح ایرانی و خارجی دریافت کند که در نهایت فصل 2012-2011 به تیم استقلال تهران پیوست و نتوانست در این باشگاه عملکرد خوبی داشته باشد و پس از 8 بازی و بدون اینکه گلی به ثمر رسانده باشد، از این تیم جدا شد. کرار جاسم امسال باز به تراکتورسازی برگشت تا شاید بار دیگر به روزهای اوج خود برگردد ولی با حرکات غیرمنطقی و عصبی که از خود در بازی نیمه نهایی جام حذفی برابر تیم ذوب آهن اصفهان از خود نشان داد، انتظار می رود امیر قلعه نویی عذر وی را برای نیم فصل دوم لیگ برتر بخواهد.

مهاجمان؛

رسول خطیبی؛

رسول خطیبی؛ بازیکن سابق تیم ملی و مربی امروز فوتبال، از دیگر بازیکنان بومی تبریز است که در فصل 97-1996 عضو باشگاه تراکتورسازی تبریز بود که با حضور موفق در این تیم، راهی تیم پاس تهران و سپس هامبورگ آلمان شد.

محمد ابراهیمی؛

محمد ابراهیمی مهاجم 32 ساله کازرونی تراکتورسازی، از جمله بازیکنانی است که در نزد هواداران این تیم از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و به علت سرعت دریبل زنی خود، از سوی آن ها لقب F14 را دریافت کرده است.

وی به جهت ارائه بازی های درخشان در تیم تبریزی، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ از سوی کارلوس کیروش به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

ابراهیمی نیز با تراکتورسازی، دو عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر و یک عنوان قهرمانی جام حذفی به دست آورده است.

کریم انصاری فرد؛

کریم انصاری فرد، مهاجم 26 ساله کشورمان، دیگر بازیکنی است که پس از یک فصل حضور نه چندان موفق در پرسپولیس تهران( 8گل در 31 بازی)، در فصل 2014-2013 به تراکتورسازی پیوست و توانست در 28 بازی برای این تیم، 14 گل زده و 4 پاس گل بدهد تا با کسب عنوان آقای گلی در لیگ 13و قهرمانی با تراکتورسازی در جام حذفی فصل 93-92، راهی باشگاه اوساسونا اسپانیا و سپس پانیونیوس یونان شود.

سید مهدی سید صالحی؛

سید صالحی، مهاجم 35 ساله کشورمان که سابقه بازی در تیم‌های راه‌آهن، پیکان، استقلال تهران، تراکتورسازی تبریز، سپاهان و پرسپولیس تهران را دارد، پس از حضور نسبتا ناموفق در تیم سپاهان در فصل 2012-2011(8 گل در 30 بازی)، به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست و توانست در 32 بازی برای این تیم 16 گل(میانگین 1 گل در دو بازی) به ثمر برساند. وی به دنبال درخشش در تیم تراکتورسازی و کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر در سال 92 به همراه این تیم، با پرسپولیس تهران قرارداد بست ولی نتوانست به روند گلزنی های خوب خود در تیم تهرانی ادامه دهد(6 گل در 25 بازی).

فرزاد حاتمی؛

فرزاد حاتمی از جمله مهاجمانی است که در دو مقطع برای تراکتورسازی بازی کرده است، حاتمی در بار نخست و در فصل 2012-2011 از تیم صبای قم به تراکتورسازی تبریز پیوست و با ارائه بازی های درخشان در این تیم، نظر مسئولان باشگاه استقلال تهران را جلب کرده و در فصل 2013-2012 با این باشگاه تهرانی قرارداد بست.

حاتمی با افت عملکردش در طی سال های 2012 تا 2016 و عوض کردن باشگاه های فوتبالی متعدد در طی چهارسال(استقلال تهران، فولاد، پرسپولیس، مس کرمان و ملوان بندر انزلی)، بار دیگر امسال به تیم امیر قلعه نویی در باشگاه تراکتورسازی تبریز پیوسته و تاکنون توانسته است با درخشش در بازی های تراکتورسازی، به اردوی اخیر تیم ملی فوتبال کشورمان که آرزوی هر فوتبالیستی است، نیز دعوت شود.

فرشاد احمدزاده؛

فرشاد احمدزاده، جوان آذری تراکتورسازی تبریز، در سال های 2015-2013 برای گذراندن خدمت سربازی وارد این تیم شد و توانست با ارائه بازی های خوب در تیم تراکتورسازی، راهی پرسپولیس تهران شود و همچنان نیز به موفقیت های خود در این تیم ادامه می دهد.

جواد کاظمیان؛

جواد کاظمیان که سابقه بازی در تیم ملی کشورمان را نیز دارد در فصل 2013-2011 و پس از حضور ناموفق در تیم پرسپولیس تهران، با قرار گرفتن در لیست مازاد این باشگاه، راهی دیگر تیم سرخ پوش ایرانی(تراکتورسازی تبریز) شد، در حالی که همه معتقد بودند دوران فوتبالی این بازیکن به پایان رسیده، وی با درخشش در تیم تراکتورسازی، بار دیگر روزهای خوب فوتبالی خود را تجربه و با این تیم به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر در فصل 92-91 و عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 93-92 رسید.

ادینیو؛

از ادر لوسیانو برزیلی ملقب به ادینیو شاید بشود به عنوان محبوبترین بازیکن خارجی تراکتورسازی یاد کرد که در دو مقطع برای این تیم بازی کرده است.

ادینیو با حضور در تراکتورسازی در سال 94-1393 به شهرت زیادی رسید و توانست با زدن 20گل در 30 بازی، عنوان آقای گلی رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران را از آن خود کند در حالی که فصل قبل آن، در تیم مس کرمان از 28 بازی، تنها توانسته بود 8 گل به ثمر برساند. وی با توجه به درخشش در تیم تراکتورسازی، پیشنهادهای زیادی از سوی باشگاه های خارجی دریافت کرد که در نهایت فصل 2016-2015 به تیم السیلیه پیوست و در 15 بازی تنها توانست یک گل به ثمر برساند، وی امسال نیز به تیم تراکتورسازی پیوسته است تا شاید بتواند دوباره با کمک این باشگاه و حمایت هواداران پرشمار و پرشور این تیم، احیای مجدد شود.

مدافعان؛

محمد ایرانپوریان؛

ایران‌پوریان به عنوان کاپیتان دوم تراکتورسازی، سابقه بازی در باشگاه‌های فجر سپاسی شیراز و شهرداری تبریز را دارد و از سال ۱۳۹۰ به عضویت باشگاه تراکتورسازی تبریز در آمده که وی نیز همچون مهدی کیانی توانسته است به همراه تراکتورسازی تبریز به دو عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر و یک عنوان قهرمانی جام حذفی برسد.

محمد ایرانپوریان 31 ساله با درخشش در تیم تراکتورسازی، گلزن ترین مدافع لیگ برتر شناخته می شود که در به ثمر نشستن بیشتر گل های تیم سرخ پوش تبریزی، تاثیرگذار بوده است.

محمد نصرتی؛

محمد نصرتی که سابقه عضویت در تیم‌های ابومسلم خراسان، پاس تهران، پرسپولیس تهران، النصر امارات، تراکتورسازی تبریز و پیکان تهران را دارد، در سه مقطع برای تراکتورسازی بازی کرده است.

نصرتی برای نخستین بار در فصل 89-88 به تیم تراکتورسازی پیوست و با درخشش در این باشگاه، به تیم النصر امارات منتقل شد. وی پس از حضور ناموفق در النصر، بار دیگر در سال 90-89 با تراکتورسازی قرارداد امضا کرد که با درخشش مجدد در این تیم، راهی پرسپولیس تهران شد.

وی برای سومین بار در فصل 93-91 برای تراکتورسازی بازی کرد که موفق شد همراه این تیم، قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شود.

احسان حاج صفی؛

احسان حاج‌صفی، بازیکن کاشانی و یکی از بازیکنان با اخلاق کشورمان است که پس از عملکرد نسبتا خوب در تیم سپاهان، در فصل 91-90 برای گذراندن خدمت سربازی، به جمع سرخپوشان تبریزی پیوست و توانست با حضور موفق و درخشش در این تیم و کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر در این فصل به همراه تیم تبریزی، نظر باشگاه اف اس وی فرانکفورت آلمان را جلب کرده و جذب این باشگاه آلمانی شود.

میلاد فخرالدینی؛

میلاد فخرالدینی، موافع کرمانی که در فاصله سال های 93-1390 با تیم تراکتورسازی تبریز قرارداد داشت، با درخشش در این تیم و کسب دو عنوان نایب قهرمانی با این تیم و عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 93-92 ، راهی استقلال تهران شد ولی نتوانست روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

مهرداد پولادی؛

مهرداد پولادی به عنوان سربازی فراری فوتبال کشورمان، به دنبال حضور ناموفق خود در تیم استقلال(فصل 2009-2007)، در فصل 2010-2009 به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست که فصل موفقیت آمیزی با این تیم سپری و به عنوان مدافع، در 30 بازی، 6 گل به ثمر رساند.

حال همه منتظر هستند ببیند در نیم فصل دوم لیگ برتر، در کنار احمد نورالهی و امید عالیشاه -که برای گذراندن خدمت مقدس سربازی از پرسپولیس تهران راهی تراکتورسازی تبریز شده اند-، کدام بازیکنان برای درخشش در تیم تراکتورسازی، راهی تبریز می شوند، البته با توجه به پر بودن لیست این تیم، چنانچه بازیکنی جمع سرخ پوشان تبریزی را ترک نکند، فرصت حضور در باشگاه پرطرفدار تراکتورسازی، نصیب هیچ بازیکن دیگری نخواهد شد.

دروازه بان؛

محمدرضا اخباری؛

اخباری یکی از دروازه بانان خوش اخلاق کشورمان است که محبوبیت زیادی در بین هواداران تراکتورسازی و خود بازیکنان این تیم دارد، وی در سال 1394 با پیوستن به تراکتورسازی و ارائه عملکرد بسیار مناسب در این تیم، پله های ترقی خود را به عنوان دروازه بان با سرعت بیشتری طی کرده و به عنوان یکی از دروازه بانان اصلی تیم ملی مطرح است.

میرحسین بنی هاشم

ارسال نظرات