بعد از اعلام ممنوعیت واردت کالا بدون داشتن نمایندگی رسمی، ثبت سفارش خودورهای خارجی متوقف شد.
کد خبر: ۸۸۰۲۴۰۷
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بررسی  سایت ثبت سفارش  در روز گذشته نشان میداد که ثبت سفارش تمام خودروهای سواری وارداتی متوقف شده و نام تمام خودروهای سواری وارداتی مجاز برای ورود به کشور از لیست مربوطه حذف شده است.

این در حالی است که بر اساس بخشنامه گمرک تنها واردات کالاهایی امکان پذیر است که نمایندگی رسمی آنها در داخل کشور فعال باشند. این بخشنامه بر اساس طرح مشترک وزارت صنعت، گمرک و اتاق اصناف ایران تهیه شده است و بر اساس ان ثبت سفارش تنها برای کالاهای دارای نمایندگی رسمی انجام می شود.

در قسمتی از اطلاعیه گمرک در این خصوص امده است، براساس این طرح که حمایت ویژه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به همراه دارد، واردات برندهای خارجی انحصاراً توسط نمایندگی‌های رسمی، ثبت سفارش و اطلاعات آن در اختیار گمرک قرار می‌گیرد و گمرکات موظفند صرفاً کالا را براساس اطلاعات مندرج در ثبت سفارش که در سامانه ثبتارش ثبت شده ترخیص نمایند.

اما نکته حائز اهیمت درباره واردات و ثبت سفارش خودورهای خارجی این است، که بر اساس اطلاعات واصله از گمرک ایران هنوز تعداد زیادی از  واردکنندگان  خودروهای خارجی نتوانسته اند اسناد مرتبط با نمایندگی رسمی بودن خود را ارائه کنند.

به نظر می رسد به همین دلیل ثبت سفارش خودروهای خارجی در سامانه ثبت سفارش ممنوع شده باشد.

بنا به این گزارش ، براساس ماده 8مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند. همچنین براساس تبصره 1 همین ماده، موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست.الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای عرضه‌کنندگان کالاهای وارداتی در ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان نیز آمده است و بر این اساس واردکنندگان ملزم به ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش می‌باشند.براساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کلیه عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو (سنگین یاسبک)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش می‌باشند.

ارسال نظرات