دشت مغان یکی از مناطق حاصلخیز و پر رونق کشور بوده كه دارای منابع سرشار طبیعی از جمله منابع نفت، آب فراوان، زمین های حاصلخیز کشاورزی و دامپروری است.
کد خبر: ۸۸۰۲۴۳۱
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، دشت مغان یکی از مناطق حاصلخیز و پر رونق کشور بوده كه دارای منابع سرشار طبیعی از جمله منابع نفت، آب فراوان، زمین های حاصلخیز کشاورزی و دامپروری است. احداث و تأسیس دو بنگاه بزرگ اقتصادی از جمله شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، ایجاد و تأسیس فرودگاه مسافربری راه اندازی بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه و راه اندازی کارخانه لبنیات خوراک دام و پروسس میوه، ایجاد و احداث باغات مکانیزه میوه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتاری، ساخت و احداث بزرگترین مجتمع دامپروری کشوروچند کارخانه بزرگ و کوچک دیگر وده هاشرکت پیمانکاری خدماتی نیروی انسانی و عمرانی و.... دال بر اهمیت این منطقه است.

در سفر سه سال گذشته کاروان دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی به استان اردبیل مشکلات اساسی استان و منطقه به ایشان و هیأت وزیران توسط مجید خدابخش استاندار اردبیل و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان، امامان جمعه و نماینده ولی فقیه در استان آیت الله عاملی ارائه شد و در مدت زمان کوتاه دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی بعد از سفر به استان اردبیل بودجه ای اختصاص داده شده به طرح با پیشرفت ۱۶ درصد قبلی برای شروع پروژه خدا آفرین در سال ۱۳۸۲ مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان به دنبال سفر رییس جمهور به استان و از صندوق توسعه ملی، دولت تدبیر و امید مبنی بر استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت مهار آب های مرزی کشور در همین راستا در استان اردبیل يك میلیارد دلار اعتبار اختصاص داد که قریب به ۸۰ در صد مربوط به طرح خدا آفرین بوده و در سال ۹۳ و ۹۴ نیز ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است. به عبارت دیگر در طول دو سال دو برابر اعتبار برای این طرح بزرگ تخصیص یافته است و در ۱۰ سال گذشته برابری می کند و در سال ۹۵ نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در حال پیشبرد اجرای این پروژه می باشد. و دولت برای توسعه و عمران و آبادانی و رفع بیکاری به این شهرستان مرزی اختصاص داد شد و در آینده نه چندان دور شاهد تغییرات اساسی و چشمگیری در منطقه مغان خواهیم بود.

در طول دو سال گذشته اقدامات زیادی در سطح استان به خصوص در منطقه مغان (شمال استان ) پروژه های زیر بنایی از جمله بزرگترین شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین که بیش از 62 هزار هکتار از اراضی دیم مغان به آبی تبدیل و مغان دیگر در حال ایجاد شدن می باشد حدود 100 هزاز نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکارخواهند شد که اقدامات دولت تدبیر و امید در این زمینه قابل تقدیرو تحسین است.

اما دشت زرخیز مغان از جمله پارس آباد و بیله سوار قابلیت توجه بیش از این را دارد و مردم مرز نشین و عشایر همیشه پشتیبان نظام و انقلاب از سیاست های دولت تدبیر و امید و دولت های گذشته در حد مطلوب برخوردار نشده اند از جمله بیکاری، فاصله زیاد طبقاتی و کمبود صنایع تبدیلی، با توجه به پتانسیل های منحصر به فرد در منطقه مغان و کمبود مسکن برای اقشار کم درآمد و بی بضاعت تبعیض در بکارگیری نیروهای متخصص و کارآزموده در برخی از ادارات و شرکت های وابسته به دولت مهاجر پذیری، عدم برنامه ریزی برای اسکان عشایر دشت مغان و بی توجهی به اشتغال فارغ التحصیلان و فقدان امنیت شغلی برای کارگران در شرکتها، فقدان زیر ساخت های شهر سازی و نابسامانی وضعیت معابر و برخی از محلات گوشه ای و حاشیه ای از مشکلات دومین شهرستان پر جمعیت در استان اردبیل است.

برای رفع این مشکلات پیشنهاد می شود با برنامه ریزی توسط مسؤلان شهرستان استانی و در صورت نیاز مسؤلان کشوری چاره جویی های اساسی و زیر بنایی انجام داد از جمله جذب اعتبارات لازم از سهم بودجه، جذب سرمایه های داخلی و خارجی در توسعه کشاورزی صنعت و گردشگری با توجه به توانمندی ها و استعداد های خدادادی در شهرستانهای منطقه مغان در زمینه های صنعتی، کشاورزی، صادرات و واردات میتوان زمینه توسعه و رشدو توسعه و عمران آبادانی در منطقه مغان را فراهم ساخت و با برنامه ریزی کارشناسی و دقیق صحیح و پیروی از سیاست های خوب دولت با کشور های همسایه از جمله با کشور مسلمان جمهوری آذربایجان با توجه به اشتراکات مشترک و تاریخی و با داشتن حدود 380 کیلومتر مرز مشترک آب و خاکی که 100 کیلومتر مرز آبی و خاکی مربوط به شهرستان مرزی پارس آباد مغان می باشد میتوان گام مؤثر و مهمی در فاصله های طبقاتی داشته و چهره شهر مرزی پارس آباد مغان که پیشانی نظام جمهوری اسلامی می باشد را اصلاح کرد.

باید اذعان کرد که وضعیت موجود با توجه به مدارک و مستندات و با توجه به توانمندی ها، پتانسیل ها و استعداد های خدادادی، وجود دو بنگاه بزرگ اقتصادی شرکت کشت و صنعت مغان و پارس، زمین های حاصلخیز و منحصر به فرد شرایط آب و هوای خوب و معتدل مردمان زحمتکش خون گرم و تلاش گر و رود پر آب ارس وضعیت موجود در شأن مردم این خطه از میهن اسلامی و سخت کوش شهرستان پارس آباد مغان نبوده و نیست.

با مدیریت صحیح و استفاده از نخبگان، دانشگاهیان و بهینه سازی محلات، خیابانها ، معابر و مبلمان شهری، ایجاد و احداث پارکها و فضاهای سبز میتوان چهره شهر جنگ زده فعلی را به یک شهر زیبا و شهروند پسند تغییر داد. البته در طول ماهای گذشته با پیگیری های فرماندار شهرستان و عنایت استاندار، کارها و اقدامات لازم در معابر عمومی و پارکها و در برخی از محلات توسط شهردار و به همت شورای اسلامی شهر صورت گرفته است و بودجه ای قابل توجهی برای توسعه و عمران و آبادانی و رفع بیکاری اختصاص داده است و در آینده نه چندان دور شاهد تغییرات و تحولات اساسی و چشمگیری دراین شهرستان مرزی خواهیم بود.

سفر روحانی و هیات وزیران در سه سال گذشته باعث شده در سطح استان به خصوص در منطقه مغان (شمال استان اردبیل ) پروژه های زیر بنایی از جمله بزرگترین پروژه پایاب خداآفرین که بیش از 62 هزار هکتار از اراضی دیم مغان به آبی تبدیل و مغان دیگر در حال ایجاد شدن می باشد و در صورت محقق شدن آن بیش از 100 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکار خواهند شد که اقدامات دولت تدبیر و امید در این زمینه قابل تقدیر و تحسین است.

از سويي موافقت رییس جمهور آذربایجان با اتصال خط آهن اين كشور به استان اردبیل که در سفر وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و رئیس هیأت ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و استانداران اردبیل و آذربایجان شرقی در ديدار سه شنبه ۷ دی ماه ۹۵ با الهام علی اف بر آن تاكيد شد، روزنه اي نو در رونق اقتصاد منطقه و كشور پيش بيني مي شود.

در این دیدار استاندار اردبیل نيز در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی با رییس جمهور آذربایجان گفتگو کرد و موضوع اتصال خط آهن آذربایجان به اردبیل را که در دیدار آبانماه ۹۵ مطرح کرده بود یاد آور شد. رییس جمهور آذربایجان با استقبال خوب از پیشنهاد به شاهین اف، وزیر اقتصاد آذربایجان دستور داد تا این پیشنهاد در متن توافقات کمیسیون همکاری های مشترک درج و اجرای آن پیگیری شود.

از سوی دیگر و با توجه به استقبال الهام اف از از این پیشنهاد و تأکید ویژه به این موضوع، بعد از این دیدار روسای کمیسیون ایران و آذربایجان به صورت جدی در دستور کار کمیته ریلی کمیسیون قرار دادند كه به دنبال این رویداد مهم و استراتژیک و رسانه ای شدن در روزنامه و سایت ها و پایگاهای خبری، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبیل، اتصال راه آهن آذربایجان به استان اردبیل را موجب توسعه در منطقه توصیف کردند.

امیدواریم در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است شاهد عمران و آبادانی و رشد و شکوفایی منطقه و کشور عزیزمان ایران باشیم.

* علی رضا ارژنگی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی زراعت

ارسال نظرات