معاون اسبق حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی گفت: تبدیل ریال به تومان اهداف سیاسی را پیگیری می کند و کاری مانند تغییر سال پایه برای مثبت کردن آمار و عملکرد دولت است.
کد خبر: ۸۸۰۲۶۴۸
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است .

وی معتقد است، همانطور که تغییر سال پایه و نزدیک کردن سالها به هم در پی تلاش دولتها برای مثبت نشان دادن عملکردشان صورت می گیرد، تلاش برای تبدیل ریال به تومان نیز در همین راستا و با هدف مطلوب نشان دادن آمار در مقایسه های آماری با گذشته است.
مستخدمین حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم به تشریح اشکالات وارده به این حرکت دولت و نیز هزینه های آن برای اقتصاد ایران پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

• تبدیل ریال به تومان حرکتی بدون کارشناسی و مورد تصویب یکباره هیأت وزیران
• با تبدیل ریال به تومان مخالفم

چقدر با تبدیل ریال به تومان موافقید؟
مستخدمین حسینی:
من با تبدیل ریال به تومان با فرض حذف یک صفر مخالفم . هرچند در زمان تصدی من در بانک مرکزی نیز بحث حذف 3 یا 4 صفر مورد پیگیری بود و برای بررسی آن نیز کارگروههای تخصصی تشکیل شد و چندین ماه نیز روی آن کار کارشناسی صورت گرفت.اسناد آن در بانک مرکزی موجود است و پیشنهاد می کنم که بانک مرکزی نتایج بررسیهای آن زمان را منتشر کند.
در مقطع فعلی بحث تبدیل ریال به تومان بدون کار کارشناسی و بدون اینکه در لایحه بانک مرکزی باشد، در هیأت وزیران به یکباره مطرح و تصویب شد. هرچند اصلاح لایحه بانک مرکزی در دستور کار است .
بانک مرکزی این حرکت دولت را به توجه دولت به عرف جامعه مربوط دانست و اعلام کرد که دولت علاقمند بود به این عرف جامعه ارج نهد.
من یک سوال از دولت دارم آیا دولت به همه عرفهای جامعه ارج می نهد و همه آنها را مصوب می کند؟

• تبدیل ریال به تومان باید به اتکای یک وفاق ملی صورت گیرد

 تبدیل ریال به تومان چه الزاماتی دارد؟
مستخدمین حسینی:
تبدیل ریال به تومان و حذف هر تعداد صفر الزاماتی دارد ، از جمله اینکه باید مراکز پژوهشی اعم از پژوهشکده بانک مرکزی، مرکز پژوهشهای مجلس و... باید روی این موضوع اتفاق نظر داشته باشند.
الزام بعدی این است که تبدیل یک واحد پولی و یا حذف یک یا چند صفر، شرایط اقتصادی خاص خود را می طلبد. باید سیستم اقتصادی به سمت تعادل حرکت باشد . شرایط معقول عرضه و تقاضا بر آن حاکم باشد. اقتصاد در شرایط رشد بوده و با رکود مواجه نباشد که این حرکت را بی اثر کند.
همه بخشها و اجزای اقتصادی اعم از کشاورزی، خدمات و.. باید در وضعیت رشد طی سالهای اخیر بوده باشند و مجموعه آنها علائمی از رشد و تداوم آن نشان دهند.
با وجود این شرایط، پس از انجام کار کارشناسی، باید مجلس روی آن اظهار نظر می کرد.
تبدیل ریال به تومان یک حرکت ملی است و نیاز به وفاق ملی نیز دارد. باید قوای مختلف روی آن وفاق داشته باشند.

• هزینه 3 هزار میلیارد تومانی تبدیل ریال به تومان

تبدیل ریال به تومان چه میزان هزینه دارد؟
مستخدمین حسینی:
حداقل 3 هزار میلیارد تومان

تسنیم: برخی پیشنهاد کرده اند برای کاهش هزینه ها فعلا از مهر زدن بر روی اسکناسها استفاده شود. نظر شما چیست؟
مستخدمین حسینی:
کشوری با قدمت ایران چنانچه چنین حرکتی کند خوشایند نیست. اگر دولت و بانک مرکزی قرار باشد به عرف احترام بگذارند چرا مهر بزنند. پس از انجام کار کارشناسی  و مهیا بودن شرایط این کار را عملیاتی کند با صرف هزینه مربوطه برای آن.

• تبدیل ریال به تومان در شرایط فعلی هیچ نفع اقتصادی ندارد

 آیا این کار منافعی هم دارد؟
مستخدمین حسینی:
در شرایط فعلی خیر. شاید در حد محدود در بحثهای حسابداری. به نظرم انجام این کار جز تحمیل هزینه به نظام و دولت هیچ نفع اقتصادی در شرایط فعلی ندارد.

• دولت یازدهم به شدت علاقمند به ثبت شدن در تاریخ به هر قیمتی است
• تبدیل ریال به تومان مانند تغییر نام بیماری بستری شده در بیمارستان است

 علت اصرار دولت به این کار را آنهم در آستانه پایان کار دولت یازدهم چه می دانید؟
مستخدمین حسینی :
به نظرم دولت اهداف سیاسی را از این کار دنبال می کند. دولت یازدهم به شدت علاقمند به ثبت شدن در تاریخ به هر قیمتی است. دولت حاضر است برای ثبت در تاریخ برای مهار تورم به بیکاری و رکود دامن بزند ولی به این کار اصرار بورزد. هنر برای مهار تورم زمانی است که در رونق تورم را کنترل کنی.
در شرایطی که واحدهای صنعتی فعال نیستند. کالاها در انبارها مانده و..، کاهش تورم هنر نیست. باید هر کاری دولت می کند ابتدا بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه را هدف قرار دهد.
در این شرایط تغییر واحد پولی مانند این است که یک بیمار با وضعیت نامناسب در بیمارستان بستری است و به جای عمل آن بخواهند، نام این بیمار یا بیماری اش را به نام دیگری تغییر دهند این مسأله چه کمکی به اقتصاد کشور می کند.
به نظر من این اصرار اهداف سیاسی را در پیگیری می کند. همانطور که تغییر سال پایه و نزدیک کردن سالها به هم در پی تلاش دولتها برای مثبت نشان دادن عملکردشان صورت می گیرد، تلاش برای تبدیل ریال به تومان نیز در همین راستا و با هدف مطلوب تر نشان دادن آمار در مقایسه های آماری با گذشته است.
ارسال نظرات