مولف باید نسبت به تولید یک اثر نیازسنجی کند

خبرگزاری بسیج: غلامرضا حیدری ابهری 3 سال در کلاس درس خارج آیت الله جوادی آملی و 8 سال در درس خارج آیت الله شبیری زنجانی شرکت کرده است به ادبیات کودک و نوجوان علاقه مند است. بیشترین تخصص او در مفاهیم دینی است تا کنون حدود 70 کتاب ویژه کودکان و نوجوانان منتشر کرده که خیلی از آنها چندین بار به زبان های مختلف انگلیسی، ترکی، روسی، اردو و عربی، آلمانی و ... ترجمه و منتشر شده اند.
کد خبر: ۸۸۰۲۸۰۴
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲

مقدمات و مطالعات برای تالیف کتاب مهم است

 غلامرضا حیدری ابهری سال 66 وارد حوزه علمیه قم شده و همچنان مشغول تحصیل و تحقیق است. حیدری می گوید: سال 73 اولین کارمن منتشر شده است و از آن به بعد هم فعالیت هایم ادامه دارد. کتاب «به من بگو خدا کیست» زمان زیادی از من نبرده اما برای تولید کار کودک، رسیدن به آن نگاه، مهم است؛ شاید نوشتن یک کتاب زمان زیادی نگیرد اما مقدمات و مطالعاتی که طی می کند تا به آن نگاه برسد مهم است.

بیان مفاهیم مربوط به خدا برای کودکان با زبان و سطح خودشان

حیدری ابهری تصریح می کند: در بحث خدا شناسی، هم آثار تولیدی خیلی از بزرگانی مثل علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله بهشتی، آیت الله مصباح و بزرگان دیگری را به دقت خواندم و برای بچه ها آن مقداری را که قابل گفتن بود نوشتم. فکر می کنم کتاب «به من بگو خدا کیست» به عنوان اولین کتابی که در این سطح منتشر شده 100 تصویر و 100 متن با یک بیان کودک فهم است، این کتاب سعی می کند در 10 حوزه مفاهیم مربوط به خدا را برای کودکان با زبان و سطح دریافت آن ها بیان می کند   وی با تاکید بر تنوع در کار کودک خاطر نشان می کند: در این کتاب به جای اینکه در بعضی موضوعات کلی متوقف شویم ذهن بچه ها را درگیر این مسئله کرده و توانسته بیان روشنی در باره مفاهیم مربوط به خدا برای آنها ارائه کند.

مولف بر اساس نیاز مخاطب کتاب بنویسد

این نویسنده روحانی به نویسندگان جوان توصیه می کند که بیشتر مطالعه کنند، عمیق تر شوند و اگر می خواهند بهتر بنویسند اطلاعات خود را توسعه دهند تا کارهای بهتری عرضه کنند با نیاز ها آشنا شوند و بر اساس نیاز مخاطب کتاب بنویسند. با جامعه هدف خودشان آشنا شوند، ادبیات خودشان را رشد بدهند و در حوزه ای که می نویسند با کارشناسان آن حوزه گفتگو داشته باشند. حیدری ابهری در پاسخ ب این سئوال که چه اشتباهات و ایراداتی در زمینه تالیف داشته اید که در پروژه های بعدی تکرار نمی کنید، می گوید: من اگر به گذشته برگردم تلاش می کنم با علم و آگاهی بیشتری کارهایم را پیش ببرم. برای کارهای تحقیقی و پژوهش هایم بیشتر وقت بگذارم و به تحصیل و مطالعه ام بیشتر اهمیت می دهم.

ورودی ها و مطالعات نویسنده باید بیش از چیزی باشد که می نویسد

این محقق و نویسنده کتاب های کودک تصریح می کند: بین ورودی و خروجی انسان باید یک نسبت برقرار شود. دوستانی که بیش از دریافت علمی شان می نویسند یک روزی داشته های آنها ته می کشد، باید بین آن چیزی که می یابند و آن چیزی که می نویسند یک نسبتی برقرار باشد همیشه آدم باید دریافت ها، ورودی ها و مطالعاتش بیش از آن چیزی باشد که می نویسد همیشه باید خودش را تغذیه کند، فکر نکند که به پایان خط رسیده است.

  انتخاب موضوع کتاب به خاطر اهمیت معارف دینی 

من موضوع خدا را برای کتاب به من بگو خدا کیست انتخاب کردم به خاطر اینکه توحید پایه و اساس همه معارف دینی ماست و پایه و اساس تربیت دینی و اسلامی هم ایمان به خداست. به عنوان مهم ترین ناظر زندگی انسان ها اگر شما توحید و خدا را از اندیشه اسلامی حذف کنید تمام موضوعات دیگر مثل نبوت، امامت و معاد معنای خودشان را از دست می دهند و بحث توحید، یک بحث کلیدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ایده چاپ کتاب «به من بگو خدا کیست» انبوه سوالات بچه ها بود

نویسنده کتاب«به من بگو خدا کیست» در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که چه تلاش هایی کرده که به این مرحله رسیده است، می گوید: من سختی های زیادی کشیده ام و فراز و نشیب های بسیاری طی کرده ام تا به اینجا برسم، هر چند که اعتقاد دارم هنوز به جایی نرسیده ام و ابتدای راه هستم؛ اما اگر این توفیق به دست آمده به خاطر این است که من 9 سال در نمایشگاه قرآن پاسخگوی سئوالات بچه ها بودم و مهم تر از آن مطالعات زیادی در حوزه بحث های توحیدی و مباحثه بحث های توحیدی و انس با معارف قرآن داشته ام و در این سال ها  با سئوال های زیادی از سوی بچه ها مواجه بودم که مبنای تولید این اثر شده است. در حد توان خودم تلاش کردم یک اثری که اصیل باشد و ریشه های درستی داشته باشد و کار سطحی نباشد، ناظر به نیاز های بچه ها باشد و عمق درستی داشته باشد تولید کنم.

ایده های خود را با اهل فن به گفتگو بگذارید

حیدری ابهری خطاب به نویسندگانی که در ابتدای راه هستند، توصیه می کند: دوستان جوان برای ورود به عرصه کتاب عجله نکنند و در عین حال فرصت ها را هم از دست ندهند. حتما باید مشاور خوب برای خودشان پیدا کنند، ایده های خود را با اهل فن به گفتگو بگذارند و از تجربه دیگران استفاده کنند. من متاسفانه در جوانی به خاطر دوری راه نتوانستم یک ارتباط خوب با اساتید بگیرم گرچه از تجربیات و نظرات بعضی بزرگان استفاده کردم، اما الان وقت اینکه دوستان بگویند ما فرصت نمی کنیم نیست. بعضی بزرگان و اساتید و بزرگواران در درسترس هستند و می توانند ما را مورد تشویق و راهنمایی قرار دهند.

کتابی برای گروه سنی کودکان ، در عین حال مورد توجه بزرگسالان

 ادبیات کتاب به من بگو خدا کیست برای سطح دبستان نوشته شده اما چون موضوع توحید موضوع عام است نمی توانم بگویم برای سطوح پایین یا سطوح بالاتر است. بعضی از والدین هم کتاب های ما را خوانده اند و گفته اند پاسخ سئوالاتی را که ما از بچگی به آن نرسیده ایم با مطالعه این کتاب ها گرفته ایم.   

تجربه قالب های جدید تر

وی برای ادامه فعالیت هایش می گوید: برنامه های من برای ادامه کار این است که می خواهم همین راه را ادامه دهم و دوست دارم در قالب های جدید تر هم تجربه کنم و هم عمیق تر بنویسم؛ گفتنی زیاد است؛ گفت: یک عمر می توان ز سر زلف یار گفت/ در بند آن مباش که مضمون نمانده است

توحید همچنان حرف گفتنی دارد و از زاویه های مختلف می شود و باید گفت و بچه ها را با خدا آشنا کرد  و یاد خدا را در دل آنها زنده نگه داشت که یاد همه خوبی ها است.

کتاب اصیل لذت بخش و خواندنی است

نویسنده ادبیات کودکان برای اینکه کتابخوانی لذت بخش شود، می گوید: کتاب اصیل خواندنی خواهد بود؛ کتابی که نویسنده می داند برای چه مخاطبی و برای چه می نویسد و نیاز شناسی درستی دارد، پژوهش و ادبیات درستی دارد، قالب کتاب درست انتخاب شده و همه چیز آن خوب بسته شده باشد، تولید خوب، تصویرگری خوب، ارتباط تصاویر با متن، گرافیک کتاب، ایده درست و ... همه اینها اگر در جان نویسنده درست شکل گرفته باشد و عجله ای و سرهم بندی نشده باشد، می تواند کتاب خوبی باشد.

 شناسایی نیازها و ایده های خوب به خاطر ارتباط با فضای تعلیم و تربیت 

الحمدلله مطالعات من کم نیست و ارتباطم با بچه ها و معلمان زیاد است با فضای تعلیم و تربیت ارتباط خوبی دارم که اینها باعث می شود ایده های بهتر و نیازها را مرتب شناسایی کنم و از نظر کسانی که در میدان تعلیم و تربیت هستند بیشتر استفاده کنم و کار بهتری را بتوانم عرضه کنم .

وعده هایی که در جشنواره می دهند عمل نمی شود

وی در ارتباط با جشنواره های رشد خاطر نشان می کند: بسیار جشنواره خوبی است اما معمولا جشنواره ها در کشور ما ناقص برگزار می شود، یک اشکال آن این است که همه مراحل جشنواره معمولا انجام نمی شود. وعده هایی که گاهی اوقات در رسانه ها داده می شود و اعلام می کنند تعدادی از این کتاب ها خریداری می شود، اما پس از پایان جشنواره، وعده خرید که موجب تشویق ناشران است و عرضه کتاب در فضاهای مختلف محقق نمی شود.

هدف این جشنواره ها از یک جهت معرفی کتاب و تشویق نویسندگان است اما باید خود کتاب هم به نوعی در دسترس قرار بگیرد و حیف است که کتاب ها کارشناسی و انتخاب شود اما خریداری های ارشاد برای فضای دیگری باشد. دوستان زحمات زیادی می کشند کتاب های خوب را پیدا می کنند جشنواره را به طور کامل اجرا می کنند اما پایان بندی آن که عملی شدن وعده هاست عملی نمی شود.

وی در پایان گفت: از دوستانی که در مجموعه رشد تلاش می کنند سپاسگزارم. دوستان در سال های قبل کتاب های دیگری از من انتخاب کردند من زحمت آنها را قدر می نهم مهم نیست که کتاب من معرفی شود یا نه مهم این است که جمعی از تلاشگران این عرصه دلسوزانه خدمت می کنند و این رویداد مهم را رقم می زنند.

گفتگو: علی اشرف خانلری  

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار