حلقه تربیتی پایگاه سید الشهدا با موضوع فضای مجازی و تهدیدات و فرصت های آن، با حضور جوانان پایگاه وبا سخنرانی "امیر هاشمی" استاد دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۰۳۰۰۰
|
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، حلقه تربیتی پایگاه سید الشهدا با موضوع فضای مجازی و تهدیدات و فرصت های آن، با حضور جوانان پایگاه  وبا سخنرانی "امیر هاشمی" استاد دانشگاه برگزار شد.

امیرهاشمی با بیان اینکه درفضای مجازی فرصت ها و تهدیدها وجود دارد، گفت: "این فضا، فضایی است که با جامعه بشریبرای انتقال داده به صورت دیجیتال در تعامل است. فاصله در این فضا فاصله مکانی و زمانیاست که در تعاملات و دسترسی های افراد نسبت به هم، مرزی وجود ندارد".

وی افزود:"فضای مجازی از دهه ۹۰ به صورت تدریجی به وجود آمد و تعاملات دراین فضا باید در زمینه های مختلف سیاسی اجتماعی نظامی و غیره باشد چرا که در فضای مجازی روابطی مشخص میشود که حاصل دستاورد بشری است. در فضای مجازی سرعت پردازش اطلاعات زیاد است و بایدبرای تبادل و ذخیره اطلاعات به گونه ای عمل شود که محدودیت وجود نداشته باشد".

وی در ادامه اضافه کرد:"در فضای مجازی باید هویت شهروند ومسئولیت پذیر بودن او مشخص و حریم قانونی نیز معلوم و تعریف شده باشد و می بایست سیستم های نظارتی وپایشی تدوین شود؛ فرصتهایی که در فضای مجازی بوجود می آید در فضای فیزیکی پیش نخواهد آمد. چرا که در این فضا تولید اطلاعات آموزشی و انتقال مطالب صورت می گیرد".

وی همچنین ادامه داد:"فرصت های زیاد با حجم پردازش مشخص شده در فضای مجازی امکان پذیر است و یکی از ویژگی های این فضا این است که جوانهای زیر ۲۵ سال رشد می کنند و هرچه سن بالاتر می رود در آنها بیگانگی حس می شود" .

هاشمی با بیان این که ویژگی فضای مجازی جوان پسند است و در آن با توجه به نیازهای علمی دانش آموزان استعدادهای شناسایی و تهدیدها تبدیل به فرصت می شود، گفت: "با حمایت از دستگاه های زیربط می توان برای جوانان برنامه ریزی کرد و با به کار گیری نیروها آنان را به اشتغال درست وا داشت. یکی از مشکلات این فضا ترویج کذب و شایعات است اگر از این فضا درست استفاده نشود تعارض و تهدید به وجود می آید. با توجه به تنوع زیاد فضای مجازی وتبلیغات ضددینی امکان مبلغان کاذب و دروغین در این فضا زیاد است و باید برای تعاملات بیشتر به این موضوع توجه شود".

وی تحلیلات سیاسی را یکی از مهمترین تهدیدهای فضای مجازی دانست که اگر اطلاعات سیاسی جمع آوری شده درفضا پخش شود باید تحلیلات امنیتی و آموزش امنیت سایبری تداوم یابد و افزود: "کارکرد محتوایی شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. کارکرد تبلیغاتی و محتوایی این شبکه ها به وجود آوردن اعتماد و یکپارچه سازی ان در بین کاربران است . اگر دولت الکترونیک شکل بگیرد بسیاری از مشکلات فضای مجازی حل خواهد شد".

این استاد دانشگاه اضافه کرد:"شکل گیری و تقویت خرد جمعی در فضای مجازی نیز مهم است ؛ این موضوع یکی از شاه بیت های فضای مجازی است وکارکرد محتوایی اگر در فضای مجازی استفاده نشود فرصت ها از دست خواهد رفت. جمع آوری اطلاعات در فضای مجازی تحول را بوجود می آورد و اگر این تحول از سوی فضای مجازیخارجی باشد تهدید زا خواهد بود".

هاشمی خاطر نشانکرد: "فضای مجازی موجب عدالت رسانه ای می شود و اگر این عدالت با تولید محتوا همراه نباشد بهوجود نخواهد آمد . فضای مجازی، همانند هر مقوله ی دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید وفرصت، توأماً دیده شود. فضای مجازی، سکه ای است که باید دو روی آن را با هم دید.رویی که ناظر به فرصت ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدهای اینفضا است. باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفاده ی صحیح و درعین حال حداکثری از این پدیده ی دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دوروی سکه است".

وی افزود: "فضای مجازی، همانند هر مقوله‌ی دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید وفرصت، توأما دیده شود. فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید.رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها -یا بهتعبیری نقاط ضعف این فضا- می‌باشد. باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبعآن، استفاده‌ی صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ی دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است".

انتهای پیام/ج

ارسال نظرات