خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: در مملکتی که ولی‌فقیه وجود دارد، اختلاف وجود ندارد، بحث و گفت‌وگو و مناظره اشکالی ندارد ولی اینکه مسائل را به جامعه بکشانیم و علیه دیگری سخن بگوییم نباید وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۰۳۱۹۷
|
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
اختلاف در مملکت دارای ولایت فقیه معنا ندارد/ اهمیت حضور مربی اخلاق در جلسات پند و اندرز حوزه
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند برای حوزه‌ها استاد اخلاق معین کنید و جلسه وعظ و پند و اندرز تشکیل دهید، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند خود به خود مهذب شود.

وی خاطرنشان کرد: تهذیب اخلاق به استاد نیاز دارد، اگر حوزه از مربی اخلاق در جلسات پند و اندرز خالی شود، محکوم به فنا است.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت وجود استاد اخلاق گفت:‌ باید فکر شود چگونه برای علم فقه و اصول به مدرس نیاز دارد و برای هر علم و صنعتی به استاد نیاز است، بنابراین تعلیم و تعلم نیز به استاد نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسان تا پایان عمر به موعظه و تهذیب نفس نیاز دارد، برخی فکر می‌کنند محتاج چیزی نیستند، در حالی که انسان تا آخر عمر نیاز به درس و تهذیب نقش داریم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به جایگاه نهج البلاغه گفت:‌ غواصی می‌خواهد تا از این دریا گوهرهایی را استخراج کند، بخش مهمی از نهج‌البلاغه در الهیات و خداشناسی است.

وی عنوان کرد: بخشی از نهج‌البلاغه موعظه، پند و نصیحت است، هیچ انسانی نباید احساس کند که از موعظه بی‌نیاز است، پیامبر اکرم(ص) به جبرئیل بیان کرد، من را موعظه کن.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امام علی(ع) در سخنی به امام حسن(ع) فرمودند، تقوا داشته باش و دلت را آباد کن، قلب در قرآن و روایات مرکز روح انسان است، همانطوری که باران بهاری زمین را احیا می‌کند و از زمین محصول به وجود می‌آید، موعظه نیز دل را زنده می‌کند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همواره به وحدت و اتحاد تأکید داشتند و این انقلاب با وحدت به وجود آمده است، گفت: برای حفظ انقلاب باید وحدت را حفظ کنید، در مملکتی که ولی فقیه است، اختلاف وجود ندارد، بحث و گفت‌وگو مناظره اشکالی ندارد ولی اینکه مسائل را به جامعه بکشانیم و علیه دیگری سخن بگویند، نباید باشد.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای بیان می‌کنند، نمی‌گوییم بحث و مناظره نکنید، ولی باید طوری باشد که به جامعه کشانده نشود، چرا اختلاف درست می‌کنید.

وی عنوان کرد: وحدت و اتحاد بسیار خوب است و باید در کل قشرها وجود داشته باشد و فصل الخطاب برای ولی فقیه است، در مکان‌ها و کشورهای دیگر اختلاف است ولی در ایران نباید وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود کلمه حکمت در قرآن گفت: حکمت به معنای ارزش‌ها و اصولی است که در زندگی باید وجود داشته باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها