یکی از شعرا و نویسندگان آذربایجان شرقی:

بهترین نوع شعر که با فطرت انسان ها تناسب دارد، شعر آیینی است

یکی از شعرا و نویسندگان آذربایجان شرقی در کارگاه شعر آیینی شعر بسیج، با بیان اینکه به شعر آیینی عموما شعر مذهبی می گویند، گفت: بهترین نوع شعر که با فطرت انسان ها تناسب دارد، شعر آیینی است.
کد خبر: ۸۸۰۳۳۸۴
|
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، جلال محمدی با تاکید به اینکه در عالم هستی از هر حرکت مقصود و منظوری است، افزود: در شعر آیینی، غایت نشر فضایل و اخلاقیات است که انسان را به سوی تعالی رشد می دهد.

وی با اشاره به شعر شعرای بزرگ کشورمان، خاطرنشان کرد: شعر آیینی مطابق با سنت های فرهنگی کشور است و هر شاعری که بخواهد به سمت تعالی حرکت کند، با این نوع شعر سرو کار خواهد داشت.

محمدی وجه تمایز اصلی شعر آیینی با دیگر انواع شعر با محتوایی عنوان و بیان کرد: شعر آیینی منحصر به مدح و مرثیه نیست بلکه هر شعری که با آموزه های دینی، اخلاقی، مناجات، توحید و نیکی ها مرتبط است، جزو شعر آیینی خواهد بود.

عضو شورای شعر سازمان بسیج هنرمندان استان، از دوره صفویه به عنوان دوران درخشان شعر آیینی نام برد و یادآوری کرد: در دوران قاجار نیز این رویه ادامه داشت ولی در دوره پهلوی، به شعر آیینی به شدت هجمه شده و تلاش کردند در کنار کشف حجاب و ...، شعر و فرهنگ جامعه را دگرگون کنند.

 

جلال محمدی صاحب دهها مجموعه شعر، نوآوری در شعر آیینی را از جمله ویژگی های شعر آیینی در دوره انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: پیوند شعر با تفکر و ذات عاشورا از دیگر شاخصه های شعر آیینی در دوران انقلاب است که در آن موضع شعرا برگرفته از مکتب عاشوراست.

وی، نگرش سطحی و کلیشه ای به موضوع، رعایت نکردن شان و شکوه ائمه(ع)، پرداختن به زیبایی جسمانی به صورت افراطی، استفاده از الفاظ به دور از شان ائمه(ع) و جدایی لحن حماسی از شعر آیینی را از آسیب های این نوع شعر برشمرد که باید شعرا به خصوص شعرای جوان به آن توجه کنند.

 

کارگاه شعر آیینی شعر بسیج به همت سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، ساعتی پیش در خانه فرهنگ تبریز برگزار و از برگزیدگان این کارگاه تجلیل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار