ایمن سازی بیش از 71 هزار کودک زیر پنج سال در بندرعباس در برابر فلج اطفال

رئیس مرکز بهداشت بندرعباس با اشاره به آغاز طرح خانه به خانه ایمن سازی فلج اطفال در این شهرستان از 25 دیماه، گفت: در این طرح بیش از 71 هزار کودک زیر پنج سال واکسینه می شوند.
کد خبر: ۸۸۰۳۸۴۹
|
۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایرنا دکترعبدالجبار ذاکری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ان با بیان اینکه این طرح در دو مرحله اجرا می شود، اظهار داشت: مرحله نخست این طرح 25 تا30 دی و مرحله دوم 30 بهمن تا چهارم اسفند امسال اجرا می شود.
وی با اشاره به مشارکت 700 نیروی بهداشتی درمانی در اجرای این طرح ، خاطرنشان کرد: هدف از واکسیناسیون، ریشه کنی فلج اطفال یا بیماری پولیو است که به صورت خانه به خانه در شهرستان بندرعباس برگزار می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده اما به دلیل همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که موارد فلج اطفال در آنها وجود دارد و با توجه به تردد مهاجران خارجی و کارگران فصلی این کشورها به ایران، طرح واکسیناسیون فلج اطفال با جدیت در کشور اجرا می شود.
ذاکری بیان داشت: اجرای این طرح در اقصی نقاط هرمزگان که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای مذکور در فصول مختلف سال به ویژه نیمه دوم سال می باشد، از اهمیت برخوردار بوده و لازم است که شهروندان همکاری خوبی با ماموران اجرای آن داشته باشند.
وی از خانواده هایی که به هنگام مراجعه ماموران بهداشتی در منزل حضور نداشتند، خواست به همراه کودکان زیر پنج سال خود، به مراکز بهداشتی منطقه سکونت مراجعه کنند.
سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس را ریشه کن نمایند.
این مصوبه موجب شد در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.
در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال 2013 افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.
از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی تکمیلی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان – زابل – جیرفت – کرمان – هرمزگان –خراسان جنوبی می باشد در دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته در دی و بهمن ماه هر ساله اجرا می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار