استاد غلامعلی طاهری از آنجا که سال های زیادی تصاویر شهدا را برای خانواده هایشان کار می کرد و برخی از اقلیت های مذهبی نیز در این بین جا داشتند، تاثیر بسیار زیادی در ثبت چهره های فروزان دفاع مقدس داشت .
کد خبر: ۸۸۰۳۹۵۱
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، استاد غلامعلی طاهری از آنجا که سال های زیادی تصاویر شهدا را برای خانواده هایشان کار می کرد و برخی از اقلیت های مذهبی نیز در این بین جا داشتند، تاثیر بسیار زیادی در ثبت چهره های فروزان دفاع مقدس داشت .اما در سالهای بعد از دفاع مقدس کمتر شاهد توجه هنرمندان عرصه تجسمی به شهدای ارمنی و مسیحی بودیم.
 از این رو غلامعلی طاهری برای یک اثر ماندگار و فاخر درباره شهدای ارمنی و مسیحی مطالعاتی را آغاز کرد، شهدایی که دوشادوش رزمندگان اسلام حماسه آفریدند و در ۸ سال دفاع مقدس با تمام وجود از مرز وبوم شان دفاع کردند و در این مسیر به درجه رفیع شهادت نائل آمند.
دکتر طاهری در نهایت با یافتن کتابی درباره شهدای ارامنه با عنوان "کردار اهل صومعه" در صدد برآمد تا تابلویی با همین عنوان برای ثبت تصویری ماندگاراز یکی از شهدای ارمنی به نام آلبرت الله دادیان نقاشی کند.
در واقع در تابلوی این هنرمند روایتی از حضور این رزمنده از زمان اعزام از کلیسا تا جبهه های حق علیه باطل و تا لحظه شهادت به تصویر کشیده شده است. عناصر تابلو در چهار فضای متفاوت با هم ترکیب شده اند .در مهم ترین بخش این اثر شاهد شهادت این فرزند برومند ایران زمین در آغوش یکی از رزمندگان بسیجی هستیم و در بالای پیکر شهید شاهد حضور فرشته و حضرت مسیح (ع) هستیم.درواقع لحظه شهادت لحظه دیدار با مسیح است که به پیشواز این رزمنده جان برکف آمده است.این اشاره به شکلی حسی و لطیف در آسمان تجلی پیدا کرده است، در بخشی دیگر از تابلو شاهد صحنه ای از حمله رزمندگان اسلام هستیم ، رزمنده ای هم که از سمت کلیسا در حال حرکت به جلو است که چهره او نیز از تصویر شهیدی دیگر از ارامنه الهام گرفته شده است.
در بخشی دیگر از این تابلو استاد طاهری از اثر میکل آنژ که پیکر حضرت عیسی را بعد از شهادت در آغوش حضرت مریم نشان می دهد بهره گرفته است. در اینجا همه عناصر بصری در کنار هم راوی حکایتی از لحظه شهادت اند.
در ترکیب بندی اثر روابط خطوط به شکلی است که شاهد چهار خط افقی، دو خط عمودی و دو خط مورب هستیم که خطوط طلایی این تابلو را شامل می شود و فضای رنگی این تابلو ملهم از این حس و حال و سایه روشن های متنوع به تجلی حضور هر اتفاق کمک شایانی می کنند.
 اما درباره شهید «آلبرت الله دادیان» باید گفت او دومین فرزند «تادِئوس» و «هاسمیك» است که در بهار ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی اش را در مدارس ارامنه «آرارات» و «نائیری» گذراند.

بعد از اتمام تحصیلات راهنمایی در مجتمع تحصیلی «حضرت مریم مقدس» (انستیتو مریم)، به دنبال فراگیری حرفه فنی رفت. وی در عین حال عضو تیم فوتبال «آرارات» نیز بود. با هوش ذاتی فوق العاده ای كه داشت، در كوتاه ترین زمان ممكن به مكانیك ماهری تبدیل شد، به نحوی كه در تعمیرگاه شماره (۱) «ب.ام.و»، مشغول به كار گردید. پس از رسیدن به سن خدمت، بلافاصله خود را به مركز نظام وظیفه معرفی نموده و دوره آموزشی را در «عجب شیر» به پایان رساند. بعد از آن برای گذراندن دوره تكاوری به كرج منتقل گردید. لازم به ذكر است كه «اِدوین شامیریان»، دیگر شهید ارمنی نیز در طی دوره تكاوری با او همراه بود. در این مدت، به منظور دیدار از خانواده، دو نوبت به مرخصی آمد. پس از اتمام دوره، وی به جبهه «سومار» اعزام گردید. سرانجام بعد از شش ماه خدمت، تكاور «آلبرت الله دادیان» در اثر اصابت تركش توپ دشمن بعثی در منطقه جنگی «سومار» به شهادت رسید. یادش گرامی باد .
سایت هنر مقاومت از شما دعوت می کند بیننده جزییات مختلفی از تابلو که درباره آن بحث شد باشید.
 
ارسال نظرات