مدیر گروه سم شناسی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

برچیده شدن عرضه داروهای قاچاق با کنترل مسیر دارورسانی

مدیر گروه سم شناسی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه بازار ناصر خسرو عملا در چندسال اخیر دیگر مفهوم گذشته خود را از دست داده است، گفت: اگر مسیر دارو رسانی در کنترل باشد، بازارهای غیرمجاز، داروی قاچاق برچیده خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۰۴۱۵۳
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،بهرام دارایی، مدیر گروه سم شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دارو، یک کالای استراتژیک و اساسی است که حساسیت‌های بسیار زیادی روی آن متمرکز شده است؛ کسانی که در حوزه خدمات دارویی فعالیت می‌کنند علیرغم اینکه زیر سخت‌ترین بازرسی‌ها و نظارت‌ها قرار دارند و همچنین آزادی عمل و قدرت اقتصادی چندانی ندارند، با این حال، همه سختی‌ها را با جان و دل قبول کرده و ارائه خدمات خود را به مردم متوقف نمی‌کنند.

مدیر گروه سم شناسی دانشگاه تربیت مدرس، افزود: بنابراین باوجود اینکه مردم هر روز با دارو سروکار ندارند اما دارو یکی از معدود حوزه‌هایی است که بیشترین نظارتها و کنترلها بر روی آن قرار گرفته لذا افراد تحصیلکرده‌ای که از نظر اقتصادی قدرت زیادی هم ندارند به این حوزه ورود پیدا می‌کنند؛ با این حال دارو یکی از کالاهای استراتژیک کشور است که باید حتما از سوی نظام و حکومت، مورد کنترل قرار بگیرد و رها نشود.

وی با تصریح اینکه بسیج داروسازی، حامی سیاستهای کلان کشور در عرصه‌های مختلف مربوط به دارو است، گفت: بسیج می‌تواند نقش تنظیم کننده خوبی داشته باشد و به عنوان یک مشاوره بدون چشمداشت و بیطرف عمل کرده و برای اصلاح مسیر و کمک به بهبود وضعیت دارو، اطلاعات خود را در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد   .

دارایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش غیرمجاز دارو در بازار ناصرخسرو، گفت: بازار ناصر خسرو همانند یک مثل بوده و عملا در چندسال اخیر دیگر مفهوم گذشته خود را از دست داده است، بارها تجربه کرده‌ایم و با تمام امکاناتی که داشته‌ایم و با همکاری همه دستگاههای اجرایی دخیل، برای برچیدن و ریشه کن کردن فروش غیرمجاز دارو در بازار ناصرخسرو و امثال آن، اقداماتی انجام داده‌ایم؛ عملا اینگونه بازارهای غیرمجاز، داروی قاچاق و عرضه خارج از سیستم چرخه تامین، برچیده نخواهد شد تا وقتی که مسیر دارورسانی، تولید، عرضه و تقاضا منطقی و در کنترل باشد.

این عضو بسیج داروسازی کشور تاکید کرد: سیستم خدمات دارویی در کشور ما به سمت به حداقل رساندن مراجعات به بازار ناصرخسرو و تامین نیازها از طریق خدمات دارویی خارج از سیستم، رفته و همچنان این راه را ادامه می‌دهد و آن چیزی که الان در بازارهای غیرمجاز وجود دارد، داروهای رسمی نیست، داروهای خاصی برای موارد مصرفی خاص است.

وی در پایان متذکر شد: اما واقعیت اینست که طی 30 سال گذشته، ناصرخسرو اُبهت خود را از دست داده و مانند قبل نیست که کسی به داروخانه مراجعه ‌کند و نتواند داروی خود را بیابد و مجبور شود به بازارهای غیرمجاز مراجعه کند.


ارسال نظرات