مدير جهادکشاورزي شهرستان:

خودکفایی اردکان در تولید گندم/ بحران آب و تغییر کاربری زمین‌؛ کشاورزی اردکان را تهدید می کند

کد خبر: ۸۸۰۴۵۰۵
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷

رئیس اداره جهاد کشاورزی اردکان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان، گفت: در سال جاری توانستیم بدون افزایش سطح زیر کشت گندم و حتی با سطحی کمتر از سال گذشته، در این محصول استراتژیک به خود کفایی برسیم.

مهندس علیرضا احمدی افزود: شهرستان اردکان از نظر شرایط آبی در وضعیت نامناسبی قرار دارد اما با وجود این شرایط، کشاورزی اردکان جزو شاخص های کشاورزی کشور به شما می رود.

وی با اشاره به تولید بالای رناس اظهار داشت: همان طور که شهرستان اردکان قطب فرآورده های کنجدی کشور به شمار می رود، در تولید محصولات کم آب خواهی چون رناس نیز این روند در حال طی شدن است. در دامپروری و صنایع کنجدی به دنبال ارزش افزوده هستیم و هدف این است که با کمترین آب بیشترین محصول را تولید کنیم.

احمدی، تأکید کرد: وضعیت کنونی اردکان در مقایسه با شهرهای اطراف وضعیتی نامناسب است چرا که علاوه بر بحران کم آبی، با بحران آب شور هم مواجه‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به میزان بالای سطح کشت پسته در اردکان گفت: زراعت اردکان به سمت کاشت پسته پیش می رود چرا که این درخت در مقابل کم آبی و شوری آب مقاوم است. اردکان در تولید پسته موفق به تولید 11 هزار تن پسته شده که حدود 220 میلیارد تومان برای کشاورزان شهرستان سودآوری داشته است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اردکان، یادآور شد: امسال به جای توجه به میزان سطح زیر کشت، میزان مصرف آب را شاخص قرار داده ایم.

این مقام مسئول اذعان کرد: کشاورزان اردکانی موفق به برداشت 14هزار تن گندم و جو در 3500 هکتار و برداشت 9 هزار تن انار در 800 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شهرستان شده اند که امار قابل توجهی است، اما بیشترین برداشت مختص به پسته است که باغ داران موفق به برداشت 11 هزار تن پسته از 7500 هکتار شده اند.

وی در خصوص میزان کاشت گیاه رناس در اردکان نیز گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در کاشت رناس وجود دارد، برداشت این محصول به حداقل رسیده است و مهمترین مشکل در کاشت این محصول مکانیزه نبودن آن است که نیروی انسانی زیادی می طلبد و همین موضوع سبب کاهش سود کشاورزان می شود.

علیرضا احمدی افزود: مشکل اساسی ما کمبود آب و شور بودن آن است و امیدواریم که با بارش های مناسب و کاهش برداشت آب از منابع آب زیرزمینی این مشکل رفع شود. تهديد فعلي اردکان، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است که باید تدبیری اندیشیده شود تا این مشکل حل شود.

رئیس اداره جهادکشاورزی در پایان وضعیت دامپروری اردکان را مطلوب ارزیابی کرده و تأکید کرد: در اردکان دامپروری های بزرگی چون میلشبار احداث شده است و وجود 7500 نفر شتر، 700 هزار رأس دام سبک، 14000 رأس گاو و گوساله در اردکان نشان از وضعیت مطلوب و رو به رشد دامپروری در اردکان دارد.

ارسال نظرات