در حال حاضر گاز یک‌هزار خانوار در استان خوزستان با CNG تأمین می‌شود و گازرسانی به دو نقطه از استان مازندران با سوخت CNG در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۸۰۴۶۶۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  گازرسانی به برخی استانهای کشور به‌خصوص استانهای شمالی و شمال غرب ایران در فصول سرما که مصرف گاز در استانهای مرکزی با افزایش همراه باشد، با افت فشار مواجه می‌شود که به‌منظور مدیریت فشار شبکه گاز در این استانها و جلوگیری از افت فشار، احداث تأسیسات تقویت فشار گاز در طول خطوط لوله سراسری انتقال گاز و همچنین احداث خطوط لوله فرعی منشعب شده از خطوط اصلی انتقال گاز در دستور شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

همچنین سالهاست برای تأمین مطلوب گاز استانهای شمالی ایران، در نبود تأسیسات مناسب انتقال گاز از جنوب کشور به شمال کشور، واردات گاز از کشور ترکمنستان صورت می‌گیرد. این واردات که در شروع سال 2017 میلادی به‌صورت ناگهانی از سوی این کشور قطع شد، اتخاذ تصمیماتی را در جهت جلوگیری از افت فشار شبکه گاز در استانهای شمالی در سطح وزارت نفت به‌دنبال داشت.

هفته گذشته دستوری از سوی معاون وزیر نفت مبنی بر قطع گاز تمامی ساختمان‌های اداری مجموعه وزارت نفت صادر شد، همچنین استانداری مازندران با همکاری شرکت گاز این استان، مجهز شدن تمامی واحدهای نانوایی به مخازن سوخت مایع و قطع گاز نانوایی‌ها در صورت نیاز را در دستور کار قرار دادند.

تمامی نیروگاههای کشور (به‌جز دو نیروگاه در جنوب ایران) مصرف روزانه سوخت خود را از مخازن سوخت مایع برداشت کرده و گاز آنها قطع شده است. همچنین گاز صنایع در بیشتر استانهای کشور از جمله استانهای مرکزی و شمالی قطع شده و صنایع کشور با سوخت گازوئیل و مازوت در مدار تولید هستند. وزارت نفت تمامی تمرکز خود را به‌روی تأمین گاز بخش خانگی معطوف کرده است.

کنار تمامی راهکارهای در نظر گرفته شده، گازرسانی با سوخت CNG نیز در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته است، بدین صورت که با انتقال کپسول‌های CNG به مناطقی که دچار افت فشار گاز یا قطعی گاز شده‌اند و همچنین مناطقی که هنوز از نعمت دسترسی به خط لوله سراسری گاز برخوردار نیستند، تزریق گاز به شبکه مصرف صورت می‌گیرد.

در حال حاضر گاز یک‌هزار خانوار در استان خوزستان با CNG تأمین می‌شود و گازرسانی به دو نقطه از استان مازندران با سوخت CNG در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته است، همچنین بخش‌هایی از استان اصفهان نیز کاندیدای گازرسانی با سوخت CNG هستند.

ارسال نظرات