بر اساس گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماهه نخست امسال تنها 112 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در یزد صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۸۰۴۶۷۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،تاسیس واحدهای صنعتی یکی از شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می‌شود زیرا با ایجاد واحدهای صنعتی جدید اشتغالزایی و ارزش‌افزوده افزایش می‌یابد. آمار صدور مجوزهای جدید صنعتی علاوه بر اینکه نشانه خوبی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بومی محسوب می‌شود سبب ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در آن منطقه است.

بر اساس گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماهه نخست امسال تنها 112 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در یزد صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد کاهش داشته است.

هر چند از نظر تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده استان با کاهش موجه بوده اما بر اساس اطلاعات پروانه بهره‌برداری، میزان سرمایه‌گذاری 32 درصد و میزان اشتغال‌زایی نیز 7.4 ‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

از 112 فقره پروانه بهره‌برداری صادره 91 فقره آن پروانه بهره‌برداری ایجادی و 21 فقره آن پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای می‌باشد.

بررسی آمارها حاکی از آن است که تعداد پروانه‌های ایجادی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 9.6 درصدی برخوردار بوده اما پروانه های ایجادی با کاهش 43.2 درصدی روبرو بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده، تعداد اشتغال ایجاد‌شده بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی توسعه‌ای 387 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 52.8 درصدی مواجه شده است.

بیشترین تعداد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در هشت ماهه ابتدای امسال مربوط به استان تهران با 349 فقره می‌باشد و استان یزد نیز در رتبه سیزدهم در این زمینه قرار دارد و استان ایلام نیز با 14 واحد به بهره‌برداری رسیده در رتبه آخر قرار دارد.

 در استان صنعتی یزد طی هشت ماهه ابتدای امسال، 1000 فقره جواز تاسیس  صادر گردیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 22 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، در جوازهای صادره مجموع سرمایه‌های پیش‌بینی شده 21470.4 میلیارد ریال و اشتغال پیش‌بینی شده 14406 نفر عنوان شده است که نسبت به مدت مشابه به ترتیب 0.9 و 2.9 درصد افزایش داشته است.

استان یزد در این مدت با هزار فقره و استان خراسان رضوی با 988 فقره جواز صادره رتبه‌های اول و دوم را از نظر بیشترین تعداد جواز صادره به خود اختصاص داده اند.

نکته جالب توجه آن که صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در شش ماهه نخست امسال همچون سال گذشته هیچ ضمانت‌نامه‌ای برای متقاضیان استان یزد صادر نکرده است در واقع استان یزد از مجموع 97 ضمانت نامه صادره در کل کشور هیچ سهمی نداشته است.

منبع: دانا
ارسال نظرات