مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:
کشت گیاهان دارویی و گونه اقتصادی جنگلکاری در این استان، منجر به اشتغالزایی و حفظ منابع و عرصه های طبیعی می شود.
کد خبر: ۸۸۰۵۱۲۸
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی منجر به اشتغالزایی می شود، گفت: با توجه به پتانسیل های موجود در سطح استان زنجان، می توانیم جنگل کاری مشارکتی را با تاکید بر گونه های اقتصادی و دارویی اجرا کنیم.

خلیل آقاجانلو افزود: با توجه به نقشه های بارشی که در سطح این استان داریم، برخی از مناطق از نظر میزان بارندگی در شرایطی است که امکان کشت گونه های گیاهی به شیوه دیم در این مناطق وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: به دنبال فعالیت جامع و مدون در خصوص کشت گونه های دیم هستیم که نخست با همکاری بهره برداران ساکن در آن مکان، شناسایی و بر اساس پتانسیل های موجود در آن تاکید بر گونه های بومی و اقتصادی جنگلکاری است.

آقاجانلو این گونه های بومی و اقتصادی را زالزالک، بادام، سرو خمره و نقره ای و گیاهی را گل محمدی و آویشن اعلام کرد و افزود: آویش گیاه دارویی مرتعی است که به نوعی می تواند در ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی برای بهره برداران مثمر ثمر باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت آبی که در استان زنجان داریم، می توانیم از این گونه ها که ارزش افزوده بیشتری برای ساکنان عرصه ها دارند استفاده کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باید گیاهان دارویی که با مشارکت این اداره کل و ساکنان عرصه ها کاشته می شود، دارای ارزش افزوده برای بهره بردار باشد و استفاده درست از زمین ها، حفظ و آب و خاک می تواند موجب تحول اساسی در این استان شود.

آقاجانلو افزود: برای کشت گل محمدی و آویشن در گروه گیاهان دارویی برنامه ریزی شده که در حال حاضر 30 هزار قلمه از این گل به مساحت هفت هکتار کاشته شده است.

وی تاکید کرد: درصدد ارتقای 30 هزار به 60 هزار قلمه هستیم، تا فروردین سال آینده بین علاقمندان برای کاشت گل محمدی توزیع شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تامین زمین، نهال و آموزش نحوه کشت از سوی این اداره کل به صورت رایگان انجام می شود.

آقاجانلو اظهارکرد: هم اکنون برای تولید نشاء آویشن در حال برنامه ریزی هستیم و این گونه در عرصه های طبیعی نیز وجود دارد که می توانیم آنها را حفظ کنیم و بهره برداران برداشت و استفاده اقتصادی از آن داشته باشند.

کل زمین های مرتعی، کشاورزی و زراعی استان زنجان 2 میلیون و 200 هزار هکتار محسوب می شود که از این مقدار یک میلیون و 200 هزار هکتار شامل مراتع و جنگل‌هاست.

ارسال نظرات