تعداد ۴ طرح و اقدام ابتکاری برتر پایگاه های مقاومت سطح استان کرمانشاه که در جشنواره طرح ها و اقدامات ابتکاری سپاه نبی اکرم(ص) بعنوان طرح برتر مورد تقدیر قرار گرفت.
کد خبر: ۸۸۰۵۲۰۰
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، به همت معاونت بسیج مساجد و محلات سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه از تعداد ۴ طرح  و اقدام ابتکاری پایگاه های مقاومت این استان که مختصری از نحوه عملکرد آنها به شرح ذیل آمده، توسط این معاونت تقدیر به عمل آمد.

شرح عملکرد:

ناحیه هرسین-حوزه امام علی(ع)-پایگاه آیت الله شهید مدنی عنوان طرح :

رابطین کوچه ها براساس این طرح در هرکوچه محله سراب (۶۸کوچه) یک نفر از معتمدان کوچه که دارای شرایط نفوذ بیشتر در بین مردم همان کوچه بوده به عنوان رابط در نظر گرفته شد وپس از دعوت به جلسه وهمفکری به عنوان نماینده پایگاه در کوچه انتخاب شد .

نماینده کوچه ضمن بررسی آخرین شرایط از نظر سیاسی ،فرهنگی،اجتماعی واقتصادی ،مشکلات ونیازمندی ها را در جلساتی که به صورت ماهیانه برگزار می شود به پایگاه انعکاس داده وپایگاه نیز بر اساس توان وقوانین موجود به حل مساله اقدام می نماید .

در مواردی که حل مساله خارج از توان پایگاه باشد به صورت هماهنگی با حوزه مقاومت  و در صورت لزوم با ناحیه به حل آن اقدام می شود . نماینده کوچه همچنین وظیفه دعوت از اهالی کوچه خود را در مراسم های مذهبی و ملی که به همت مسجد و پایگاه برگزار می شود برعهده دارد .این امر باعث شده که مراسم برگزار شده پس از این طرح با استقبال گسترده مردم برگزار شود .

از سوی دیگر وظیفه جذب اهالی نیز بر عهده نماینده کوچه است . وی با بررسی کوچه و هماهنگی با سرگروه های صالحین پایگاه اقدام به دعوت از جوانان و نوجوانان و سایر رده های سنی دیگر برای جذب در بسیج محل می نماید و با این اقدام به بالارفتن مخاطبان مستقیم بسیج در محل و رسیدن به چشم انداز و افق ترسیمی پایگاه الگو کمک می نماید .

مباحث امنیتی و انعکاس اخبار و رویدادها نیز که مهمترین مساله آن به موقع بودن و انعکاس در سریع ترین زمان است با این ایده به تحقق رسیده به صورتی که هر گونه اخبار و وقایع که در محل اتفاق بیفتد در کمترین زمان ممکن به فرمانده پایگاه منعکس شده تا وی نیز ضمن  هماهنگی با حوزه به مناسبترین عکس العمل اقدام نمایند.

 ناحیه قصرشیرین-حوزه حضرت نبی اکرم(ص)-پایگاه سید شهدا

عنوان طرح :کتاب پرسمان صالحین۱

در این طرح برادر بسیجی ،احسان عبدالملکی با تلاش چشمگیر و قابل ملاحظه ای  کتابی را تحت عنوان پرسمان صالحین تالیف نموده است، که در راستای تهیه و تألیف این کتاب متحمل زحمات زیادی از جمله پیگیری و مکاتبات پیاپی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان برای مجوز چاپ شده است.

کتاب مذکور برای بالا بردن مهارتهای تربیتی،معرفتی و بصیرتی مربیان و سرگروه ها و رفع برخی از ابهامات و شبهاتی است که به واسطه بعضی  از متربیان مطرح و طراحی شده است . در این کتاب سعی شده است تا با پاسخگویی به سؤالات و شبهات متربیان بصورت خلاصه و مفید در چند کلمه و یا یک یا چند جمله از توضیحات اضافی و طولانی پرهیز شود، لذا با گردآوری مطالب و سؤالات سنجیده در جهت ارتقاء سطوح علمی مربیان و سرگروه ها تلاش وافری صورت گرفته و با این کار به تغذیه و خوراک علمی آنها بیش از پیش توجه ویژه ای شده است.  

ناحیه گیلانغرب-حوزه شهید چمران-پایگاه روح الله

عنوان طرح : نحوه جذب جوانان محله توسط سرگروه صالحین

از طریق فعالیتهای ورزشی در این طرح برادر بسیجی "نیما حسینی" به عنوان سرگروه صالحین در بسیج و مربی ورزشی (بسکتبال)، باتلاش و ایده خاص خود و از طریق باشگاه ورزشی بسکتبال موفق به جذب تعداد زیادی از جوانان محله شده است.

باتوجه به علاقه و انگیزه وی نسبت به بسیج ایشان به صورت خودجوش، در راستای این طرح اقدامات شاخصی از جمله تعامل و هماهنگی با فرمانده پایگاه روح الله، حوزه شهیدچمران و فرمانده سپاه ناحیه گیلانغرب-ارتباط و دیدار چهره به چهره با جوانان و دعوت از آنها برای عضویت در بسیج محلات و شرکت در مراسم -ایجاد انگیزه و علاقه در شاگردان خود با تدارک مسابقات ورزشی،اردوهای تفریحی با اعزام به شهرستانهای همجوار و تهیه وسایل و تجهیزات  ورزشی در حد توان از طریق بسیج نموده است.

لازم به ذکر است که حسینی پس از جذب جوانان مذکور به شکل سازمان یافته در برنامه ها و فعالیتهای بسیج محلات از جمله فعالیتهای تربیتی حلقه های صالحین و... شرکت می نمایند. ایشان در طول سال ۹۴ تاکنون از تعداد ۱۲۰ نفر شاگردی که در اختیار داشته است موفق به جذب  ۴۷ نفر از آنها شده است، که با روندی که پیش میرود امید است تا در بازه زمانی مناسب مابقی افراد جذب شوند.

*ناحیه کنگاور - حوزه شهید رجایی - پایگاه شهید رجایی

عنوان طرح: طرح کمک به ترک اعتیاد افراد معتاد روستا

یکی از معضلات ترک اعتیاد افراد معتاد برگشت دوباره به مواد مخدر پس از ترک اعتیاد در کمپ ها ترک اعتیاد است. پایگاه شهید رجایی در شورای امر به معروف و نهی از منکر پایگاه با بررسی این معضل تصمیم به تهیه طرح کمک به ترک اعتیاد افراد معتاد روستا نموده است.

برای این مهم ابتدا با همکاری حوزه مقاومت و خیرین و معتمدین روستا مکان بلا استفاده اداری در روستا را برای نگهداری و پیگیری روند ترک اعتیاد معتادین آماده نموده بدنبال آن با شناسایی افرادی که قبلا معتاد بوده و در حال حاضر از بند اعتیاد رهایی یافته اند و جلب همکاری و درخواست  آنان ، هزینه های آن از طریق افراد خیر روستا و کسانی از اهل روستا که مسئولیتی در سایر نقاط کشور دارند تهیه نموده و حدود ۸۰ نفر از معتادین  را همکاری خانواده هایشان تحت مراحل ترک اعتیاد قرار داده است.

افراد معتاد داخل روستا و در کنار خانواده ها نگهداری شده و در طول روز چندین نوبی خانواده ها به آنها سر زده و حتی نهار ، شام و ... از سوی خانواده برایشان تامین می شده که هزینه مجموعه را کاهش داده است. و از طرفی از لحاظ روانی نیز خانواه فرزندانشان را حمایت می کرده اند. رفتار مسئولین کمپ تحت نظر بوده و از هر گونه برخورد غیر انسانی و غیر اسلامی با افراد ممانعت می شده است.

از سوی پایگاه برنامه های فرهنگی مثل سخنرانی، برگزاری مراسم دعا و جلسات مذهبی در قالب نشست های صمیمانه صالحین صورت می گرفته است که این برنامه ها برای ارتقاء اراده و بنیه اعتقادی افراد بسیار موثر بوده است. از جمله برنامه های دیگر پایگاه برای افراد یاد شده برنامه های ورزشی با استفاده از سوله صالحین حوزه مقاومت و برنامه کوهپیمایی در ارتفاعات اطراف روستاست.

برگزاری برنامه های اردویی محلی و شهرستانی برای افراد یکی دیگر از برنامه های پایگاه برای این افراد می باشد. پس از پاک شدن این افراد ارتباط پایگاه با آنان همچنان حفظ شده و برنامه های ورزشی و فرهنگی برای آنان ادامه یافته است و بحال خود رها نشده اند. اقدام پایگاه در سطح روستا با حمایت همه جانبه روستائیان و حتی اهالی که از روستا کوچ کرده اند روبرو شده و هر آنچه در توان داشته اند به برنامه پایگاه کمک کرده اند . و جایگاه پایگاه در سطح روستا ارتقاء چشکم گیری داشته است.

قریب به ۲۰ میلیون تومان به تجهیز و اماده سازی سوله صالحین حوزه کمک شده است. برخی از اهالی روستا که در سطح استان و ملی مسئولیت دارند از روند کار سرکشی نموده و حمایت خود را از طرح اعلام نموده و موجب دلگرمی دست اندر کاران شده اند. از تعداد ۸۰ نفر جامعه هدف طرح ۶۵ نفر از برگشت دوباره به مواد خود داری نموده اند که موفقیتی بالای ۸۰ درصد است که قابل ستایش است.  



ارسال نظرات