مدیرعامل شرکت دارویی شفا فارمد، با بیان پیشرفت‌های ایران در حوزه داروسازی، گفت: "مقابله با عفونت‌ها"، پاشنه آشیل هر کشوری است؛ ایران در تولید ماده اولیه بسیاری از داروها ازجمله تولید "پنی سیلین جی" برای تهیه آنتی بیوتیک‌ها موفق بوده و جزو ۶ کشور تولید کننده برتر دنیا است.
کد خبر: ۸۸۰۵۲۰۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، علی شریف اعلم، مدیرعامل شرکت گروه صنایع شفا فارمد، گفت: دارو نقطه آسیب پذیر هر کشوری است؛ باتوجه به پتانسیل‌هایی که در حوزه‌های مختلف در کشور ما وجود دارد، توانایی رسیدن به استقلال و خودکفایی کامل موجود است؛ براین اساس، ما در حوزه دارو، به دلیل حساسیتهای بیشتر و ازطرفی به خاطر اینکه دارو، یک صنعت استراتژیک در دنیا است خوشبختانه توانسته‌ایم قدمهای خیلی خوب و مثبتی را برداریم.

این عضو بسیج داروسازی کشور، افزود: در بحث دارو، مواد اولیه مهم‌ترین مساله است و خوشبختانه در ایران، مواد اولیه یکسری از دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود؛ در این حوزه آنچه که بسیار نمود پیدا کرده و طی دو سه سال اخیر، توانمندی آن به دست آمده، تولید ماده پایه آنتی بیوتیک‌ها است.

وی ادامه داد: ماده اولیه "پنی سیلین جی" پایه تولید ۵۲ نوع آنتی بیوتیک است و به ضرث قاطع می‌توان گفت؛ کشوری که بتواند "پنی سیلین جی" تولید کند، اصل کار برای مقابله با بسیاری از حملات میکروبی، ویروسی و عفونی را شروع کرده است زیرا بیماریهای عفونی و میکروبی، خیلی سریع شیوع پیدا می‌کند و بحث "مقابله با عفونت‌ها"، پاشنه آشیل هر کشوری است زیرا یک کلونی، جمعیتی زیادی از مردم را مبتلا می‌کند و باعث صدمه و ایجاد بحران در هر کشوری می‌شود.

شریف اعلم، با بیان اینکه در دنیا حداکثر ۶ کشور به تکنولوژی تولید ماده پنی سیلین جی دست پیدا کرده‌اند و ایران هم در این حوزه ورود کرده است، گفت: ما در سال ۹۲ توانسته‌ایم این صنعت را در ایران راه‌اندازی کنیم و در حدود دو سال اخیر، کاملا آن را بومی‌سازی کرده و دانش فنی را در دست گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت دارویی شفا فارمد، تصریح کرد: اکنون به راحتی پنی سیلین جی، طی چند فرآیند به آنتی بیوتیک‌های موجود، تبدیل می‌شود؛ در کشور ما، پُرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک، آموکسی سیلین است و درحال حاضر آموکسی سیلین مصرفی کشور را کاملا داخلی و از پایه پنی سیلین جی تولید شده در داخل، تهیه می‌شود.

وی متذکر شد: این صنعت به دلیل محدودیت‌های بی‌اندازه‌ و ازجمله محدودیت در قیمت گذاری، عدم تعیین قیمت دقیق که ناشی از نواسانات تورمی بوده و ممکن است صنعت دارو را به سمت ضرر ببرد، نیازمند حمایت و پشتیبانی بانک‌ها و نهادهای دولتی است؛ لذا قائده براین است که این مشکلات با تدابیر سازمان غذا و دارو و مدیران صنایع کشور، حل شود، گرچه تابه‌حال این مشکلات به مردم فشار نیاورده اما صنعت دارو، خود این مشکلات را در خودش جمع کرده است و بعضی اوقات در سخت‌ترین شرایط، صنعت داروسازی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده اما اجازه نداده در توزیع و دسترسی مردم به دارو، خللی ایجاد شود.

شریف اعلم، عنوان کرد: می‌توان با قاطعیت گفت با تولید "پنی سیلین جی"، قسمت اعظمی از توانمندی‌ تولید آنتی بیوتیک در داخل را کسب کرده‌ایم و با مشکلی مواجه نخواهیم شد منتهی اگر بخواهیم این توانمندی را درباره سایر داروها نیز داشته باشیم، شاید راه زیادی در پیش داریم تا دارو را از پایه در داخل کشور، تولید کنیم.

این عضو بسیج داروسازی گفت: یکی از پتانسیلهای قوی و اندوخته‌های خوبی که در دست داریم، افراد و نخبگان جامعه‌مان هستند؛ ما دانشمندانی داریم که در سطح دنیا به صورت جهانی مطرح هستند اما ابزار و سرمایه گذاری زیادی را نیاز دارد؛ کشف یک دارو، هزینه بسیار سنگینی دارد که شرکتهای بزرگ چندملیتی آن را تقبل می‌کنند بنابراین اگر در ایران بخواهیم به نقطه تولید برسیم، می‌بایستی این هزینه‌ها به نحوی پوشش داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که ما در صنعت، دانشمندی زیادی را بومی کرده‌ایم خیلی به خارج وابسته نیستیم و ۵۱ نوع مواد اولیه مصرفی را که از خارج وارد می‌شد، در داخل تولید کرده‌ایم و واردات ماده اولیه‌ای مانند پنی سیلین جی را به صفر رساندیم.

 

ارسال نظرات