تاریخ نگار کشورمان گفت: مبارزه با فساد و نجومی بگیران از کارهای بزرگ امیرکبیر در طول دوران خدمتش بود که بسیاری از مورخان درباره او کتاب های زیادی نوشتند.
کد خبر: ۸۸۰۵۲۴۹
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

مبارزه با فساد و نجومی بگیران از جمله اقدامات مهم امیرکبیر بود

خسرو معتضد تاریخ نگار کشورمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به مهم ترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی امیر کبیر اظهار داشت: امیر کبیر در طول دوران مسئولیت خود سفرهای متعددی به تفلیس، مسکو و سن پترزبورگ داشت و از جوانی جزء مستوفیان و منشیان دستگاه ولیعهدی بود.

وی افزود: امیر کبیر انسان بسیار متمدن و سیاست مداری بود، ایرانیان همیشه احساس می کردند که از نظر تمدن صنعتی و فرهنگی عقب هستند، ما از پیشرفت های صنعتی و ماشین های بخار بی خبر بودیم و سفرهای اروپایی امیرکبیر در دیدگاه او اثرات مثبتی گذاشت.

تاریخ نگار کشورمان بیان داشت: امیر کبیر در سال 1264 وقتی ناصرالدین شاه جانشین پدرش می شود امکان سفر شاه را به تهران فراهم می کند و در مدت 40 روز سفر او از تبریز به تهران تمام امور را به دست می گیرد؛ اقدامات فرهنگی فوق العاده ای هم انجام داد، امیر کبیر کسانی که از راه دلقکی و چاپلوسی در دربار کسب درآمد می کردند را از شاه دور کرد و او را در محیط درستی پرورش داد.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات امیرکبیر گفت: یکی از بزرگترین اقدامات او تاسیس مدرسه دارالفنون بود که رشته علوم جدید از جمله مهندسی، طب و نظام جدید را در ایران گشود. همچنین ایجاد ارتش، 40 قراول خانه در تهران، روزنامه وقایع اتفاقیه و مبارزه با فساد و نجومی بگیران از کارهای بزرگ امیرکبیر در طول دوران خدمتش بود که بسیاری از مورخان درباره او کتاب های زیادی نوشتند.

معتضد خاطر نشان کرد: امیر کبیر در تمام سه سال مسئولیت خود دست رد به سینه انگلیس و روسیه زد و همیشه با این دو کشور مبارزه می کرد؛ انگلستان به عنوان مبارزه با برده فروشی می خواست خلیج فارس خلیج انگلیسی باشد اما امیر کبیر جلوی آن را گرفت.

این تاریخ نگار با بیان اینکه امیر کبیر مظهر پاکدمنی و پاکدستی بود و هیچگاه از موقعیت خود سوء استفاده نکرد عنوان کرد: امیرکبیر سیستم اداری کشور را تغیییر داد و تا جایی که می توانست در راه عظمت ایران کوشید اما متاسفانه مردان بزرگ همیشه مورد آزار و اذیت و تهمت افراد سودجو و بدخواه قرار می گیرند.

ارسال نظرات