مدیردرمان تامین اجتماعی استان اردبیل:
مدیردرمان تامین اجتماعی استان اردبیل آخرین وضعیت مراکز درمانی شهرستانها و اقدامات آتی را تشریح و به چالش های این بخش پاسخ گفت.
کد خبر: ۸۸۰۵۲۹۰
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از آذرسلام، مهدی نیک سیرت مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل عملکرد- فعالیت و مشکلات این حوزه را تشریح کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل در بخش های متعددی مانند؛ دندانپزشکی بیمه شدگان، زنان و زایمان، تخصص های درمانی، ایجاد مراکز، درمانگاه، پلی کلینیک و بیمارستان های این بخش در سطح استان و همچنین کمبود و نبود پزشکان متخصص در برخی از درمانگاه های شهرستان ها و برنامه های آتی این مدیریت ضمن ارائه گزارش به کمبود ها و مشکلات پاسخ گفته که در اختیار کاربران آذرسلام در استان اردیبل قرار می گیرد.

*42میلیون نفر در کشور و 575 هزار نفر در استان اردبیل دفترچه خدمات تامین اجتماعی دارند

مهدی نیک سیرت در آغاز باب گفتگو را با آمار، هزینه های سنگین و تجهیزات مدرن خریداری شده شروع کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی بوده و حدود 42 میلیون نفر از جمعیت کشور و به عبارتی بیش از نیمی از جمعیت کشور ( 51.8 درصد ) را تحت پوشش خود قرار داده است و به همین تعداد جلد دفترچه درمانی صادر شده که از طریق درمان مستقیم و غیر مستقیم از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی برخوردار هستند.

از آنجا که خدمات دهی به بیمه شدگان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم بوده، در نوع مستقیم؛ مراکز تامین اجتماعی استان از جمله دو بیمارستان و 3 درمانگاه و پلی کلینیک میرزا حسینی اردبیل به بیمه شدگان خدمات می دهد و در شیوه غیر مستقیم؛ دفتر اسناد پزشکی استان با کلیه پزشکان، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و سایر مراکز دولتی و خصوصی عقد قرارداد داشته و به بیمه شدگان خدمات درمانی مورد نیاز را ارائه می کند.

در استان ما 575 هزار نفر دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارند که 47 درصد جمعیت استان را شامل می شود. این رقم از متوسط کشوری پایین بوده و دلیل آن صنعتی نبودن استان، وضعیت بیکاری و در نهایت نبود شغل و پرداخت بیمه است که این آمار و تعداد بیمه شدگان سایر استانهای توسعه یافته نسبت به اردبیل بالاست. با این اوصاف آیتم هایی تعریف شده که خدمات بر اساس آن توزیع و مدیریت می شود؛ به عنوان مثال وقتی تعداد بیمه شدگان به 20هزار نفر رسید یک درمانگاه عمومی باید ایجاد شود و وقتی به رقم 40 هزار نفر رسید درمانگاه تخصصی و در رقم جمعیت بیمه شدگان80هزار نفری پلی کلینیک احداث می شود.

*تصویب و وعده پرداخت 120 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در برنامه ششم توسعه، خدمات به مردم را متحول خواهد ساخت

سازمان تامین اجتماعی متکفل معیشت و درمان بیش از نیمی از جمعیت کشور است و با توجه به اینکه بدهی دولت به این سازمان قریب به 120 هزار میلیارد تومان است تأدیه بدهی دولت به سازمان ضرورت دارد.

خوشبختانه در برنامه ششم توسعه 5 ساله در بند 13 آن به این مورد پرداخته و آورده که دولت در طول سنوات برنامه ششم از حداقل 10 درصد شروع کرده و تا پایان آن تمام بدهی ها را پرداخت کند.

بنابراین انتظار اقشار تحت پوشش و مسئولین سازمان تامین اجتماعی از نمایندگان محترم استان این است در این زمینه با حمایت از این بند برنامه ششم توسعه در وصول مطالبات ، سازمان را یاری کنند.

سازمان تامین اجتماعی در سه حوره درمانی ، بیمه و اقتصادی فعالیت می کند.

*درمانگاه گرمی را داوطلبانه و بدون داشتن شرایط ایده آل افتتاح کردیم

ایجاد درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمی مصوبه هیات دولت قبلی در سفر استانی سال 85بود ولی به دلایلی به خصوص تعدادبیمه شدگان محقق نشده بود، خوشبختانه در دهه مبارکه فجر سال 1393 علیرغم نداشتن نیرو و اعتبار، درمانگاه را افتتاح کردیم که امروز با اضافه شدن واحد دندانپزشکی و مامایی و آزمایشگاه با ظرفیت کامل به بیمه شدگان شهرستان گرمی ارائه خدمت می شود.

*زمینی برای تملک درمانگاه تامین اجتماعی نمین به ما داده نشده است/احداث درمانگاه در نیر منوط به رسیدن حد نصاب جمعیت 20هزار نفری است

درباره درمانگاه نمین قرار بر این بود مسئولان این شهرستان زمین مورد نیلز را به صورت رایگان در اختیار سازمان قرار دهند تا درمانگاه احداث شود اما متاسفانه واگذاری زمین مذکور محقق نشد و ما در حال حاضر در مرحله تملک زمین مورد نیاز برای احداث درمانگاه هستیم که در مراحل نهایی بوده و پس از تحویل قطعی زمین؛ مراحل احداث درمانگاه نمین آغاز خواهد شد.

در شهرستان نیر به دلیل اینکه تعداد بیمه شدگان به 20 هزار نفر نرسیده به همین دلیل امکان احداث درمانگاه تامین اجتماعی وجود ندارد.

*برای تجهیز درمانگاه های خلخال و مشگین شهر سال گذشته دستگاه اتوآنالایزرBT1500 برای آزمایشات اتوماتیک خریداری شده است که دستگاه بسیار با کیفیتی است

*احداث درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بیله سوار در اولویت بوده و نامه نگاری ها انجام شده است

مهدی نیک سیرت مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل در ادامه به اولویت های سازمان در استان پرداخت و ادامه داد: اکنون اولویت با ایجاد درمانگاه در شهرستان بیله سوار بوده و اگر جمعیت 18 هزار نفری بیمه شدگان این شهرستان به 20هزارنفر برسد امکان احداث درمانگاه فراهم خواهد شد.

بیمارستان سبلان به امکانات مدرن و به روز مجهز شده است؛ یک دستگاه سی تی اسکن اسپیرال فیلیپس با بهترین وضوح عکس برداری و به مبلغ حدوداً 2.5 میلیارد تومان خریداری شده و خدمات ارائه می کند.

*بیمارستان ارس پارس آباد نسخه عینی بیمارستان سبلان اردبیل خواهد بود

بیمارستان ارس پارس اباد برای جمعیت بیمه شده حدود 80هزارنفری ارائه خدمت می کند و برای ارتقاء هتلینگ آن یک میلیارد و یکصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بنای ما این بوده که بیمارستان ارس پارس آباد عین بیمارستان سبلان اردبیل ارتقا یافته و ارائه خدمات کند.

در سال 1394برای ارتقاء هتلینگ بیمارستان سبلان اعتباری معادل 23 میلیارد ریال هزینه شد و به اسباب رضایتمندی بیماران بستری را فراهم آورده است.

*طرح تحول سلامت اختصاص و تامین پزشک برای مراکز و درمانگاههای تامین اجتماعی را به شدت محدود کرد/دانشگاه علوم پزشکی یاری کند

بعد از اجرای طرح تحول سلامت فعالیت پزشکان تمام وقت دانشگاه در مراکز غیر دانشگاه محدود شد و یکی از راههای مساعدت دانشگاه به مراکز درمانی تامین اجتماعی اختصاص پزشکان متخصص ضریب Kاست که در این زمینه انتظار حمایت و مساعدت ویژه دانشگاه علوم پزشکی را به خصوص در شهرستان های خلخال و پارس آباد داریم.

*زایمان رایگان برا ی تحت پوشش ها انجام می شود/سایر بیمه ها باید مابه التفاوت تعرفه را بپردازند/برخی پزشکان اقدام به هدایت بیمار به مراکز خصوصی می کنند

در باره زایمان مادران باردار؛ برای بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی رایگان بوده و هزینه ای از آنها دریافت نمی شود ولی در خصوص سایربیمه ها براساس مصوبه هیات محترم دولت تعرفه عمومی غیر دولتی محاسبه و ما به التفاوت دریافت می شود.

اعمال تعرفه عمومی غیر دولتی و دریافت مابه التفاوت تعرفه دولتی و عمومی غیر دولتی از بیماران سایر بیمه ها موجب کاهش 85درصدی بیماران غیر تامین اجتماعی شده است که برای حل این مشکل با تمامی بیمه های تکمیلی قرار داد همکاری بسته ایم.

با توجه به اینکه در بیمارستانهای خصوصی،هرK جراحی 38هزار تومان بوده و در تامین اجتماعی با وجود تعرفه عمومی غیر دولتی 20هزار تومان است لذا تمایل برخی از پزشکان برای انجام جراحی در مراکز خصوصی بالاتر است.

*افتخار دیگر بیمارستان سبلان حفظ عدد صفر در مرگ و میر مادر و نوزادان به مدت بیش از دو سال است/دانشگاه علوم پزشکی بیمه شدگان تامین اجتماعی را به سبلان هدایت کند

بلوک زایمان بیمارستان تامین اجتماعی سبلان مدرن و مجهز بوده و پزشک متخصص بیهوشی مقیم در سبلان حاضر است.درباره عملکرد این بیمارستان همین بس که بالای دو سال است مرگ نوزاد و مادر اتفاق نیفتاده است (این موضوع اهمیت و حساسیت کشوری و جهانی دارد.)

با توجه به کاهش مراجعات زایمان غیر تامین اجتماعی از مراکز دانشگاهی درخواست داریم بیمه شدگان تامین اجتماعی را به بلوک زایمان بیمارستان سبلان اردبیل و ارس پارس آباد ارجاع دهند تا از خدمات مناسب و رایگان این مراکز برخوردار شوند. همچنین برای ترویج زایمان طبیعی ، ترویج زایمان بدون درد را در دستور کار داریم.

*آموزش ایام و دوران بارداری رایگان در بیمارستان سبلان/اجازه حضور پزشک تحت نظر هر مادر باردار در حین زایمان/هزینه دندانپزشکی بالا و خدمات ما محدود شده است

این مطلب نیز مهم است که بیمه شدگان تامین اجتماعی اطلاع داشته باشند که در بیمارستان سبلان اردبیل برای مادران باردار کلاس های آموزشی ایام بارداری و زایمان راحت دایر شده که رایگان است علاوه بر این به مادران باردار اجازه داده می شود مامای تحت نظارتش را هنگام زایمان نیز بر بالین داشته باشند و این روحیه دهی خوبی برای مادران است.

نیک سیرت با اذعان به وجود برخی مشکلات در حوزه خدمات دندانپزشکی بیمه شده ها ادامه داد: هزینه دندان پزشکی بالاست و مردم تحت پوشش تمام خدمات دندانپزشکی نیستند و خدمات ما نیز محددود است.

*شروع بکار دندانپزشک در گرمی و پارس آباد از دی ماه

مشکل بزرگی در بخش خدمات دهی دندانپزشکی داشتیم، در خلخال پزشک طرف قرار داد قطع همکاری کرد، در مشگین شهر و پارس آباد دندانپزشک نداشتیم ولی اکنون در هر دو بیمارستان سبلان و درمانگاه میرزا حسینی 2 دندانپزشک داریم در مشگین شهر و خلخال، دو دندان پزشک در گرمی یک نفر دندانپزشک و در پارس آباد یک نفر دندانپزشک از دی ماه سالجاری شروع بکارخواهند کرد.

برای همکاری دندانپزشک متخصص از سازمان درخواست مجوز کرده ایم و به محض ابلاغ شروع بکار خواهد کرد.

*پلی کلینیک دندانپزشکی مجهز و مجزا برای تحت پوشش ها باید ایجاد شود/شروع بکار فضای جدید بیمارستان سبلان از سال آتی

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اردبیل علاقمند است یک کلینیک مجزا با چندین یونیت صرفا به دندانپزشکی اختصاص دهد تا این خدمات به صورت متمرکز در یکجا ارائه شود اما نیاز به فضای مناسب دارد و در کناراین موضوع اولویت های دیگری نظیر ایجاد درمانگاه شماره 2اردبیل، بهسازی مراکز و بیمارستان ها و توسعه فضای درمانی نیز وجود دارد، برای حل کمبود فضای فیزیکی درمانگاه های بیمارستان سبلان عملیات احداث درمانگاه عمومی و تخصصی 1200 متری درمحوطه بیمارستان سبلان از سال آینده شروع خواهد شد.همچنین بیمارستان سبلان اردبیل از 144 تخت کنونی به 160 تخت فعال ارتقاء خواهد یافت که سبب بازنگری تشکیلات نیروی انسانی و افزایش کادر درمانی خواهد شد.

در حال حاضر روزانه 1500 مراجعه سرپایی به بیمارستان سبلان و حدود800 مراجعه به پلی کلینیک میرزا حسینی داریم که خدمات دریافت می کنند. فضای این مرکز به تناسب تعداد بیمه شده های سالهای گذشته احداث شده بود و فضای لازم برای تعداد بیمه شده های فعلی را ندارد و همانطور که بنر نصب شده است در سال جدید فضای این مرکز نیزبهسازی و توسعه خواهد یافت. در حال حاضردر پلی کلینیک میرزاحسینی اردبیل در رشته های تخصصی پوست، گوش حلق و بینی، زنان زایمان، داخلی،اطفال و نورولوژی ارائه خدمات صورت می گیرد.البته برای سهولت دسترسی بیمه شدگان، تلاشمان برای احداث و راه اندازی درمانگاه شماره 2تامین اجتماعی در نیمه دیگر شهر متمرکز شده است و امیدواریم با مساعدت سازمان مرکزی محقق شود.

*مراکز درمانی و بیمارستان های تامین اجتماعی بال دیگر عرصه سلامت و درمان است/چاره اندیشی و آسیب شناسی علت ترک پزشکان متخصص مناطق مرزی ضرورت دارد

درست است که وزارت بهداشت متولی اصلی درمان کشور است و در حوزه سلامت در مرحله اول این وزارت خانه باید به مردم پاسخگو باشد ولی انتظار حمایت از وزارت بهداشت به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را داریم تا بتوانیم به اقشارتحت پوشش تامین اجتماعی خدمات درمانی رایگان ارائه دهیم. شما حساب کنید اگر بیمارستان ارس در شهرستان پارس آباد وجود نداشت چه مشکلاتی گریبانگیر مردم شهرستان و مناطق همجوار و مرزنشینان می شد؟.

یکی از مشکلات اساسی شهرستان پارس آباد با جمعیت بالغ بر 150 هزار نفرو بیش از 230 کیلومتر فاصله با مرکز استان عدم وجود تخت NICU (ICU ویژه نوزدان )در این شهرستان است که امیدواریم با تلاش مسئولین دانشگاه علوم پزشکی به ویژه ریاست جدید دانشگاه مرتفع شود.

این که پزشکان متخصص در برخی از شهرها نمی مانند و اقدام به ترک منطقه می کنند باید آسیب شناسی و چاره اندیشی شود.

یکی از آسیب های طرح تحول نظام سلامت این بود که با راه اندازی کلینیک های ویژه دانشگاه در برخی از شهرستان های کم برخوردار، برخی از پزشکان غیر دانشگاهی به دلیل کاهش سطح در آمد اقدام به ترک منطقه کردند.

*حل نبود و کمبود پزشک در مشگین، پارس آباد و خلخال توجه و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد/توسعه فضای درمانی ارس پارس آباد در دستور کار

در مرکز استان مشکل چندانی در تامین پزشکان متخصص نداریم ولی در مشگین شهر، پارس آباد و خلخال مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی حل شود.

همچنین در بیمارستان ارس پارس آباد با کمبود شدید فضای فیزیکی مواجه هستیم که برای توسعه و ایجاد فضای درمانی جدید نیاز به الحاق ساختمان شعبه تامین اجتماعی داریم. در سال 1396و با احداث ساختمان جدید شعبه تامین اجتماعی پارس آباد و پس از الحاق ساختمان کنونی شعبه به بیمارستان، شاهد رفع این مشکلات و توسعه فضای فیزیکی خواهیم بود.

در مشگین شهر، متخصص اطفال و زنان از اردبیل تامین شده و دو روز در هفته حضور می یابند اما نیاز به پزشک و متخصص داخلی داریم.

*در شهرستان خلخال، متخصص متقاضی همکاری نداریم و امیدواریم با مساعدت ریاست دانشگاه از پزشکان متخصص شبکه بهداشت و درمان خلخال بتوانیم استفاده کنیم.

*ضرورت برگزاری جلسات دوره ای مسئولان شهرستان ها و متولیان درمان و سلامت

به نظر می رسد برای بررسی و اتخاذ راهکار مناسب حل مشکلات حوزه درمان و سلامت در سطح استان بهتراست جلسات دوره ایی با حضور مسئولین دانشگاه، درمان تامین اجتماعی، نظام پزشکی، فرمانداری و نماینده شهرستان مذکور در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

*حکم مجازات برهم زنندگان آرامش و امنیت بیمارستان فاطمی و سبلان اجرا شد/عقد تفاهم همکاری با ناجا مبنی بر استقرار دایمی پلیس

نیک سیرت در پاسخ به فرجام مختل کنندگان آرامش و سکوت بیمارستان سبلان و فاطمی اردبیل از صدور حکم دادگاه برای مجرمان خبرداد و افزود: به منظور افزایش امنیت بیماران و همکاران در دو بیمارستان سبلان اردبیل و ارس پارس آباد اقدام به انعقاد قرار داد همکاری با نیروی انتظامی شده و همچنین دوربین های حراستی نیز افزایش یافته اند.

ارسال نظرات