خبرهای داغ:
کارشناس دفتر روستایی استانداری خراسان جنوبی خبر داد

235 روستای مرزی در آستانه خطر خالی شدن از سکنه

235 روستای بالای 20 خانوار جمعیت شهرستانهای مرزی نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه در معرض خطر خالی شدن از سکنه قرار دارند.
کد خبر: ۸۸۰۵۳۴۰
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، اسماعیلی، کارشناس دفتر روستایی استانداری در نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری استان گفت: این شهرستانها 800 روستا دارند که از این تعداد 235 روستای بالای 20 خانوار آنها در معرض خطر خالی شدن از سکنه قرار دارند.

حجت الاسلام وحدانی نیا، معاون فرهنگی، پیشگیری و اجتماعی دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: مهاجرت های دسته جمعی و نامتعارف از روستاها به شهرها در استان در نتیجه خشکسالی های چندین ساله است که باید برای جلوگیری از روند افزایشی آن راهکارهایی برای ایجاد مشاغل جدید و جایگزین در روستاها ارائه داد.

مسئول اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان هم گفت: سرریز شدن جمعیت به روستاهای حاشیه شهر و تهدیدات خشکسالی در مناطق مرزی از مشکلات ما در حوزه بازآفرینی شهری است.

جلال زاده افزود:روستاهای حاشیه شهر یا باید به شهر الحاق شود یا خود به عنوان شهر اعلام شود که ما به دنبال اجرای طرح بازآفرینی شهری در روستاشهرها هستیم.

بررسی راهکارهای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و اشتغالزایی در روستاها، احصاء مناطق و روستاهای در خطر تخریب و مهاجرت های دسته جمعی و نامتعارف در استان و همچنین تعیین طرح های قابل اجرا در حوزه های حرفه آموزی، مدیریت منابع آب و خاک و توسعه گردشگری برای هر یک از مناطق در معرض مهاجرت، از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در این کارگروه بود.

احیای قنوات، ترویج صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی از جمله راهکارهایی بود که در خصوص اجرای آن در روستاها و مناطق مرزی استان، در این نشست بحث و تبادل نظر شد.

روستاهایی مانند روم قاین، خراشاد بیرجند، دهسلم نهبندان و اصفهک و کریت طبس از جمله روستاهای موفق در حوزه رونق صنایع دستی و گردشگری و درآمدزایی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه شهرهای استان هستند.

خراسان جنوبی هزار و 883 روستای دارای سکنه دارد که 906 روستا بیش از 20 خانوارجمعیت دارند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار