نخستین همایش کشوری نقش روحانیت در توسعه سلامت در شهرری برگزار شد

خبرگزاری بسیج: نخستین همایش نقش روحانیت در توسعه سلامت و گرامیداشت مرحوم آیت الهن سید رضا فیروزآبادی، با حضور وزیر بهداشت، خانواده آیت الهل فیروزآبادی و جمعی از مسئولان و خیرین در شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۵۲۸
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این همایش که در مسجد آیت الله فیروزآبادی شهرری برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌های مهّم روحانیت این است که آن‌ها برآمده از مردم و در متن مردم هستند؛ وی با اشاره به ویژگی های روحانیت اظهار داشت: روحانیت از متن مردم، مشابه مردم و غمخوار مردم هستند و به خاطر این ویژگی ها، مردم برای آن‌ها احترام ویژه ای قائل‌ هستند.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با گرامیداشت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، به آخرین دیدار خود، ساعاتی قبل از فوت وی اشاره کرد و افزود: ایشان دغدغه بیماران خاص را داشتند و هنگام خداحافظی بسیار تاکید کرد که به بیماران خاص رسیدگی شود و خوشحال بود که یکی از فرزندانش در زمینه کمک به بیماران خاص فعالیت می کند.

هاشمی افزود: روحانیت در طول تاریخ در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، خدمات عمومی و ... خدمات شایانی به کشور کرده اند و در زمینه سلامت نیز گام‌های بزرگی برداشته است که یکی از مهّم‌ترین آن‌ها ساخت بیمارستان آیت الله گلپایگانی و آیت‌اللّه حائری در قم و همچنین ساخت بیمارستان آیت الله فیروزآبادی در شهرری است.

  دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به نقش روحانیت در حوزه سلامت و ترغیب خیّرین به این موضوع خاطر نشان کرد: امروز روحانیت در نقاط مرزی بسیار نقش‌آفرینی می کنند و با جذب خیرین کمک‌های قابل توجهی برای مناطق محروم جمع می کنند. روحانیون همچنین با عزت نفسی که دارند مسئولان و دولت را برای حل مشکلات مردم تشویق می‌کنند، که این مهم بسیار دلگرم‌کننده است در حالی که خودشان در رفاه نیستند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از خیرین سلامت گفت: 1000 میلیارد تومان از سوی خیرین در بخش سلامت کمک شده که بسیار مهم است.

کسی که حاجت نیازمندان را برطرف کند گناهانش بخشوده  می شود

 

دکتر صلاح الدین دلشاد قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر اجرایی این همایش، نیز با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) خاطر نشان کرد: کسی که حاجت نیازمندان و بیماران را برطرف نماید گناهان او بخشوده و وارد بهشت می شود. پیامبران و ائمه معصومین در کنار آموزه های دینی با سیره عملی خود نحوه زندگی و رسیدگی به نیازمندان را به ما آموختند . در عصر حاضر جانشینان ائمه معصوم، یعنی مجتهدین با تقوا و مجاهد در خیلی جاها این سیرت را به ما نشان داده اند تا پیروان اهل بیت(ع) راه را گم نکنندو با تبعیت از آنان تدین و تعبد واقعی که همان رسیدگی به محرومان و دستگیری از نیازمندان است در همه کارهای خود جلوه دهند. 

وی افزود: با توجه به اینکه نقش روحانیت در توسعه خدمات درمانی بسیار چشمگیر است، بنابر این تصمیم گرفته شد توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران همایشی برگزار شود که هم موجب تجلیل روحانیت شده و هم الگویی برای مردم باشد تا از طریق هدایت روحانیت در این کارها شریک و سهیم باشند.

دکتر دلشاد، خاطر نشان کرد: دومین همایش نقش روحانیت در توسعه سلامت را اردیبهشت سال 96 در قم با عنوان نقش روحانیت در گسترش سلامت و بزرگداشت مرحوم آیت الله گلپایگانی برگزار خواهیم کرد.

 

آیت‌الله فیروزآبادی قرب خدا را در سلامتی و راحتی بندگان می جست

 

  سیدجواد حاجی میراسماعیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: مرحوم آیت‌الله سید رضا فیروزآبادی مؤسس بیمارستان فیروزآبادی از مصادیق بزرگ نقش روحانیت در تحول روح حاکم بر طرح تحول نظام سلامت است.

وی، اظهار داشت: موضوع سلامت یکی از موضوعات مهّم و مؤثر در بحث حقوق انسانی است که در دین مقدس اسلام بسیار بر آن تأکید و بر حفظ صیانت از آن به عنوان اوجب واجبات و تکالیف مردم و حاکمان بر شمرده می‌شود.

وی با اشاره به نقش روحانیت در حوزه سلامت افزود: در زمینه سلامت، روحانیت معزز و مراجع عالیقدر نه تنها از آمران به این امر مهّم بودند، بلکه خود همواره از عاملان پیشرو به انجام این معروف مهم نیز بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: یکی از نمونه‌های با ارزش اقدام روحانیت در عرصه سلامت، احداث بیمارستان در شهرهای مختلف کشور و حتی در خارج از کشور است، که با سعی، همّت و نظارت روحانیون و مراجع بزرگوار انجام شده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز برای گرامیداشت این سنت ارزشمند، بر آن شد تا سلسله همایش‌هایی را به منظور یادآوری و نقش روحانیت در توسعه سلامت برگزار کند، لزوم این موضوع وقتی دوچندان می شود که وزارت بهداشت در پی ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، به اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدام کرده است، طرحی هدف آن چیزی جز برخورداری ملت شریف ایران از نعمت بزرگ سلامتی توأم با زندگی عزتمندانه نیست.

وی تأکید کرد: در این راستا به جهت تجلیل از مقام شامخ روحانیت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین دوره از سلسله همایش‌های خود را با عنوان نقش روحانیت در توسعه سلامت، به بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سید رضا فیروزآبادی مؤسس بیمارستان فیروزآبادی در شهرری اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: مرحوم فیروزآبادی از سلاله سادات و عاشق حضرت حق بود که عمر پربار خود را به انجام کار خیر و اصلاح امور دین و دنیای مردم گذراند؛ وقتی به هیات این مرد الهی می نگرستی زهد، سادگی، بی پیرایگی و دوری از تفاخرات و تجملات دنیوی را می یافتی و چون به چشمانش خیره می شدی، از پس عینک قطورش ژرفای نگاهش را به معنای زندگی می دیدی قرب خدایش را در سلامتی و راحتی بندگان خدا از درد و ناملایمات روزگار می جست از این رو به تحول سلامت می اندیشید تا دیگر بیماری به خاطر فقر سلامتش را نبازد. بنابر این هم بیمارستان ساخت و هم مسجد تا جسم و جان مردم خسته را مرهم و ملجائی باشد.

 

صرف حقوق نمایندگی مجلس برای ساخت بیمارستان

سید جعفر، فرزند آیت الله سید رضا فیروز آبادی، نیز در این همایش به ذکر خاطراتی از پدر پرداخت و گفت: این خاطرات در کتابی با عنوان یادنامه آیت الله سیدرضا فیروزآبادی بنیانگذار بیمارستان فیروزآبادی، منتشر شده است. فرزند آیت الله سید رضا فیروز آبادی، اظهار داشت: پدرم از کودکی به کار خیر علاقه مند بود و در مورد توفیق ساخت مریضخانه نیز اتفاق جالبی نقل می کرد و می گفت: در سن 15 سالگی وارد مدرسه آصفیه و مشغول فراگیری علوم مذهبی شدم در فصل زمستان از کوچه ای عبور می کردم که فرد بیمار و رنجوری را دیدم و به او کمک کردم تا سلامتی خود را بدست آورد که خداوند توفیق ساخت این مریضخانه را به برکت دعای آن مریض به من داد.

 وی در مورد نحوه خرید زمین بیمارستان اظهار داشت: ایشان چهار دوره نماینده مجلش شورای ملی بود ( سه دوره در زمان رضا شاه و یک دوره در زمان محمد رضا شاه) او در طول این 4 سال حقوقی بابت مسئولیت نمایندگی دریافت نکرد و معتقد بود کاری برای مردم نکرده ام که بابت آن حقوق بگیرم تا اینکه خزانه داری شاهنشاهی با ایشان تماس گرفت و گفت اگر حقوق خود را دریافت نکند به حساب خزانه داری واریز می شود و او در یک لحظه تصمیم گرفت حقوق خود را بگیرد و همه آن را صرف ساخت بیمارستان کرد.

سید جعفر فیروزآبادی از مسئولان خواست با توجه به اینکه این بیمارستان تنها مرکز قلب جنوب تهران است، نسبت به راه اندازی بخش آنژیو گرافی آن مساعدت کنند تا خدمات مناسب تری به مردم شهرری ارائه نماید.  

  جذب مشارکت های مردمی

سید محمد طباطبایی معاون مشارکت های مردمی و رسانه مجمع خیرین سلامت کشور هم با اشاره به اینکه نقش روحانیت در توسعه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با همفکری مجمع خیرین سلامت کشور و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران، تصمیم به برگزاری همایش بزرگداشت ایت الله فیروز آبادی گرفتیم.

وی هدف از برگزاری این همایش را معرفی نقش روحانیت در توسعه سلامت برای  مردم عنوان و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در جذب مشارکت های مردم و با اعتمادی که مردم به معتمدین خود دارند بتوانیم در بخش بهداشت و سلامت کشور گام برداریم.

پیام آیت الله صافی گلپایگانی

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به مناسبت همایش تجلیل از آیت الله سید رضا فیروز آبادی قرائت کرد و در پایان از سید جعفر فیروز آبادی، فرزند آیت الله سید رضا فیروز آبادی تجلیل به عمل آمد.

 

 

 بیمارستان های ری بیمارند

هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش از وزیر بهداشت و مجمع خیرین سلامت قدردانی کرد و با تجلیل از آیت الله فیرزآبادی، گفت: ایشان مردی بود که عمر خود را صرف خدمت و گره گشایی از مردم کرد و با کارهای بزرگی که کرده است، یاد و نامش همیشه زنده در بین مردم است. 

جمالی پور با اشاره به فقر تجهیزات در بیمارستان های شهرری با توجه به کثرت جمعیت در این منطقه، گفت: وقتی سه سال پیش سکانداری فرمانداری ری را برعهده گرفتم بیمار شدم و به بیمارستان شهدای هفتم تیر مراجعه کردم که مسئولان بیمارستان اعلام کردند برای انجام اسکن باید به تهران مراجعه کنم که خوشبختانه هفته گذشته دستگاه سی تی اسکن در این بیمارستان نصب شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار