خبرهای داغ:
مدیرکل دادگستری فارس از غارت شدن منابع آب زیرزمینی و حفر 19 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۸۰۵۷۶۸
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

علی القاصی مهر  در نشست هم‌اندیشی منطقه‌ای بحران آب در این شهر که با حضور مسؤولان هشت استان کشور برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز، منابع زیرزمینی آب استان فارس در طول این چند سال غارت شده است.

وی افزود: بر اساس آماری که داریم در حال حاضر 19 هزار چاه غیرمجاز در فارس حفرشده که رقم بسیار بالایی است و اگر چاره‌اندیشی به‌موقع صورت نگیرد مشکل آب این استان دوچندان خواهد شد.

این مقام مسؤول ادامه داد: نزدیک 30 هزار پرونده تخلفات چاه غیرمجاز در کمیسیون آب این استان در دست بررسی است که رسیدگی به این حجم پرونده در دادگستری فارس نیز بسیار سخت و زمان‌بر است، افزون‌بر اینکه تا نوبت رسیدگی به این پرونده‌ها برسد، فرد متخلف تمام آب را از زمین برداشت کرده و دیگر صدور حکم و رسیدگی معنا نخواهد داشت.

القاصی مهر با اشاره به اینکه 2 هزار و 600 چاه غیرمجاز در 9 ماهه اخیر در استان فارس پرشده است، اظهار داشت: نتیجه این اقدام صرفه‌جویی در میزان مصرف آب حدود 85 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرکل دادگستری استان فارس در ادامه نیز گفت: امروز مسئله بحران آب بسیار جدی است و از حالت تئوری و نظری عبور کرده به‌ویژه با خشک‌سالی‌های اخیر و برداشت‌های بی‌رویه در سفره‌های زیرزمینی، به‌طوری‌که در تأمین آب شرب نیز با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی افزود: در فارس در برخی مناطق آب جیره‌بندی شده و این روند روزبه‌روز رشد داشته و تمام این استان را درگیر خواهد کرد که به اذعان یکی از نمایندگان مجلس امروز بحران آب از بحران داعش برای کشور خطرناک‌تر جلوه می‌کند.

القاصی مهر با اشاره به اینکه در برخی نقاط این استان عمق چاه‌های غیرمجاز به 400 متر رسیده است، خاطرنشان کرد: امروز در یک وضعیت نگران‌کننده هستیم به‌طوری‌که اگر چاره‌اندیشی صورت نگیرد، چالشی امنیتی، اجتماعی و منطقه‌ای را شاهد خواهیم بود.

این مقام مسؤول ادامه داد: در این شرایط و برای مدیریت بحران آب، طرحی پیشگیرانه را برای 15 دستگاه مرتبط با بحران آب تعریف کردیم که در این طرح 95 وظیفه سازمانی مشخص ‌شده که به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد.

وی افزود: دستگاه قضایی به‌تنهایی نمی‌تواند در برابر این بحران خانمان‌سوز بایستد، بنابراین نیاز به یک عزم ملی و عمومی برای مبارزه با متخلفان و حفرکنندگان چاه‌های غیرمجاز داریم، افزون‌بر اینکه دستگاه قضایی با تمام توان پای‌ کار ایستاده است.

القاصی مهر با اشاره به نیاز به اصلاح قوانین مربوط به آب نیز گفت: ما حاضریم طرحی را در این زمینه به مجلس بدهیم چراکه معتقدیم برای نتیجه گرفتن در این راه هماهنگی، انسجام و وحدت‌رویه تمام دستگاه‌ها ضروری است.

مدیرکل دادگستری استان فارس همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های بحران آب در کشور باید یک خروجی مفید داشته باشد و تصمیماتی که با حضور کارشناسان گرفته می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شده و برای حل مشکل آب این استان به کار گرفته شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها