خبرهای داغ:
با حضور معاون قوه قضائیه صورت گرفت

پیوستن فارس به شبکه ملی عدالت با رونمایی از سامانه جدید

با حضور معاون قوه قضائیه و جمعی از مسؤولان فارس، ساختمان مرکزی شورای حل اختلاف این استان گشایش یافت و از سامانه جدید مدیریت پرونده‌های قضایی رونمایی شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۷۸۵
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

در همایش بزرگ شوراهای حل اختلاف فارس، مدیرکل دادگستری این استان اظهار داشت: با رونمایی از سامانه جدید مدیریت پرونده‌های قضایی، فارس به شبکه ملی عدالت پیوست.

علی القاصی‌مهر در تشریح این سامانه جدید گفت: ازاین‌پس 47 حوزه قضایی در سراسر استان فارس به این شبکه ملی متصل می‌شود که قابلیت دسترسی تمام شعبه‌های شوراهای حل اختلاف به نرم‌افزارهای قوه قضائیه در آن شدنی است.

وی افزود: ثبت پرونده‌ها و ابلاغ‌ها، امکان مکاتبه با سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه مانند ثبت اسناد، پزشکی قانونی و ...، ارسال نیابت قضایی به‌صورت آنلاین، ارسال و دریافت نامه‌ها بین تمام واحدهای قضایی، بررسی روند پرونده‌ها از سوی طرفین و ... از ویژگی‌های این سامانه جدید است که با مبلغی حدود یک میلیارد تومان راه‌اندازی شد.

این مقام مسؤول همچنین گفت: اتصال فارس به شبکه ملی عدالت موفقیتی بزرگ برای شوراهای حل اختلاف رقم زد و امیدواریم با نصب این سامانه در روند بررسی پرونده‌ها کوتاه‌ترین زمان ممکن لحاظ شود و هدف ما این است که شوراهای حل اختلاف را به سمت صلح و سازش هدایت کنیم.

القاصی مهر در ادامه با اشاره به موفقیت‌های شوراهای حل اختلاف استان فارس در مختومه کردن پرونده‌های قضایی اظهار داشت: امروز بخش بزرگی از وظایف دادگستری‌ها بر دوش شوراهای حل اختلاف قرار دارد و مختومه کردن 3 میلیون پرونده در این شوراها نشان از ظرفیت‌های بالای آن در رسیدگی قضایی به مشکلات مردم است.

مدیرکل دادگستری فارس ادامه داد: برابر آمار 609 هزار پرونده قضایی در 9 ماه ابتدای سال جاری در شوراهای حل اختلاف این استان به صلح و سازش منجر شده است، افزون‌بر اینکه در سال گذشته نیز 33 درصد پرونده‌ها به همین مسیر منتهی که ظرفیت رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها تنها در شوراهای حل اختلاف دیده شد و این کار بزرگ در نهایت به ایجاد آرامش و امنیت در جامعه منتج می‌شود.

القاصی‌مهر همچنین با اشاره به آمار قتل‌های عمدی در فارس از سال 1392 تابه‌حال گفت: شورای حل اختلاف این استان در مصالحه پرونده‌های قتل‌های عمدی نیز رتبه نخست کشور را کسب کرده که 206 مورد قتل عمد در چند سال اخیر به مصالحه ختم شد، در حالی که در دادگستری نتوانستیم این پرونده‌ها را حل‌وفصل کنیم.

وی با اشاره به نیروهای دلسوز شوراهای حل اختلاف نیز اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف از انسان‌های بسیار متدین و اخلاق‌مدار شکل‌گرفته که هنر صلح و سازش ایجاد کردن در انسان‌ها را بلد هستند و اقدامات شایسته آن‌ها به ایجاد نظم و آرامش در جامعه کمک شایانی کرده و در برخی موارد اهمیت شوراها از دادگستری‌ها نیز بیشتر جلوه کرده است.

مدیرکل دادگستری استان فارس در پایان افزود: مقوله صلح و سازش کار دشواری است که از عهده هرکسی بر نمی‌آید و امروز شوراهای حل اختلاف جزء جدایی‌ناپذیر دستگاه قضایی کشور شده‌اند که حتی پرونده‌های سنگین را به صلح و سازش می‌رسانند و در این راستا هدف ما کمک به کامل شدن امکانات و تجهیزات شوراها است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها