60 الی 70 بی‌خانمان در شهر زنجان زندگی می‌کنند که هماهنگی‌های لازم برای اسکان موقت این افراد با همکاری شهرداری، بهزیستی و خیرین استان صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۸۰۵۹۹۲
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در جلسه مشترک کارگروه اجتماعی و فرهنگی به همراه ستاد فرهنگی و اجتماعی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان ، از تقسیم کار ملی به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: بر اساس این تقسیم‌بندی که اولین گام اجرایی دولت در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی می باشد، مسئولیت 18 عنوان از آسیب‌های اجتماعی به 18 دستگاه‌ اجرایی و نهاد بعنوان دستگاه اصلی واگذار گردیده و سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی نیز بعنوان دستگاه معین موظف به همکاری و همراهی با نهاد تعیین شده هستند.

مسیح‌اله سلطانی گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان زنجان ارائه نمود و افزود: از میان موضوعات و آسیب‌های اصلی احصاء شده در استان زنجان، 4 موضوع اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق و خشونت بعنوان چهار موضوع اصلی آسیب‌های اجتماعی در استان زنجان مطرح و بعنوان اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان رتبه سی‌اُم کشور در آسیب‌های اجتماعی را دارد، اظهار داشت: بر اساس تجمیع نظرات کارشناسی دستگاه‌های متولی استان در سال 94، "خشونت" بعنوان نخستین آسیب‌اجتماعی استان زنجان شناسایی شده است و اعتیاد، طلاق و اختلافات خانوادگی، بیکاری، فقر و فساد، تصادفات، بحران آب و تبعات اجتماعی ناشی از آن، خودکشی، قاچاق کالا و سرقت به ترتیب 10 اولویت اول استان در موضوع آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی یادآور شد: در سال94 با جمع‌بندی موضوعات آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور، از میان 30 عنوان آسیب مطرح شده 5 مورد از قبیل: اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد و فحشاء، طلاق و نقاط حاد بحرانی در اولویت کشور قرار گرفته‌اند.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب موضوع مقابله با این آسیب‌ها را امری فرابخشی دانسته اند و بر انجام اقدامات خارق‌العاده و برنامه‌ریزی‌های مستمر در این حوزه تاکید دارند.

سلطانی در ادامه به تشریح وضعیت استان زنجان در هریک از 4 اولویت اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق و خشونت پرداخت و خاطرنشان کرد: علت اصلی طلاق در کشور موضوع عدم تفاهم و در استان زنجان مسئله اعتیاد عنوان شده است.

وی همچنین به موضوع ساماندهی افراد بی‌خانمان در استان زنجان اشاره کرد و گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد حدود 60 الی 70 بی‌خانمان در شهر زنجان زندگی می‌کنند که هماهنگی‌های لازم برای اسکان موقت این افراد با همکاری شهرداری، بهزیستی و خیرین استان صورت گرفته است.

گفتنی است تاکید بر ساماندهی افراد بی‌خانمان با تسریع در راه‌اندازی گرم‌خانه زنجان، رسیدگی به مسائل مناطق سامان‌نیافته در استان و شهر زنجان، توجه به مسئله نماز و شعائر دینی بعنوان یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی، توجه به موضوع فضای مجازی و استفاده بهینه از آن در امر آموزش همگانی با رفع تهدیدات احتمالی آن و نیز توجه به اقدامات انجام شده در استان و کشور در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده از سوی اعضای جلسه بود.

ارسال نظرات